Zrušili autobusové posily, naštvali lidi
Čtvrt roku provozuje v Přerově hromadnou dopravu nová společnost a lidé z jejího vedení už sčítají stížnosti. A není jich málo. Cestující nejčastěji upozorňují na to, že dříve jezdilo více autobusových spojů, než kolik jich teď poskytuje slovenský dopravce SAD Trnava.
„Jezdíme ráno z Tovačova do Přerova a jsme naštvaní, že nám od ledna zrušili posilové spoje, které jezdily po Přerově a rozvážely lidi do zaměstnání. Teď buď musíme přeskočit zábradlí, abychom stihli jeden nevhodně načasovaný autobus, anebo dlouho čekáme na další spoj. Autobusy jsou navíc mnohdy narvané, protože posilový spoj zkrátka chybí,“ stěžuje si třeba Ilona Malíková.
Další cestující Milan Olšanský postrádá nejen ranní autobusy. „Vadí mi, že už neexistuje odpolední posila, která krátce po druhé hodině zajížděla k zastávce u Meopty,“ podotkl Olšanský.
Zástupci firmy SAD Trnava se kritice brání. Posilové spoje totiž podle nich nebyly v dojednaných podmínkách a lidé z magistrátu je na tuto „místní zvyklost“ neupozornili. „Až dodatečně jsme zjistili, že posilové spoje zajišťoval náš předchůdce dobrovolně, bez objednávky od města,“ tvrdí šéf přerovské pobočky SAD Jozef Gaža. Firma tak podle něj zajišťuje dřívější oficiální jízdní řády beze zbytku.
Přestože minulý český dopravce Veolia Transport vypravoval více spojů v době největší špičky, SAD nedotované posily na své náklady zřizovat nehodlá. „Společnost SAD Trnava dostala pevnou cenu za provozování hromadné dopravy v Přerově na deset let. A je pravda, že posilové spoje součástí smlouvy nebyly,“ potvrdil vedoucí odboru dopravy přerovského magistrátu Lubomír Štukavec.
Kritika některých cestujících tak teď míří i na přerovské radní. „Zástupcům města je jedno, jak se dostaneme do práce. Jinak by přece do smlouvy zavedené a osvědčené posilové spoje zařadili,“ soudí Malíková.
Chybějící posilové spoje nejsou podle přerovských cestujících jediný problém, který přinesla lednová změna dopravce. „K zastávce u Meopty původně jezdil velký kloubový autobus, protože tam po druhé hodině čeká hodně lidí. Místo toho teď přijíždí jen malý autobus, který mnohdy ani není schopný pojmout všechny cestující. Nezřídka se stává, že stojíme na jedné noze, nebo se do autobusu už ani nevecpeme a musíme počkat na další,“ říká Petr Gardavský z Přerova.
Ani tuto výtku však Gaža nepřijímá. Podle něj je provoz kloubového autobusu zbytečně drahý a nevyplatí se. „Má podstatně vyšší spotřebu než obyčejný autobus a náklady na jeho údržbu jsou vyšší. V prvních třech měsících roku 2010 jsme zjistili, že podle počtu cestujících je kloubový autobus vytížený jen u čtyř spojů,“ podotkl Gaža.
Při obměně vozového parku tak vedení slovenského dopravce nepočítá s nákupem delších autobusů. „Do června však začne po Přerově jezdit dvanáct nových nízkopodlažních autobusů,“ uvedl Gaža.
Bez čekárny i výhod
Někteří cestující upozorňují i na další problémy. Třeba nevyhovující provozní dobu čekárny. „Když jsem v sobotu odpoledne čekala na autobus, pršelo a lavičky byly mokré. Přitom jsem se nemohla schovat do čekárny, protože byla zavřená. Stáli jsme asi s dvaceti lidmi venku a nadávali,“ poznamenala dvaaosmdesátiletá Květa Vybíralová.
Čekárna však bude každý víkend od sobotního do nedělního poledne cestujícím nepřístupná i v budoucnu. „Kvůli vandalům a jiným nepřizpůsobivým lidem nemůže být otevřená nonstop,“ podotýká Gaža.
Stovkám Přerovanů se nelíbí ani to, že nový dopravce zrušil některé zaměstnanecké výhody. „Manžel pracoval pro ČSAD, a tak jsem vždy měla možnost koupit si roční průkazku jen za čtyři sta korun. Slovenská firma nám ale tuto výhodu odebrala, takže mě roční cestování po městě vyjde na 2 400 korun,“ upozornila důchodkyně Dagmar Chválová. SAD Trnava však dřívější zaměstnanecké bonusy neuznává. „Veolia Transport tyto závazky převzala, ale my zkrátka ne,“ reagoval Gaža.