Jan Sedlák: Také Google chce Yahoo. O co tady jde?

Yahoo

Yahoo

Do boje o Yahoo se chce zapojit také Google s několika dalšími investory. Je dost dobře možné, že nechce, aby Microsoft posílil svojí pozici v USA a Číně.

Vypadá to, že se rozjela velká šachová partie. Najaté poradenské skupiny Goldman Sachs a Allen & Company zvažují, co by bylo nejlepší udělat s tápajícím Yahoo. Jednou z nejpravděpodobnějších variant bude zřejmě prodej celé společnosti do rukou případných zájemců. I proto minulý týden přispěchal šéf čínského internetového gigantu Alibaba Group Jack Ma s prohlášením, že o odkup Yahoo má zájem a stačí mu dát vědět. Situaci jsme popisovali v .

O víkendu ale renomovaný Wall Street Journal přišel s další zásadní informací. Podle jeho nejmenovaných zdrojů chce o Yahoo bojovat také Google. Největší internetová firma světa v současné době vyjednává s několika investičními skupinami, které by se mohly do celého obchodu zapojit a podílet se na společném financování. Více informací ale pro tuto chvíli není známo.

Finta na regulační úřady

Google má na svých účtech finančních prostředků dost a možné spolupráce s jinými investory nejsou otázkou chybějících finančních zdrojů. Jde spíše o to, že pokud by Google byl schopný převzít Yahoo sám, obchod by zřejmě neprošel přes přísné americké antimonopolní úřady. Více podílníků by tak mohlo toto riziko rozmělnit.

O co přesně Googlu v tomto obchodu jde, není úplně jasné. Yahoo je ve Spojených státech silný mediální dům, díky kterému by se Larry se Sergejem mohli stát více mediální společností, a reklamní systémy by dostaly na jeden z nejnavštěvovanějších webů. Zároveň by také odstranili několik vysoce konkurenčních služeb, včetně populárního Yahoo Mailu. Dost možná je ale ve hře něco úplně jiného.

Jak už jsem referoval minulý týden, podobnou investiční hru jako Google zvažuje také Microsoft. Ten se sice nebojí toho, že by případný odkup neprošel přes úřady, ale nechce se pouštět do situace, kterou si vyzkoušel před několika lety. Steve Ballmer se nechal slyšet, že to, že celý obchod za zhruba 45 miliard dolarů neprošel, znamenalo pro jeho firmu veliké štěstí. Pokud by se tedy firma znovu o Yahoo pokoušela, tak pouze jako součást většího spolku různých investorů, i když, podobně jako u Googlu, jeho bankovní konta přetékají hotovostí.

Problémy s Microsoftem

Redmondští v současné době do Yahoo pouze dodávají své vyhledávací a reklamní technologie Bing, ze kterých mají procenta z příjmů. Pokud by se ale Microsoft stal alespoň částečným vlastníkem, jeho vliv na americkém internetu by výrazně narostl. Ba co víc, Yahoo vlastní 40 procent v čínské Alibabě, což by Ballmerovu korporaci teleportovalo na významný asijský trh, na kterém Google vlivem vlastních zásad není. A při rostoucím počtu uživatelů internetu v Číně a rostoucí kupní síle je tento trh stále více relevantní, ne-li dokonce důležitější než ten západní. Google by jistě viděl velice nerad, že se jeho konkurence usazuje tam, kde on ne. Bylo by lepší tomu předejít.

Kolem asijské Alibaby se točí další kolo nových informací. , díky čemuž by získali zpět oněch 40 procent akcií a zároveň by mohli ve velkém vstoupit na americký trh, kam se tak i tak chystají. Někteří odborníci si ale myslí, že i kdyby správní rada Yahoo takovou akvizici povolila, americké úřady by celý obchod obratem zakázaly, protože jednoduše nechtějí, aby se jedné z jejich největších internetových značek a firem zmocnila Čína. Je proto dost dobře možné, že se Jack Ma spojí s Microsoftem a dalšími investory a celý obchod uskuteční společně.