Jan Šindelář: Stočenky a objeté Česko

Autobazar - ilustační foto

Autobazar - ilustační foto Zdroj: E15

Dlouhá léta se v Česku diskutuje o problému stočených tachometrů a zdá se, že debata v posledních týdnech nabyla na intenzitě. Nejčastěji lidé volají po zákonném označení čachrů s tachometrem za trestný čin.

Tvorba zvláštních paragrafů na každý pšouk je český národní sport, který se vyvinul díky tomu, že policisté a soudci často zarputile odmítají používat rozum a řídí se pouze formální stránkou věci.

Na takzvané stočenky by přitom stačilo málo, poslat prvního filutu do basy za podvod nebo krádež. Nic jiného totiž takové odírání zákazníků není. Jinou věcí je těžko pochopitelná posedlost českých motoristů ujetými kilometry. Cena závisí hlavně na nich. V autě je přitom tisíc lepších ukazatelů, podle kterých se dá poznat rachotina. Kilometry o péči předchozího majitele nevypovídají vůbec nic.

České dráhy slaví smlouvu s Deutsche Bahn o provozu linky Praha–Hamburk. Dráhy skutečně mají co oslavovat, neboť si navzdory odvážnému ataku RegioJetu uchovaly lukrativní mezinárodní spoj. Druhou stranou mince je prohra české infrastruktury.

Od prosince 2015 se totiž definitivně rozdělí spojení Hamburk–Praha–Vídeň na dvě větve. Z Prahy do Rakouska budou jezdit nové railjety, z Prahy do Německa staré vylepšené vagony. Přímý spoj se České republice vyhne a bude jezdit už výhradně přes Norimberk a Linec. Není se ovšem co divit. České rychlostní maximum 160 kilometrů v hodině Němcům a Rakušanům neimponuje. Už teď je objížďka rychlejší než zkratka přes Česko.