Odvětví s tradicí i budoucností

Výroba elektromobilů má v Česku na co navazovat. Investorům v tomto oboru se navíc otevírají široké možnosti podpory

Před časem jsem v této rubrice zmiňoval Thomase Alvu Edisona v souvislosti s průmyslovými zónami. Nyní se k němu zase vracím, a to kvůli elektromobilům. Fungují totiž mimo jiné díky technologiím, které tento významný vynálezce objevil. Od třicátých let 19. století, kdy spatřil světlo světa první elektromobil, prošel tento obor dramatickým vývojem. V posledních letech ale opět zažívá boom, který s sebou přináší nové výzvy i pro Českou republiku. Elektromobily jsou synonymem pro výzkum, vývoj a inovace – tři magická slova, která jsou často spojována s konkurenceschopností a budoucností naší země. Společně s tradicí tuzemského automobilového průmyslu představují velký potenciál, kterého je třeba využít.

Odvětví na vzestupu

Český automobilový průmysl je obecně jedním z nejrozvinutějších sektorů v regionu střední a východní Evropy. Tradice, know-how a kvalifikovaná pracovní síla vytvořily z České republiky vyspělou základnu, která přitáhla nejednoho světového výrobce automobilů či automobilových komponentů. Příkladů je hodně, mezi nejvýznamnější společnosti ale určitě patří Volkswagen Group, Hyundai Motor Company, Toyota/PSA, Denso či Robert Bosch. V roce 2009 agentura CzechInvest zprostředkovala do České republiky sedm projektů ze sektoru automobilového průmyslu, v roce 2010 jich bylo o čtyři více. Je tedy vidět, že se výrobci automobilů otřepali z celosvětové hospodářské krize. Pro Českou republiku to znamená hodně – ekonomický růst, nová pracovní místa i reklamu k nezaplacení. Naše země přitom stále udržuje poměr nákladů a výkonu v rovnováze, což je rovněž jeden z faktorů, které mají vliv na rozhodování potenciálního investora. A také jde s dobou. Zachytila vlnu nástupu elektromobilů, a tak se její šance na úspěch zvyšují.

Nejen výroba

Automobilový průmysl v České republice není pouze o výrobě, výsledky má i výzkum a vývoj. Dobře vyvinutý trh, kvalitní technické vzdělání a jeden z nejvyšších počtů absolventů na světě přilákaly do naší země takové společnosti, jako jsou Porsche Engineering Services, Mercedes-Benz Technology, Continental, Honeywell, Siemens, TRW a mnoho dalších. Vývojová centra, jakým je například Výzkumné centrum spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka na Českém vysokém učení technickém v Praze či jiná pracoviště na technických vysokých školách v Plzni, Liberci, Pardubicích, Brně, Zlíně a Ostravě, úzce spolupracují s těmito společnostmi a poskytují jim nezbytnou pracovní sílu a know-how. Spolupráce výzkumných pracovišť a podnikatelů je v České republice dobře nastavená, a toho se dá využít i v oblasti elektromobilů.

Letité zkušenosti

František Křižík, který mimochodem ještě o nějaký ten rok předběhl Edisona, Jindřich Fügner nebo Josef Sousedík. To jsou příklady jmen českých vynálezců, kteří se zasloužili o rozvoj vozidel na elektrický pohon. Velký podíl na něm mají i české univerzity, a to zejména Vysoké učení technické v Brně, Technická univerzita v Liberci a České vysoké učení technické v Praze. Česká republika má tedy v oblasti elektromobilů mnohaletou tradici a zkušenosti, které by mohl ocenit nejeden výrobce. Své o tom už ví společnost Škoda Auto, která produkuje pod značkou GreenLine ekologicky šetrné automobily. Mezi ně patří i elektromobil, který Škoda Auto představila na autosalonu v Paříži v roce 2010 pod názvem Škoda Octavia Green E Line. Mezi další úspěšné tuzemské firmy na poli elektromobilů patří Avia, která je dodavatelem pro společnost Smith Electric Vehicles, dále EVC Group či Gordeon. Každý obor potřebuje pro svůj rozvoj podporu, finanční i institucionální. CzechInvest proto dlouhodobě podporuje výzkum, vývoj a inovace, a to se týká i elektromobilů.