Ondřej Malý: Evropskou regulaci digitálních gigantů vyhlížejí i české firmy

Akt o digitálních službách (DSA) a Akt o digitálních trzích (DMA) budou poměrně revolucí v tom, jak se Evropská unie chová především k americkým digitálním gigantům.

Akt o digitálních službách (DSA) a Akt o digitálních trzích (DMA) budou poměrně revolucí v tom, jak se Evropská unie chová především k americkým digitálním gigantům. Zdroj: Christian Lue

S tím, jak se blíží formální přijetí dvojice důležitých evropských nařízení krotící především americké digitální obry jako Google nebo Facebook, se těší i čeští menší konkurenti na to, že budou mít tváří v tvář velkým hráčům větší šanci obstát i do budoucna.

Akt o digitálních službách (DSA) a Akt o digitálních trzích (DMA) budou poměrně revolucí v tom, jak se Evropská unie chová především k americkým digitálním gigantům, proti nimž je zjevně nová regulace namířena, a evropští představitelé to ani příliš nezakrývají. Kompromisní znění obou návrhů – DSA i DMA – schválil minulý týden velkou většinou Evropský parlament, schválení v radě už je také jenom formalitou a potom se budeme pomalu posouvat k implementaci a k tomu, jak se budou velké platformy nově muset chovat a jaký to bude mít vliv na jejich působení na trhu.

Zajímavé tak bylo především dlouhé pojednání evropského komisaře pro vnitřní trh Thierryho Bretona, paradoxně zveřejněné primárně na platformě LinkedIn, která bude bezpochyby jednou z těch nově regulovaných, protože splňuje všechna kritéria obratu i počtu uživatelů. Breton si pochopitelně pochvaloval hladký průchod parlamentem, ale zmínil také, jak bude komise nová nařízení prakticky vymáhat.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!