Paniku z plynu tlumí Německo přes bulvár. Vláda boduje slevou na vlak

Cestující nastupují do vlaku na nádraží v Berlíně. Od počátku června  mohou lidé v Německu jezdit po celé zemi regionální dopravou za měsíční cenu devět eur. Levná jízdenka je populární, vlaky jsou ale často přeplněné.

Cestující nastupují do vlaku na nádraží v Berlíně. Od počátku června mohou lidé v Německu jezdit po celé zemi regionální dopravou za měsíční cenu devět eur. Levná jízdenka je populární, vlaky jsou ale často přeplněné. Zdroj: ČTK / Zápotocký Aleš

Nejdůležitější informace jsou v Blesku, tedy v bulváru, říká se v Česku s lehkou nadsázkou. V Německu to často vcelku platí. Takový Bild am Sonntag dokáže občas opravdu překvapit a vytvořit politickou agendu pro všechna média i celou politiku. Nedělní rozhovor s Klausem Müllerem, bývalým politikem strany Zelených, který dnes řídí Spolkovou síťovou agenturu, tedy jakousi obdobu českého Energetického regulačního úřadu, zaznamenali opravdu všichni. Aby ne, Müller totiž tvrdí, že ceny plynu už jsou na vrcholu a dále budou spíše klesat, tedy – žádnou paniku.

„Minulý týden nedošlo k žádnému cenovému skoku, a to přesto že Rusové vypnuli plynovod Nord Stream 1. Zdá se, že trhy už výpadek dodávek ruského plynu započítaly a k dalšímu růstu cen už nedojde,“ tvrdí prezident Spolkové síťové agentury Müller. „Nesmíme propadat panice,“ vyzval Müller všechny lidi v Německu, od politiků po malospotřebitele.

Na tahu je Gazprom

To se samozřejmě snadno řekne, ale hůře dělá. Běžný Němec, který sleduje média, samozřejmě neustále čte, slyší nebo vidí, jak jsou jeho domácnost a vlastně celé Německo ohroženy plynovou krizí, jak se mají připravit na nejhorší a jak ti opravdu sociálně slabí nebudou schopni zaplatit účty za energie. Média se předhánějí v popisech, jak to všechno bude vypadat. Nebude se topit, pokud nebude deset stupňů pod nulou, teplá voda poteče jen dopoledne, budou se vypínat semafory a veřejné osvětlení.

Müllerova slova jsou proto velmi důležitá; i to je důvod, proč byla vyslovena v nejčtenějších německých novinách. Bild je politický, nikoli pouze společenský bulvár a nikdy mu neunikne příležitost otevřít důležité politické téma. A jak ukazuje aktuální příklad prezidenta Müllera, ne vždy jsou to legrační otázky spojené s obarvenými vlasy kancléře nebo recepty toho současného či módní nebo jiná „zásadní odhalení“.

Müllerova předtucha, že ceny plynu a dalších energií už neporostou, nemusí být ale naplněna. Uvidí se na konci tohoto týdne, přesněji 21. července, kdy má Gazprom po údržbářské odstávce znovu pustit plyn do trubek Nord Streamu 1. Pokud se tak nestane, jak ostatně očekává německý ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck, mohou se ceny pohnout znovu nahoru. A panika bude jen otázkou několika dní.

Jaký je plán Česka pro případ odstavení dodávek plynu:

Video placeholde
Plán Česka při odstavení dodávek plynu • Videohub

„Devítieurovka“, největší úspěch německé vlády

Čekání na den D, který odhalí pravdu předpovědi prezidenta Müllera, si Německo krátí výhrami svých fotbalistek na mistrovství Evropy a taky chaosem na letištích, kde chybí personál, což vážně komplikuje cestování na dovolené. Podobně chaotické jsou ale i podmínky na německých drahách. Mění se spoje, zpoždění, přeplněné vlaky, což může být i důsledkem zavedení devítieurové měsíční jízdenky na všechny regionální a místní spoje po celém Německu.

„Devítieurovku“, která platí i na autobusy a příměstské vlaky, si koupilo neuvěřitelných 31 milionů zákazníků, někteří samozřejmě i opakovaně. Jde pravděpodobně o nejúspěšnější kampaň na podporu veřejné dopravy v historii poválečného demokratického Německa. A zcela jistě o dosud nejúspěšnější projekt současné vládní koalice, která převzala moc v prosinci loňského roku.

Financování „devítieurovky“ bylo nastavené na tři měsíce, a přestože jízdenka je tak úspěšná, nebude prodloužena na další měsíce. Vláda chtěla pomoci lidem během léta a tak to také zůstane. Přesto se rýsuje jakési pokračování úspěšné jízdenky, která by už zohlednila skutečné náklady a dala by se finančně utáhnout. Německý svaz dopravců přichází s nabídkou, aby „devíti­eurovku“ nahradila od září úplně nová měsíční jízdenka v hodnotě 69 eur. Nová jízdenka by platila nejen na vlaky a příměstské spoje, ale i na metro po celém Německu.

Příští sleva nebude zadarmo

Právě celoplošná platnost je podmínkou smysluplné existence takového tarifu, který by zčásti mohla podporovat opět vláda. Zeleným se pochopitelně nápad velmi líbí. Podporují ho i sociální demokraté, naopak levicová opozice tvrdí, že zvýšení ceny na 69 eur měsíčně by z jízdenky udělalo nedostižnou komoditu pro skutečně potřebné lidi.

Naděje, že Německo právě teď velmi rychle zažije renesanci veřejné dopravy, ale není zase tak velká. Ceny pohonných hmot sice rostou, ale Němci podle automobilové společnosti ADAC cesty autem nijak neomezují. O prázdninách je to stále preferovaný způsob dopravy na dovolenou.

Německá celoplošná jízdenka za 69 eur by ale podle vládních Zelených stále ještě splňovala důležité pravidlo, že „nechat auto doma se musí vyplatit“. Pokud jde o peníze na údržbu, pojištění a na palivo, možné to je, pokud jde o chaos na nádražích a drahách, je auto stále spolehlivější dopravní prostředek, a to i přestože Německo v létě připomíná zemi uzavírek a zúžených vozovek. Pro vládu ale platí jiné pravidlo: jízdenka za 69 eur musí být, úspěšné projekty politici nikdy nesmějí pustit z ruky.