PROFIL: Avast Software vsadil na odvážný marketing

Avast Software

Avast Software Zdroj: ctk

Nebýt rozhodnutí před deseti lety, že nabídne uživatelům svůj antivirový program zdarma, jedna z nejúspěšnějších českých IT firem by už nejspíš neexistovala. Po úspěšných devadesátých letech začala společnost Avast Software ztrácet zákazníky, kteří raději sáhli po renomovaných značkách Symantec a McAfee.

„Ani ve snu by nás tehdy nenapadlo, že tento krok dosáhne takového obchodního úspěchu,“ vzpomíná po letech šéf a spolumajitel firmy Eduard Kučera, který Avast založil v roce 1991 s Pavlem Baudišem. I tak ale trvalo dva a půl roku, než společnost získala první milion uživatelů. V roce 2008 měla 50 milionů uživatelů. Letos se už může pochlubit 160 miliony registrovaných zákazníků.

Loni klienti za antivirový software od Avastu zaplatili 1,5 miliardy korun. Není přitom vyloučeno, že by firma mohla vydělávat i více. Jenže vsadila na strategii, kdy na rozdíl od konkurence zadarmo nabízí plnou verzi svého programu. „Tento přístup sice na jedné straně snižuje počet uživatelů, kteří by přešli na placenou verzi, ovšem na druhé straně to zásadním způsobem rozšiřuje uživatelskou bázi, a tedy i skupinu potenciálních zákazníků,“ vysvětluje marketingovou filozofii Kučera.

Letos v létě si Avast chtěl dojít na americkou technologickou burzu Nasdaq pro zhruba sto milionů dolarů. Investorům hodlal nabídnout devět milionů akcií. Jenže nakonec vstup na burzu odložil.

Kvůli problematické emisi akcií Facebooku a problémům dalších internetových firem by investoři nejspíš nebyli ochotni za akcie Avastu zaplatit požadovaných devět až 11 dolarů za kus. Takový cíl byl ambiciózní i podle některých analytiků. Nicméně pokud by se ho podařilo naplnit, ohodnotilo by to celkově firmu na 19 miliard dolarů. Od nápadu získat z burzy další peníze na rozvoj Avast úplně neustoupil. Teď čeká, až se na trzích zlepší nálada.

Avast Software

odkdy se datuje historie firmy: 1991

kdo je majitelem: Pavel Baudiš, Eduard Kučera, Summit Partners

počet zaměstnanců: 169

v jakých zemích firma působí: Česko, Německo, Rakousko, USA

tržby: 1,5 miliardy korun (2011)

hospodářský výsledek: zisk 891 milionů korun (2011)