Radek Pavlovič: Umět se prodat

Milouš Jakeš

Milouš Jakeš Zdroj: ctk

Letní sezona se kvapem blíží a hudební festivaly čeká boj o návštěvníky. Organizátoři se předhánějí, kdo přiveze zářivější hvězdy. Pak se i sebemenší zmínka v médiích počítá. Festivalová konkurence je přece jen obrovská. Neortodoxní způsob propagace zvolil šéf Trutnov Open Air Martin Věchet, když na festival osobně pozval někdejšího exponenta KSČ Milouše Jakeše.

Věchet pak schytal takovou vlnu kritiky, že se musel cítit jako kůl v plotě. Striktně antikomunistická akce zve symbol totalitní moci?! Jenže dobrá věc se přece jenom podařila. Lidé si připomněli, že Trutnov stále existuje. Žádný jiný festival se v médiích neprotáčel tak jako tento. I když těžko zakrýt fakt, že v současné konkurenci už v podstatě nemá co nabídnout.

Metody, jak na sebe strhnout pozornost, mají v malíku i politici. Člen Svobodné strany Rakouska (FPÖ) před šesti lety patřičně rozvířil veřejný prostor, když varoval voliče před „vojskem nezaměstnaných Čechů, které zaplaví rakouský pracovní trh“. K prezidentskému křeslu to strana tento týden nedotáhla. Těsná prohra jejich kandidáta Norberta Hofera ovšem ukazuje, že svá témata FPÖ rozhodně prodávat umí.

Vítěz rakouských prezidentských voleb Alexander Van der Bellen asi nebude Pražskému hradu příliš po chuti. Ten totiž do Vídně poslal blahopřejný telegram. Komunikovat způsobem, který už pár let neexistuje? Rafinovaný vzkaz!