Nouze naučila Dalibora housti, říká známé úsloví. Podobně pak snižování reklamních rozpočtů přivedlo nové klienty k venkovní reklamě. „Získali jsme i nové klienty, kteří dříve v outdooru tolik neinvestovali. Uvědomili si poměr výkon a cena ve prospěch těchto médií,“ pochvaluje si Kamila Mortimer, CEO přední agentury zaměřené na outdoorovou reklamu Outdoor akzent.
Euro: O reklamě často firmy uvažují ve chvíli, kdy jsou nuceny šetřit, jako o zbytné záležitosti. Jak zasáhla úsporná opatření v době krize outdoorovou reklamu? Situace v outdooru v posledních dvou letech prakticky kopírovala vývoj ostatních reklamních odvětví. Celkově došlo k propadu výdajů do reklamy, což se projevilo i u nás. Na druhé straně jsme zaznamenali, že klienti z důvodu menších rozpočtů pečlivě volili, kam umístí svoji reklamu, takže měli zájem hlavně o kvalitní média, rovnoměrné pokrytí a byli ochotni si za tuto kvalitu a servis připlatit. V důsledku snižování rozpočtů jsme navíc získali i klienty, kteří dříve v outdooru tolik neinvestovali, protože si uvědomili poměr výkon a cena ve prospěch těchto médií.
Euro: V mediální sféře cena reklamy poklesla, a to i o desítky procent. Bylo to podobné u outdoorových formátů? Ceny jsou určitě krizí poznamenané, naše firma se snaží spíše než jít dramaticky dolů s cenou, nabídnout klientovi nějakou přidanou hodnotu. Máme proto speciální cenové balíčky, tiskovou produkci plakátů v ceně, přelep plakátů zdarma a mediální poradenství.
Euro: Je už krize v reklamní branži překonaná, nebo naopak ještě stále doznívá? Chtěla bych věřit, že již odeznívá. U několika větších klientů jsme již zachytili signály, že mají chuť utrácet v reklamě. Nejdůležitější pro nás samozřejmě je přesvědčit klienty, že outdoor je pro ně důležitou součástí média mixu.
Euro: Co dnes požaduje typický zákazník? Je velmi těžké definovat, co je typický zákazník. Skoro každý je jiný, má jiné požadavky, zadání a cíle, které chce reklamou splnit, zaměřuje se na někoho jiného. Z podstaty věci je třeba, aby jednotliví klienti měli jiné požadavky, jinak by byly reklamy stejné a tím i neúčinné. Všeobecně ale mohu říci, že zadavatelé chtějí stále lepší a kvalitnější plochy. Mají samozřejmě zájem o plochy, které jsou dobře a dlouho viditelné, na frekventovaných místech, která jsou čistá a udržovaná. Zaznamenali jsme zvýšený zájem o lokality, kde se v okolí vyskytují buď určité obchody, významná místa a jiné body pro klienta strategické.
Euro: Jste jednou z největších společností outdoorové reklamy na trhu. Máte přesto ještě zájem růst, dejme tomu pomocí akvizic, které by s ohledem na doznívající krizi mohly být výhodné? Český outdoorový trh není ještě vůbec koncentrovaný, je tady stále pět velkých hráčů a spousta menších regionálních agentur. V posledních šesti letech jsme celkem úspěšně rostli, a to jak organicky, tak pomocí akvizic. V současnosti se na trhu hovoří o pár příležitostech, které bedlivě monitorujeme, a samozřejmě pokud bude dobrá nabídka, budeme se o ni zajímat.
Euro: Jako první jste zavedli síť digitálních bigboardů, jak na to reagoval trh? Naše síť digitálních médií byla stavěna výhradně na klíč pro určitého klienta. Zatím tyto plochy využívá pouze Vodafone, a v nejbližší budoucnosti není oboustranný zájem to měnit. Z ohlasů, které máme jak už od našeho klienta anebo od jiných zadavatelů, se jedná o velice úspěšný projekt. Pro klienta je výhodné, když může s plochou stoprocentně nakládat sám, je to vhodné hlavně pro firmy, které mají v portfoliu několik značek. Získají tím nejen jistotu, že se na stejné ploše neobjeví třeba konkurenční produkt, ale i to, že mohou rozhodovat, jaké nabídky, kdy a jak dlouho se budou inzerovat.
Euro: Stále častěji se objevují citylighty v nákupních centrech. Je toto rostoucí segment outdoorové reklamy? Reklamní plochy umístěné v retailu, tedy na parkovištích nákupních center a marketů, se všeobecně těší velké oblibě našich zákazníků, převážně z rychloobrátkového sektoru. Venkovní reklama v obchodních centrech efektivně zasahuje spotřebitele právě v okamžiku, kdy se chystá učinit konečné rozhodnutí o nákupu. S ohledem na koncentraci cílové skupiny využívají tuto formu komunikace hojně také banky, telekomunikace a automobilky. My jsme vyhodnotili, že je to zajímavý segment, a začali jsme ho rozvíjet. Máme uzavřené exkluzivní smlouvy s Teskem a Kauflandem a s dalšími šesti obchodními centry.