Škoda dojela příliš daleko, než aby otočila na Východ

Škoda Enyaq RS IV

Škoda Enyaq RS IV Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Škoda Enyaq RS IV
2
Fotogalerie

Nové logo, design, modely aut a historicky největší investice do elektromobility ve výši 138 miliard korun. Mladoboleslavskou Škodovku čekají patrně největší změny od dob privatizace. Především ale končí éra tápání, jakým směrem se má úspěšná značka německého koncernu Volkswagen dále ubírat.

Nevyřešená otázka, kudy dál, nad automobilkou visela několik posledních let. Navenek ji firma úspěšně maskovala – nejprve rekordními hospodářskými výsledky z let 2016 až 2018, pak všeobjímajícím pojmem „elektromobilita“ a v posledních třech letech pandemií, která způsobila automobilovému průmyslu krizi na celosvětové úrovni.

Nervozita z nejisté budoucnosti vybublávala na povrch jen prostřednictvím odborářů, kteří jednou za čas v médiích zvěstovali temnou budoucnost. Ručičku mladoboleslavských „hodin Posledního soudu“ posouvali blíže k dvanáctce, když Škoda přišla o slibovanou výstavbu továrny na nové vozy a poté když ve Wolfsburgu padlo rozhodnutí, že se výroba vlajkové lodi – modelu Superb – přesune do Bratislavy.

Doslova paniku mezi zaměstnanci, kterou museli následně uklidňovat oficiálním prohlášením nejvyšší manažeři VW, způsobila informace, že Němci plánují ze Škodovky udělat druhou Dacii. Tedy zarazit pokračující úspěšný průnik značky na západní trhy a začít vyrábět levnější vozy pro Východ.

Škoda Auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají?

Video placeholde
• Videohub

Z hlediska celého koncernu by šlo o logický tah. Skupina má pod křídly pestrou paletu značek, které se vzájemně doplňují. V případě Bugatti, Bentley, Lamborghini, Audi a Porsche je hierarchie jasně rozdělená a jejich nabídka se překrývá jen okrajově.

Jiná situace však panuje mezi značkami Volkswagen, Seat a Škoda. Ty již delší dobu vyrábějí velmi podobné modely, které na sobě částečně parazitují. A když Mladá Boleslav před časem představila nejnovější řadu superbu, vynořila se s ním pro vedení koncernu i nepříjemná otázka: „Proč si kupovat VW Passat, když mohu mít skoro stejné auto od Škodovky, jen levněji?“

Wolfsburg nejprve udělal z problému výhodu. Rozhodl, že se v rámci úspor budou podobné vozy různých značek jako právě Passat a Superb vyrábět ve stejných závodech, čímž se výrazně sníží výrobní náklady. Do budoucna ale musí jedna ze značek uhnout druhé a najít si vlastní cestu. Škodováčtí odboráři se obávali, že jde o dopředu prohraný boj a že Škoda bude muset uhnout Němci preferovanému Volkswagenu a vyrazit na východní stezku.

Ta se ale značce sama uzavřela. Škoda nejprve narazila na Dálném východě. V Číně, kde měla automobilka velké plány, se nedařilo prosadit mezi dravou konkurencí z celého světa. Finální ránu tam VW zasadila pandemie. Dnes vedení zvažuje, že trh zcela opustí. Válka na Ukrajině zase takřka ze dne na den firmě uzavřela ruský trh.

Škodovka však během posledních tří krizových let ukázala svou pozici a sílu a ukončila tak éru nejistoty. Během pandemie, kdy výroba i prodeje vázly, zvýšila tržní podíl v západní Evropě, kde také zaznamenala úspěch s elektrickým enyaqem. Dnes je již jasné, že nechystá pouze „levnou jízdu“ na Východ, ale že opět o něco více cílí na bohatší kupce ze Západu, pro které bude vyrábět designově originální ekologické vozy s co nejvyšší marží.

Příklon k dražším vozům však v Česku komentuje opatrně. Člen představenstva Martin Jahn v rozhovoru pro deník E15 definuje budoucí cílovku Škodovky jako „nové objevitele – lidi, kteří chtějí od života víc“. V tom se najde kdekdo. Možná i řada českých majitelů škodovek, kteří si napříště už budou muset koupit levnější dacii.