Stanislav Šulc: Fascinace smrtí | E15.cz

Stanislav Šulc: Fascinace smrtí

Alfred Hitchcock
Alfred Hitchcock
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Stanislav Šulc

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Jak číst změnu vkusu filmových kritiků, kteří poprvé za posledních padesát let neoznačili za nejlepší film všech dob Občana Kanea, ale Hitchcockův thriller Vertigo? Půjdeme-li k samé podstatě filmů, zjistíme, že se změnilo málo. Oba totiž vycházejí z fascinace smrtí. Příběh Občana Kanea je rekonstrukcí života miliardáře, který zemřel sám ve svém monstrózním sídle. A až ve chvíli smrti si uvědomuje pramalý význam svého života.

Ve Vertigu je smrtí posedlá dokonce většina postav. Smrt a její záhadnost je ve vrcholných momentech stěžejním tématem Hitchcockova majstrštyku. Je dobré připomenout, že jak Občan Kane, tak i Vertigo se v době svého vzniku nedočkaly jednoznačně kladného přijetí. Možná to souvisí i s tím, že tehdy doba přála veselejším věcem.

Ostatně zrovna nedávno si někdo všiml, že populární kultura je dnes mnohem pochmurnější než před desítkami let. Možná by se i kritici měli pustit směrem, jímž se ve stejné anketě vydali filmoví tvůrci. Ti na rozdíl od kritků zvolili oslavu života, kterou v roce 1953 na filmové plátno nezapomenutelně zachytil mistr Jasudžiró Ozu v Příběhu z Tokia.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video