Tsunami diamanty nespláchne

Šéf firmy M Motors, která do Česka a na Slovensko dováží vozy Mitsubishi, chce letos na českém trhu prodat 1600 aut a mezi nimi i pár elektromobilů

Během prvních čtyř měsíců letošního roku se v Česku prodalo 584 automobilů Mitsubishi s třemi diamanty ve znaku, loni to bylo zhruba 1300 aut. „I když to byl finančně celkem dobrý rok, pozitivně ho nehodnotím,“ říká Martin Krob, generální ředitel firmy M Motors, která mitsubishi dováží do Česka i na Slovensko. Letos plánuje na českém trhu prodat 1600 vozů a mezi nimi i několik elektromobilů.

EURO: Vaše prodeje se letos za první čtyři měsíce blíží polovině prodejů za celý loňský rok, je to tak? Ano, ale loňský rok jsem nijak dobře nehodnotil. Byť byl z hlediska peněz pro nás celkem dobrý, dealerská síť je živá objemem. Naše filozofie je jednoduchá: co neprodáme na začátku, ke konci roku nedoženeme. Pro rok 2011 jsme začali silnou podzimní kampaní, kdy jsme představovali nový model ASX. Do konce dubna jsme pak prodali celkem 584 aut včetně užitkových. V této kategorii máme jen jediného zástupce L 200, ovšem v segmentu pick-upů jsme s ním obsadili silný podíl 25 procent.

EURO: V případě užitkových vozů prodeje klesaly poměrně dlouho. Už se to lepší? Propad byl dán jednak kvůli legislativní změně u odpočtů z daní za „auta s mřížkou“, druhým důvodem byla krize. Trh pick-upů je v podstatě omezený. Objemu dosáhnete jen, když získáte „fleetové“ zákazníky, a to se nám podařilo – loni jsme vyhráli tendr pro Net4gas, stabilně dodáváme Lesům ČR.

EURO: Jaký máte výhled na celý rok? Když to půjde dobře, viděl bych to v České republice na 1600 vozů. Svým způsobem do toho zasáhlo zemětřesení v Japonsku. Sice jsme to donedávna nepocítili, ale už to začíná. Kvůli plánům jsme se na silnou polovinu roku předzásobili, takže jsme v podstatě měli štěstí a zákazník nic nepocítil. U konkurence se objevil velký problém například s váhami vzduchu, což se týkalo dieselových motorů. To už by se mohlo dotknout i nás.

EURO: Mluví se o bankrotech, které hrozí japonským firmám. Jak podle vás obstojí Mitsubishi? V ekonomických výsledcích se to určitě odrazí. Za prvních šest neděl po zemětřesení se nevyrobilo asi 35 tisíc plánovaných aut, u jiných automobilek se výpadek počítal i na statisíce. Skupina Mitsubishi je obrovský gigant, o její budoucnost nemám obavy. Dopady zemětřesení se ale projevily i jinak. Japonci začali stahovat peníze, které měli po světě uložené v jiných měnách, a vyletěl kurz jenu. Co se píše v médiích o tom, jak zemětřesení pomohlo ekonomice a díky tomu i měně, jsou hlouposti. Každý, kdo zná teorii rozbitého okna, ví, o čem mluvím…

EURO: Vyšší kurz jenu by vám ale mohl zdražit auta. To ano, ale u jenu se stává pravidlem, že v cyklech posiluje a oslabuje. My víme, že nikdy nebudeme nejlevnější, ceny ale držíme na rozumné úrovni. Kdyby tomu tak nebylo, nemáme teď tak dobré výsledky.

EURO: Podle posledního ADAC testu bylo Mitsubishi Colt třetím nejspolehlivějším malým autem, která jsou navíc hodně populární. Čím to, že vaše prodeje táhnou větší auta? Colt dělal ještě v roce 2006 dvě třetiny našeho prodeje. Postupem času bylo ale těžké udržet konkurenceschopnost, zejména cenovou, takže jeho podíl klesl zhruba na deset procent. Celkově jsme tomu museli přizpůsobit strategii. Popularita ASX ale není jen kvůli kampani, tam se sešlo více faktorů, vyhrálo spoustu srovnávacích testů, mělo výborné recenze, a navíc jeho segment roste celkově.

EURO: Hodně se mluví o elektromobilech. Mitsubishi má i-MiEV, plánuje se jeho dovoz do Česka? Plánuje. Máme alokace ve výrobě už pro letošní rok. Očekávám prodej v jednotkách kusů, pro úspěšnost elektromobilů v Česku chybí podpora. V Londýně se platí za vjezd do města, o parkování ani nemluvě, elektromobil tam ale koupíte bez DPH a vjezd i parkování máte zdarma. V Amsterodamu zase dostanete automaticky parkovací místo u domu, které jinak neseženete, a „zásuvku“. Majitel elektromobilu ročně šetří desítky, možná stovky tisíc korun. To je naprosto jiný přístup než u nás. Neříkám, že je lepší – ale pokud se naše vláda rozhodla z nějakých důvodů rozvoj elektromobility bojkotovat, tak ať se to řekne jasně.