Zdeněk Pečený: Nedostatek nápadů

Zdroj: Repro Strategie

Pátek začíná v pondělí. Ne, nezbláznil jsem se. Řeč je o takzvaném černém pátku, tedy pátku, který následuje po americkém Dni díkůvzdání. Letos je to 28. listopadu. Že by nás to nemělo zajímat? To nemělo, ale černý pátek se pomalu vkrádá do českého prostředí. Problémem je, že čeští obchodníci trpí nedostatkem invence, rádi ale převezmou jakékoli nesmyslné svátky, za které se dá schovat zvýšení prodejů.

Na co vlastně vymýšlet něco, co už někdo vymyslel? Sice v jiném kulturním prostředí v návaznosti na nám nic neříkající svátky, ale nešť. Všichni asi stejně chtějí být jako Američané. Na slevový den či týden u výročí upálení Jana Husa či vzniku Československa by Češi neslyšeli. Brzy možná budeme mít výprodeje a slevy na den Martina Luthera Kinga nebo den prezidenta. Ne, toho českého ne. S majitelem drůbežáren ve vládě je jen otázkou času, kdy dojde na povinné slavení Dne díkůvzdání, aby se zvedly prodeje krocanů a krůt.

I banku můžete mít rádi, aby také ne, když na ní můžete vydělat. Namísto věčného brblání o vysokých poplatcích, které banky jinde na světě nemají – což je stejně lež – stačí finační domy obejít a zjistit, kde se dá co dostat zdarma. Zoufalost bank dosáhla nového vrcholu.

Některé z nich už lákají k založení účtu finanční odměnou nebo peníze vyplatí za přivedení nového klienta, přičemž tratit nebude ani on(a). Jinde se zase rozdávají smartphony či dokonce tablety. Ano, nestojí za moc, ale za nějakou tisícovku se dají prodat. Před Vánoci se to hodí, zvlášť když je rozdávají nenáviděné banky. Ale kdo že tu srandu nakonec zaplatí?