Zdeněk Pečený: Těžká váha

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Benoit Prieur (Agamitsudo), Cc-by-sa-3.0; Wikimedia

Chudák letadlo, chce se mi zvolat po nedávné příhodě z letiště. Cestoval jsem s nejmenovaným národním přepravcem z ruzyňského letiště, a jaké bylo mé překvapení, když jsem při odbavování zjistil, že mám povolený váhový limit jen patnáct kilo namísto třiadvaceti. A to jen kvůli serveru, na kterém jsem si koupil letenku – při nákupu přímo na webu společnosti bych samozřejmě získal vyšší povolenou váhu.

Ještě větší šok mi připravila odbavující pracovnice, když navrhla, abych se příplatku za nadváhu vyhnul přemístěním těžších věcí z odbavovaného kufru do příručního. Představil jsem si, jak to nebohému přetíženému letadlu odlehčí, a pomyslel i na to, kolik cestujících asi tak vozí prázdný příruční kufr. Tak jsem se jen pousmál.

Na evropských leteckých cestách prakticky vymřely aerolinky, které by si neúčtovaly příplatek za odbavený kufr, a některé si již účtují i za příruční zavazadla. Stalo se to asi proto, že zpoplatněním odbavených zavazadel se lidé naučili cestovat nalehko a pro všechny ty příruční kufry není v letadle místo.

Další vývoj je jasný: levné letenky pro všechny bez jediné tašky a následně pro všechny naháče, kteří nechali doma těžké oblečení. Odbavený kufr za pět tisíc a příruční za dva tisíce za každý let. Takové opatření by jistě globálně pomohlo realitnímu trhu, oděvnímu či kosmetickému průmyslu. Všichni totiž budeme muset mít nemovitosti či alespoň skladovací prostory všude po světě, abychom tam měli oblečení a toaletní potřeby. Kvůli bezpečnosti bude brzo také dovoleno převážet jen tekutiny v obalech do deseti mililitrů a nanejvýš ve dvou kusech.