Škoda Auto v Číně: hvězdný tanec s vysokými známkami

Továrna VW v jihočínském Ning-po, kde se montují i škodovky

Továrna VW v jihočínském Ning-po, kde se montují i škodovky Zdroj: ctk

Továrna VW v jihočínském Ning-po, kde se montují i škodovky
Továrna VW v jihočínském Ning-po, kde se montují i škodovky
Továrna VW v jihočínském Ning-po, kde se montují i škodovky
Šéf představenstva Škody Auto Winfried Vahland a Octavie třetí generace na Volkswagen Group Night v Pekingu
Šanghaj, s 23 miliony obyvatel nejlidnatější město
Čínské republiky, je považována za nový pupek světa
6
Fotogalerie
Dají se spojit auta s filmem, ve smyslu „co značka, to jiná role“? Německý koncern Volkswagen, mateřská firma české pýchy Škoda Auto, ukázala světu, že dají. A ten zatajil dech.

Stalo se minulý měsíc v čínském Pekingu, v jednom z krytých stadionů, jež zůstaly čínské metropoli po letních olympijských hrách v roce 2008. Autoři akce Volkswagen Night Group, v pořadí 16. show tohoto typu a první v Asii vůbec, zvolili motto Noc plná hvězd.

Dramaturgií jasně cílili na čínské dealery, místní média a přítomné celebrity. Mimochodem nebylo jich málo, třebaže jejich jména toho Evropanovi nejspíš nic neřeknou.

Show must go on

Hodný hoch, který prchá v předtočeném spotu před zlými hochy v modelu Huracan Lamborghini, aby ve finále projel papírovou zdí na pódiu. Členové baletu, kteří s pomocí vzdušných balonů představili na scéně novou Škodu Octavii. VW uvedl publikum do extáze kovbojskou historkou, účinkování v ní přijal populární herec Čang Chan-jü.

Pro méně zasvěcené – čínskou specialitou je radostný řev se sluchátky na uších. Z vřavy se vylouply nový VW Touareg a VW Golf R400 o síle 400 koní… a tak by se dalo pokračovat. Každé z osmi klíčových značek v segmentu osobních vozů se dostalo speciální choreografie. Každá z nich se stala hvězdou.

„Sledujeme dlouhodobou strategii růstu. Prodali jsme u vás spoustu aut, nicméně strategie neznamená jen čísla. Jde také o inovace a technologie, o ekologii a přístup k zákazníkům. A v neposlední řadě o naše zaměstnance,“ zahlaholil do toho generální ředitel skupiny Martin Winterkorn. Odpovědí mu byl frenetický potlesk a úprk diváků na pódium, kde stála všechna ta nablýskaná „plechová“ nádhera. Hraví Číňané dostali, co mají rádi – hračku.

Jiný kraj, jiný mrav

Hvězdná přehlídka, která se odehrála v předvečer mezinárodní výstavy Auto China 2014 v prostorách nově postaveného pekingského areálu Tchien-ču, podtrhla fakt, který nepřekvapuje. Čína, toho času s 1,35 miliardy obyvatel, je největším trhem pro osobní přepravu na planetě. Loni se zde prodalo 17,93 milionu automobilů, kdežto v Americe „jenom“ 15,6 milionu.

Koncernu Volkswagen a jeho čínským joint-ventures Shanghai Volkswagen Automotive a FAW-Volkswagen Automotive patří vedoucí tržní podíl 17 procent, což obnáší něco přes tři miliony prodaných aut.

Dceřiná Škodovka, která zavítala do Číny jako jedna z prvních zahraničních společností vůbec už v roce 1936, považuje asijskou supervelmoc za prioritu jakbysmet. Roční odbyt stoupl od roku 2007 z tehdejších 27 300 vozů na loňských 227 tisíc.

My a oni
- Čína je pro tradiční českou značku už čtvrtým rokem největším individuálním trhem na světě
- V červenci před dvěma lety oslavila Škodovka pět od zahájení tamní výroby
- Loni se mohla česká značka pyšnit odbytem 227 tisíc automobilů (asi čtvrtina celosvětově prodaných škodovek)
- Octavií jezdí 690 tisíc Číňanů, jde o 61 procent prodejů Škody v tomto regionu - Dlouhodobý kontrakt má v Číně 43 vyslaných českých pracovníků na pěti adresách
- Dealerská síť posílila na 500 prodejních míst

Nabídka modelů se zvedla ze tří na osm. „Šest z nich, Fabia, Rapid, nová oktávie, Yeti, Rapid Spaceback a Superb, se tu vyrábějí, z Evropy se vozí kontinentální verze Yeti 4×4 a kombi provedení Superbu,“ vypočítává Andreas Hafemann, prezident Škody China.

Tato čísla by však neměla zakrýt skutečnost, že Čína je stejně přitažlivá jako náročná. „Číňané, kteří patří do rychle se rozvíjející střední třídy, si v současnosti pořizují většinou první auto. Škodovky, konkrétně oktávie, patří do vyšší střední třídy. Pokud klient řekne, že ji chce, dostane se mu zároveň i základní předvedení, co stroj umí a jak se ovládá. Číňan zkrátka ví, že si přeje auto, spočítá si výdaje a zbytek je na nás,“ připomíná šéfdesignér skupiny Volkswagen v Číně Simon Loasby.

Cena oktávky se pohybuje od zhruba 122 tisíc jüanů (kurz ke koruně je 1:3,2) do 182 tisíc. V životě čínského občana (ideálem je mladší, dobře vzdělaný a rodinně orientovaný člověk) jde o velkou investici, již si mohou dovolit jen ti dobře situovaní. Statistiky o průměrných platech se nevedou. Znalci tvrdí, že se běžné platy pohybují v řádu jednotek tisíc jüanů.

Za um se platí

Vzorně vyrovnané papírové tašky se škodováckým logem by mohly svádět k dojmu, že obsahují dárky na památku. Je tomu přesně naopak, jsou tu od toho, aby pojaly věci od nově příchozích. „Prosím odevzdejte fotoaparáty a mobilní telefony,“ naléhá v lobby továrny v jihočínském Ning-po hosteska a průvodkyně v jednom.

Výzvu opakuje tak dlouho, až jí vyhoví i ti nejotrlejší. Odměnou je jim uvedení do elektromobilu a jízda provozem, který je jedním ze tří výroben Škodovky na území lidové republiky. Kompletují se tu Superby a Octavie.

Otevřena loni na podzim, dostala fabrika v Ning-po do vínku roční kapacitu 300 tisíc kusů. Zastřešujícímu Volkswagenu má pomoci ke čtyřmilionovým prodejům do roku 2018. „Fungujeme na bázi sdíleného rizika s čínskými partnery. V praxi to znamená, že s nimi sdílíme naše know-how, oni nám za něj zaplatí, auta vyrobí a prostřednictvím své obchodní sítě prodají. My ještě přidáme nějaké ty služby jako třeba trénink pro dealery,“ popisuje praxi jeden z manažerů Škodovky.

Čínský řidič
- Má rád své auto, podrobnosti provozu objevuje až postupně
- Blinkry moc nemusí, zato rád troubí
- Pokud žije ve městě, v zásadě nebourá
- provoz ho nutí jezdit zhruba třicítkou, která se dá ubrzdit
- Oděrky a škrábance neřeší

Výroba za licenční poplatek má opodstatnění – dodá potřebné miliardy na výzkum a vývoj. Třeba na nové SUV s logem letícího šípu, o němž se mluví stále hlasitěji.

„Ano, šel bych tam pro ně dělat,“ odpovídá mi po návratu domů jeden z kamarádů-manažerů. Informaci, že se Škodovka umí o své pracovníky a jejich rodiny velmi dobře postarat, bere v potaz, ale nepovažuje za to hlavní. „To je bonus, šanci být u takového růstu a vidět ty příležitosti na vlastní oči bych považoval za důležitější,“ dodává.

K oktávii třetí generace má v letošním roce přibýt na asijském východě nový Rapid Spaceback. Dosažená meta milionu vyrobených škodovek na čínském území, jež padla v roce 2013, je vlastně začátkem nové éry. Do roku 2018 chce podnik s centrálou v Mladé Boleslavi zvýšit dodávky na 500 tisíc aut ročně.