Bývalý odborář Dušek: Body pro strojvedoucí jsou nesmysl. K nehodovosti přispěl Ťokův úřad

Jaromír Dušek

Jaromír Dušek Zdroj: ČTK

Jaromír Dušek
Pražské hlavní nádraží
Pražské hlavní nádraží
4
Fotogalerie

Na českých železnicích v poslední době přibývá nehod. Zástupci strojvedoucích v této souvislosti upozorňují, že neštěstí mají i systémové příčiny. Bývalý šéf Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek říká, že kromě zoufalé situace na trhu práce k vyšší nehodovosti přispělo i osekání pravomocí Drážní inspekce. "Dříve mohla kontrolovat každého dopravce na dráze, dnes se musí dokonce předem objednat," dodává Dušek.

Jsou na strojvedoucí kladeny v poslední době větší nároky?

Od začátku devadesátých let si strojvedoucí několikrát vymohli lepší mzdové ohodnocení. Dříve s nimi ve vlaku jezdil i pomocník strojvedoucího a vlakvedoucí, kteří dělali různé úkoly. Kvůli zvyšování odměn strojvedoucích a následnému šetření ale pomocníci přišli o práci a vlakvedoucí přišli o mnohé kompetence. Na některých tratích je pak strojvedoucí na celý vlak opravdu sám.

Strojvedoucí uvádějí, že jsou přepracovaní.

Strojvedoucí mají pracovní dobu 36 hodin za týden. Po odpracování určitých let mají nárok na čtrnáctidenní ozdravný pobyt, na který čerpají týden své dovolené. Při nepřesčasové práci, což dnes v některých případech ale nelze vyloučit, nemohou být přetížení.

Ministerstvo tvrdí, že strojvedoucí často jezdí pro více dopravců a nedodržují předepsané přestávky. Pomohly by častější kontroly nebo bodový systém?

Já si myslím, že body jsou nesmysl. Ministerstvo významným způsobem přispělo k vyšší nehodovosti, a to tím, že v době nástupu soukromých dopravců, jako Regiojet nebo Leo Express, razantně omezilo činnost Drážní inspekce. S jejich příchodem klesly požadavky na kvalitu strojvedoucích. Ministerstvo tak soukromníkům výrazně ulehčilo podmínky.

Dříve mohla inspekce kontrolovat každého dopravce na dráze, dnes se musí dokonce předem objednat. I kvůli ministerstvu nemá pravomoci kontrolovat, jestli je strojvedoucí odpočatý nebo není pod vlivem návykových látek.

Jak se v posledních letech vyvíjí poptávka po strojvedoucích?

V poslední době narostl počet osobních vlaků, které jsou sice ve špičce plné, ale mnohdy jezdí zbytečně, jen kvůli konkurenčnímu boji. Na hlavním tahu jezdí v jednom směru klidně i osm rychlíků plus nějaké osobáky a nákladní vlaky. K tomu je dnes potřeba obrovské množství strojvedoucích. Navíc při tak hustém provozu zbývá na údržbu a opravu infrastruktury jen omezený čas.

Jsou strojvedoucí dobře připraveni na krizové situace?

Potřeba velkého počtu strojvedoucích způsobila, že je dopravci hledají téměř na ulici. Dřív museli mít středoškolské strojní vzdělání, složit příslušné odborné zkoušky a museli jezdit nejprve na regionálních tratích. Teprve potom se ti dobří dostali na hlavní tratě.