Přestože společnost Eurowag, teprve druhá česká firma zalistovaná na zahraniční burze, soustavně roste, na hodnotě akcií se to nepodepisuje. Oproti ceně při loňském vstupu na parket je ta dnešní zhruba o třetinu nižší. Zakladatel a šéf společnosti Martin Vohánka však zůstává optimistický. „Vstup Eurowagu na burzu nebyl snahou krátkodobě si finančně přilepšit. A dlouhodobě trh zrcadlí výkonnost a potenciál firmy. Proto jsme zatím klidní.“
V souvislosti s vaším byznysem vám říkají zelený kazatel. Proč?
To se musíte zeptat těch, kteří mě tak nazvali. Patrně jde o to, jakým způsobem naše firma přemýšlí, jaký efekt naše služby mají na životní prostředí. Představte si současný stav silniční dopravy. V Evropě jsou desítky tisíc logistických podniků, které mají v průměru sedm kamionů. To znamená, že jde většinou o rodinné firmy.
Problém je, že tyto podniky dosud nebyly vůbec digitalizované. Všechno domlouvaly přes e-maily, telefonáty nebo faxy a to bylo ohromně neefektivní – prázdné kilometry, špatně naplánované trasy, spousta zbytečné manuální práce a zpracovávání dat, které by mohly dělat počítače. Celá ta neefektivita se přímo projevuje nepřiměřenou zátěží životního prostředí. Když jede kamion prázdný – což je dnes asi čtvrtina z nich, do ovzduší se vypouští také o čtvrtinu víc oxidu uhličitého. My chceme toto všechno dramaticky změnit.
Jak konkrétně?
Digitálně propojujeme celý ekosystém uvnitř a okolo dopravních firem. Když jste dopravní firma, napojíme vás na vaše řidiče, klienty, dodavatele energií, výběrčí mýta, úřady a tak dále. Všechna data pak posbíráme a na základě umělé inteligence firmám dáváme podklady k lepším rozhodnutím. Výsledkem je, že kamiony budou vytíženější a dopravci budou mít lepší výkony. Současně budou mít na přepravený tunokilometr menší dopad na životní prostředí.
Kolik takových firem už obsluhujete?
Odpovím v množství vozidel napojených na naši platformu – těch bude po dokončení poslední akvizice přes 150 tisíc. Celkově je v Evropě přes milion vozidel nad 12 tun zabývajících se mezinárodní dopravou, což je náš segment. K tomu je tu dalších asi osm milionů vozidel v národní dopravě včetně menších vozidel a dodávek.
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?
V posledních letech rostete o desítky procent. Je to dáno spíše tím, že získáváte nové dopravce, nebo tím, že zavádíte nové služby?
Těch cest je několik. Jednak se rozšiřujeme do nových teritorií, s čímž souvisejí i noví zákazníci, jednak těm stávajícím prodáváme více služeb a nové produkty. A v neposlední řadě rosteme také prostřednictvím akvizic.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!