Tvoříme Uber pro kamiony. Autonomní řízení změní města, říká šéf Eurowagu Martin Vohánka

Šéf společnosti Eurowag, miliardář Martin Vohánka

Šéf společnosti Eurowag, miliardář Martin Vohánka Zdroj: E15 Michael Tomeš

Šéf společnosti Eurowag, miliardář Martin Vohánka
Šéf společnosti Eurowag, miliardář Martin Vohánka
3
Fotogalerie

Přestože společnost Eurowag, teprve druhá česká firma zalistovaná na zahraniční burze, soustavně roste, na hodnotě akcií se to nepodepisuje. Oproti ceně při loňském vstupu na parket je ta dnešní zhruba o třetinu nižší. Zakladatel a šéf společnosti Martin Vohánka však zůstává optimistický. „Vstup Eurowagu na burzu nebyl snahou krátkodobě si finančně přilepšit. A dlouhodobě trh zrcadlí výkonnost a potenciál firmy. Proto jsme zatím klidní.“

V souvislosti s vaším byznysem vám říkají  zelený kazatel. Proč?

To se musíte zeptat těch, kteří mě tak nazvali. Patrně jde o to, jakým způsobem naše firma přemýšlí, jaký efekt naše služby mají na životní prostředí. Představte si současný stav silniční dopravy. V Evropě jsou desítky tisíc logistických podniků, které mají v průměru sedm kamionů. To znamená, že jde většinou o rodinné firmy.

Problém je, že tyto podniky dosud nebyly vůbec digitalizované. Všechno domlouvaly přes e-maily, telefonáty nebo faxy a to bylo ohromně neefektivní – prázdné kilometry, špatně naplánované trasy, spousta zbytečné manuální práce a zpracovávání dat, které by mohly dělat počítače. Celá ta neefektivita se přímo projevuje nepřiměřenou zátěží životního prostředí. Když jede kamion prázdný – což je dnes asi čtvrtina z nich, do ovzduší se vypouští také o čtvrtinu víc oxidu uhličitého. My chceme toto všechno dramaticky změnit.

Jak konkrétně?

Digitálně propojujeme celý ekosystém uvnitř a okolo dopravních firem. Když jste dopravní firma, napojíme vás na vaše řidiče, klienty, dodavatele energií, výběrčí mýta, úřady a tak dále. Všechna data pak posbíráme a na základě umělé inteligence firmám dáváme podklady k lepším rozhodnutím. Výsledkem je, že kamiony budou vytíženější a dopravci budou mít lepší výkony. Současně budou mít na přepravený tunokilometr menší dopad na životní prostředí.

Kolik takových firem už obsluhujete?

Odpovím v množství vozidel napojených na naši platformu – těch bude po dokončení poslední akvizice přes 150 tisíc. Celkově je v Evropě přes milion vozidel nad 12 tun zabývajících se mezinárodní dopravou, což je náš segment. K tomu je tu dalších asi osm milionů vozidel v národní dopravě včetně menších vozidel a dodávek.

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

Video placeholde
• Videohub

V posledních letech rostete o desítky procent. Je to dáno spíše tím, že získáváte nové dopravce, nebo tím, že zavádíte nové služby?

Těch cest je několik. Jednak se rozšiřujeme do nových teritorií, s čímž souvisejí i noví zákazníci, jednak těm stávajícím prodáváme více služeb a nové produkty. A v neposlední řadě rosteme také prostřednictvím akvizic.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!