Vláda musí odložit twitter, na brainstormingy není čas, říká krizový manažer Karásek

Petr Karásek, Česká asociace interim managementu

Petr Karásek, Česká asociace interim managementu Zdroj: E15 Michael Tomeš

Petr Karásek, Česká asociace interim managementu
Petr Karásek, Česká asociace interim managementu
Petr Karásek, Česká asociace interim managementu
4
Fotogalerie

Pomoc krizových manažerů není něco, čím se firmy rády chlubí. Přesto jejich služby mohou topící se podnik zachránit. Poradit mohou i státu v potížích. „Nejsme si jistí, že ti co rozhodují, dodržují zákonitosti krizového řízení nebo zda je znají. Vláda podceňuje komunikaci. V krizi ale není na brainstormingy čas,“ říká krizový manažer a místopředseda asociace interim managementu Petr Karásek, jenž dokonce dvakrát zachránil například kopřivnickou Tatru.

Krizovým manažerům zřejmě nastávají nebo nastanou zlaté časy.  Užíváte si nečekaný klondajk?

Zatím nenastaly, a i kdyby, radost bychom z toho neměli. Myslím, že mnoho menších a středních firem zatím pořád ještě váhá. Nejsou připravené na pomoc zvenčí, čest výjimkám.

V krizi je celá země. Nevolal vám premiér?

Zatím ne. V asociaci jsme připravili materiál určený lidem, kteří rozhodují – vládě, lokálním krizovým štábům a tak dále. Je jedno, jestli krizově řídíte stát, kraj nebo velkou firmu. Je to stejné. Nejsme si jistí, že ti na státní či krajské úrovni dodržují zákonitosti krizového řízení nebo zda je znají. Ne že bychom byli ješitní, ale v žádném z poradních orgánů – ať už v první vlně nebo teď – nezasedl žádný odborník na krizové řízení podniků.

Co státu v dokumentu radíte?

Všichni cítíme, že vláda podceňuje například komunikaci. Musí být jednoduchá a jednoznačná. Do veřejného prostoru se nemusí vyjadřovat každý. Odložte na čas své twitterové či facebookové účty, zajistěte si v hlavních médiích prostor a tam dejte jednotnou informaci. Ne aby každý úředník vysílal své informace. Vzniká kakofonie, lidé pak nevěří ničemu.

Je ale reálné, aby se většina veřejně vystupujících osob vzdala svých „chvilek slávy“?

Jsme v krizi. Musíme podle toho konat. Ve firmě to není jinak. Máte-li dva tisíce zaměstnanců, tak jim nemůže každý z manažerů vykládat jenom to svoje. Musíte sjednotit organizaci a dávat lidem jasné pokyny. V krizi není na brainstormingy čas. Prostor pro posouzení všech názorů přijde, až krize odezní.

Dokázaly už firmy mentálně přepnout na to, že se nežije v době „nekonečné“ prosperity?

Nesmířily se s tím, že bude většina podnikatelského prostředí po odeznění pandemie úplně jiná než dosud. Například internetovým obchodům se naskýtají mnohé nové příležitosti. Jiné obory čeká totální změna, například cestovní ruch. Dokážu si představit, že zažije stejně drastický šok, jako když končil celuloidový film. Když se přestaly vyvolávat snímky chemickou cestou a nastoupil digitál.

Zvoní vám teď telefon častěji, přibývá firem poptávajících krizové manažery? Anebo na vás naopak šetří právě kvůli krizi?

Od března nám poptávka paradoxně klesla. První fáze, kdy podnik přestává dobře fungovat, je krize strategie. Podnik sice funguje, o jeho produkt nebo službu ale není už takový zájem. Typicky dnešní hotely: fungovaly, neměly problém s cash-flow, najednou nemají zákazníky. Následuje krize prodeje. Méně prodáváte, horší se výsledky, nemáte tržby, nedokážete ubrzdit náklady.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!