Zákaz politické reklamy na Twitteru zvýhodní ty, kteří jsou u moci, říká marketingový expert Horák

Twitter

Twitter Zdroj: Reuters

Twitter
Šéf Twitteru Jack Dorsey
3
Fotogalerie

Zakladatel sociální sítě Twitter Jack Dorsey ve středu oznámil, že politické kampaně na jeho platformě od 22. listopadu končí. Facebook naopak nemá v úmyslu politické reklamy omezovat a Mark Zuckerberg se tohoto rozhodnutí drží i přes ostrou kritiku v souvislosti s kauzou Cambridge Analytica. Co na postoje obou firem říká český marketingový expert Jakub Horák?

Co je podle Vás v pozadí rozhodnutí Twitteru zakázat politickou reklamu? 

Považuji za pravdivé vysvětlení zakladatele společnosti, podle které ho k tomu vedou etické důvody. Je to od něj odvážné rozhodnutí, protože Twitter byl ziskový poprvé ve své dvanáctileté historii až v roce 2018 a od té doby se stále pohybuje v černé nule. 

Vítáte spíše postoj Twitteru, nebo Facebooku?

Zákaz politické reklamy poskytuje výhodu těm, kdo jsou právě u moci. Twitterový účet prezidenta Trumpa bude dál šířit jeho politické názory, zatímco neznámý kandidát, kterého sleduje málo lidí, nebude moci své názory prezentovat prostřednictvím reklamy. Ačkoli mě politická reklama také obtěžuje, principiálně jsem pro liberální společnost s volným trhem, do které reklama patří.

Co je nejlepší způsob, jakým sociální sítě mohou bránit šíření dezinformací a ovlivňování voleb? 

Klíčové je mazat falešné účty, které se dají snadno poznat – kauza britské poradenské firmy Cambridge Analytica odhalila, že až 87 milionů účtů na Facebooku bylo zneužito. Facebook by měl také zlepšit péči o zákazníky. Firma Facebook v Česku vydělává stamiliony ročně, přesto tu stále nemá tým pro komunikace s uživateli.

Jaké nástroje využívá současný politický online marketing v České republice? S ohledem na malý počet uživatelů, ovlivní nějak rozhodnutí Twitteru politické kampaně v Česku?

V oblasti politického marketingu Twitter v Česku slouží spíše ke komunikaci politiků s novináři než k přímému ovlivňování voličů. Důležité je si v tomto kontextu i uvědomit, že Facebook má celosvětově desetinásobek uživatelů Twitteru.