Investoři se obávají přehřátých realit, jejich ceny dále rostou

Budoucí hotel na Senovážném náměstí 27.

Budoucí hotel na Senovážném náměstí 27. Zdroj: Michael Tomeš/E15

Developerský projekt Vanguard Prague v Praze-Modřanech.
Budoucí hotel na Senovážném náměstí 27.
Developerský projekt Dock v Praze u Palmovky, v němž developer Crestyl staví byty, kanceláře a další plochy.
Developerský projekt Dock v Praze u Palmovky, v němž developer Crestyl staví byty, kanceláře a další plochy.
5
Fotogalerie

Ceny nemovitostí už odrazují kupce. Přehřáté ceny firem jsou však v celé řadě oblastí. 

Příliv levných peněz žene nahoru cenu akcií, realit a celých firem. Vysoké ceny ale už odrazují řadu investorů. „V určitých segmentech mám pocit, že se blížíme vrcholu, zejména v nemovitostech,“ zdůrazňuje výkonný ředitel oddělení fúzí a akvizic v poradenské EY Štěpán Flieger a dodává: „Už i kupci považují trh za částečně přehřátý.“

Podobný názor má řada dalších expertů. „Pokud již nejsme s cenami firem na vrcholu, tak jsme určitě v jeho blízkosti. Je otázkou, zda se vrchol může udržet po delší dobu. Historie říká, že zas tak dlouho ne,“ upozorňuje partner poradenské firmy TPA Jiří Hlaváč.

Reality totiž nejsou rozhodně jediným odvětvím, kde ceny vyletěly do stratosféry. Příkladem jsou internetové obchody a zdravotnictví. „Extrémní je odvětví e-commerce a všeho, co souvisí s internetem. Tan jsou násobky EBITDA ve výši třinácti- až patnáctinásobku,“ zdůrazňuje Flieger.

Důvodem vysokých cen je kromě levného financování i ostrá konkurence mezi investory. Právě v oborech zdravotnictví a internetového obchodu je několik silných investorů. 

Před vysokými cenami ale už experti varují. „Když kupujete internetovou firmu za patnáctinásobek EBITDA, tak se včetně nákladů na financování zaplatí za osmnáct let.

Kolik internetových firem přežilo dobu patnácti let ve stejné podobě,“ upozorňuje odborník na fúze a akvizice Petr Kříž, který je nyní investičním ředitelem Vafo Praha.
Ceny firem (nejen) na tuzemském trhu jsou už tak vysoké, že odrazují řadu investorů.

Příkladem jsou private equity fondy, jejichž investiční horizont je do sedmi let. „Už nejsou schopni investici otočit v rámci ekonomického cyklu, pokud jsme blízko vrcholu,“ upozorňuje Petr Dědeček, výkonný ředitel Patria Corporate Finance. Podle něj se za současných cen už obávají nakupovat i strategičtí investoři.

Naopak kupující s velmi dlouhým časovým horizontem jako jsou infrastrukturní fondy či rodinné fondy jsou stále ochotné nakupovat za vysoké násobky zisků.