Glosa Tomáše Stingla: Mýto zaplacené volbám

Martin Schulz

Martin Schulz Zdroj: EPA

Martin Schulz a Angela Merkelová
Martin Schulz a Angela Merkelová
3
Fotogalerie

Lze pouze spekulovat, proč šéf německých sociálních demokratů Martin Schulz znovu rozehrál téma mýtného za osobní vozy na dálnicích právě měsíc před volbami. Zastavit plán na zavedení nových poplatků chce s argumentem, že se prostě Německu nevyplatí. Někdo by si mohl myslet, že jde o populismus těsně před volbami, kdy se naděje na vítězství Schulzovy SPD pomalu propadá do říše nesplněných snů.

Jenže pokud by to byla snaha zavděčit se voliči, byla by trochu potměšilá. Princip plánovaného mýtného je nastaven tak, že díky daňové kompenzaci německým řidičům by onu očekávanou půlmiliardu eur ročně hradili hlavně projíždějící lidé z Nizozemska, Belgie, Česka a z dalších zemí.

A německému poplatníkovi přece může znít libě, pokud bude stát kasírovat peníze na opravu silnic od sousedů. Reálně se tak Schulz může zavděčit spíš přespolním řidičům. Ti ovšem ve spolkových volbách hlasovat nebudou.