Německá předvolební kauza: provozovateli dálnice A1 hrozí bankrot, žádá o pomoc vládu

Německá dálnice (Ilustrační foto)

Německá dálnice (Ilustrační foto)

Německá dálnice (Ilustrační foto)
Německá dálnice (Ilustrační foto)
3
Fotogalerie

Společnost A1 Mobil požádala spolkovou vládu o pomoc ve výši přes 600 milionů eur. Na její pohledávky se vrhli spekulanti. Aféra může ovlivnit spolkové volby, které se konají už v neděli.

Byl to projekt, na který bylo Německo pyšné. Dálnice A1 z Hamburku do Brém dostavěná v roce 2012 byla s cenou 650 milionů eur historicky největším PPP projektem v Německu. Stát na něm spolupracoval se soukromou firmou A1 Mobil. Ta je ale nyní jen krůček od bankrotu.

Kvůli platební neschopnosti žádá firma pomoc od spolkové vlády přes 600 milionů eur. Zároveň kritizuje způsob přerozdělování dálničních poplatků za nákladní vozy, z nichž je údržba financována. „Pro vládu může být celá věc nakonec ještě dražší,“ napsal deník Süddeutsche Zeitung s tím, že suma případně vymáhaná po vládě před soudem může dosáhnout až 778 milionů eur.

Banky se začaly zbavovat pohledávek za krachující firmou, a to za  30 až 60 procent hodnoty. „Odhaduje se, že pohledávky už začalo skupovat až třicet zahraničních finančních institucí a hedgeových fondů,“ podotýká ředitel kanceláře agentury CzechTrade v Düsseldorfu Adam Jareš. Spekulanti kalkulují s tím, že peníze následně vymohou u soudu na německém státu.

Z kauzy se stalo politikum před blížícími se volbami. Ublížit může hlavně vládnoucí CSU, jelikož její člen a ministr dopravy Alexander Dobrindt je hlavním zastáncem provozování dálnic formou PPP projektů. Naopak opoziční sociální demokraté Martina Schulze a Zelení jsou pro zrušení těchto projektů. „Vláda by neměla riskovat další peníze ze spolkového rozpočtu,“ varoval Anton Hofreiter, šéf frakce Zelených v Bundestagu.

A1 není jedinou PPP investicí, která generuje menší příjmy z mýta, než se čekalo. V problémech je také část dálnice A5 jižně od Karlsruhe. „Příjmy zatím pokrývají jen úroky a splátky úvěrů. Očekává se, že projekt dosáhne ziskovosti teprve v roce 2034,“ soudí Adam Jareš.

Blesková stavba
Na silnici A1 byli Němci hrdí i proto, že patří k nejrychleji postaveným dálnicím v Evropě. Úsek dlouhý 73 kilometrů vznikl za pouhé čtyři roky, přesněji za 49 měsíců, což byl ještě o tři měsíce kratší čas, než s jakým počítal původní plán. Návratnost vložených nákladů má být 30 let.