Dobrovolník není zadarmo, varuje úřad prezidentské kandidáty před obcházením zákona

28. říjen: Marek Hilšer u podpisového stánku na Staroměstském náměstí

28. říjen: Marek Hilšer u podpisového stánku na Staroměstském náměstí Zdroj: Foto Blesk - David Zima

Podpisový stánek pro Vratislava Kulhánka
Manželka prezidenta Miloše Zemana dnes na ministerstvu vnitra předala podpisy lidí, kteří si žádají současnou hlavu státu v jeho vedení i v příštích letech.
Manželka prezidenta Miloše Zemana dnes na ministerstvu vnitra předala podpisy lidí, kteří si žádají současnou hlavu státu v jeho vedení i v příštích letech.
Michal Horáček předal na ministerstvu vnitra petiční archy a kandidátní listinu. Podpisů sesbíral kolem 115 tisíc, řadu archů ale jeho tým vyřadil. Na ministerstvo tak dorazil se zhruba 86 tisíci podpisy. Potřeba je 50 tisíc.
Vratislav Kulhánek
9
Fotogalerie

Na prezidentských kampaních pracují dohromady tisíce dobrovolníků. Jejich práci však musí kandidáti započítat do zákonného limitu.

Podpora obyčejných lidí je v prezidentských kampaních stejně důležitá jako finanční podpora největších mecenášů. Například pro textaře a podnikatele Michala Horáčka dobrovolničí tři tisíce lidí, u bývalého předsedy Akademie věd Jiřího Drahoše jsou to zhruba dva tisíce. Tým prezidenta Miloše Zemana čísla neposkytl, u ostatních kandidátů je dobrovolníků podstatně méně.   

Počet dobrovolníků nicméně není v Česku nafukovací. Úřad pro dohled nad hospodařením stran a hnutí upozorňuje, že práce dobrovolníka musí kandidát podle zákona započítat do nákladů na kampaň, které mohou být před prvním kolem maximálně 40 milionů korun, do druhého kola lze utratit dalších deset milionů.


Podívejte se na přehled prezidentských kandidátů >>>


„Dobrovolníci jsou považováni za svého druhu brigádníky, a byť za svoji práci nedostanou odměnu, kandidáti mají jejich práci evidovat jako bezúplatné plnění s nenulovou hodnotou, tedy se vykáže obvyklá cena dané práce,“ uvádí úřad. Výjimku mají rodinní příslušníci, obvyklá cena jejich práce obvykle nečiní nic, a proto ji mohou kandidáti i takto vykázat.

„Je to kvůli tomu, aby nedošlo k obcházení významných nákladů kampaně. Pokud by nějaký, ať už skutečný nebo domnělý přítel, vytvořil stránku, vizuál kampaně, podobu billboardu a podobně, a kandidát by to nevykázal, pak by podstatná část nákladů kampaně vůbec nebyla zachycena,“ vysvětluje člen kontrolního úřadu Jan Outlý.

Práce s dobrovolníky se u prezidentských kandidátů liší. „V kampani plánujeme využít stovek dobrovolníků. Jsou mezi nimi spontánní podporovatelé, ale i staří přátelé a známí. Se všemi dobrovolníky máme řádně uzavřeny smlouvy o dobrovolnické činnosti,“ uvedla mluvčí bývalého velvyslance Pavla Fischera Alena Ježková.

„U aktivních podporovatelů sledujeme čas, který věnují konkrétní činnosti pro podporu kampaně. Na základě těchto údajů budeme připravovat finální vyúčtování,“ řekl Horáčkův mluvčí Jiří Táborský. „Většina dobrovolníků se zapojila do sběru podpisů a pomáhají také se sdílením informací z regionů. Práci těch, kteří se zúčastnili konkrétních aktivit, budeme započítávat v cenách obvyklých," řekla podobně za Drahošův tým Kateřina Procházková.

„Můj tým tvoří tři dobrovolníci. Dobrovolnost nemá svou kolonku,“ reagoval na dotaz bývalý šéf Škoda Auto Vratislav Kulhánek. Po upozornění na výklad zákona uvedl, že tým bude postupovat podle zákonných pravidel.

Prezident Miloš Zeman, který bude muset podle Outlého do vyúčtování zahrnout i své cesty po krajích a obcích, zatím jasno nemá. „Pokud ,využití dobrovolníků v petiční kampani´ bude naplňovat zákonné podmínky, bude nepochybně do výdajů na volební kampaň zahrnuto,“ řekla mluvčí jeho kampaně Barbora Filípková.

Dobrovolníci hrají velkou roli v amerických prezidentských volbách, podle Karla Komínka z Institutu politického marketingu mají tamní dobrovolníci mnohem důležitější postavení. "Dobrovolníci v tom pravém slova smyslu nejsou v českých kampaních tak samozřejmou věcí, jako je tomu například v USA, kde reálně odpracují podstatnou část kampaně - od "šlapání chodníku" po grafiku či management. U nás často politické strany označují za dobrovolníky placené brigádníky, což je samozřejmě fundamentální rozdíl a proto je jejich význam v kampani menší - ale ne zanedbatelný," uvedl Komínek.

"Česká politika stále čeká na charismatického leadera, který by byl schopný zaujmout lidi natolik, aby mu dobrovolně věnovali svůj čas. Dle mého by se to mohlo podařit zlomit s prezidentskou volbou, či tou další v pořadí," dodal Komínek.

Vše o prezidentských volbách najdete zde >>>


Přečtěte si, jak si pro volby vyřídit voličský průkaz >>>