Předvolební hit politických stran? Vysokorychlostní železnice

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: VÚŽ

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
12
Fotogalerie

Přes dlouhodobou kritiku ministerstva dopravy kvůli jeho neschopnosti stavět dálnice a vypsat tendr na výběrce mýta akcentují parlamentní strany před volbami jiné téma. Tím je vysokorychlostní železnice.

Obliba vlakové dopravy soustavně roste. Cestujících dlouhodobě přibývá i díky větší konkurenci mezi dopravci, která významně pozvedla kvalitu nabízených služeb. Jen za poslední čtyři pololetí stoupl počet přepravených osob z osmdesáti sedmi milionů na téměř devadesát jedna. Vzrůstající trend má přitom pokračovat.

Není to ale jediný důvod, proč se volební programy stran lákavými slovy o bleskové železnici jen hemží. Politici zdůrazňují nutnost propojení jednak krajských měst s Prahou, jednak celé tuzemské traťové sítě se zahraničím. Stále aktuálnější je totiž riziko, že bude mezinárodní doprava českou železnici objíždět přes sousední státy.

„Chceme udělat všechno pro to, abychom zahájili stavby za využití evropských peněz. Prioritou je osa Berlín–Praha–Brno–Ostrava,“ říká ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Evropské peníze budou nezbytné, celkové náklady na výstavbu sítě takzvaných rychlých spojení dosahují podle oficiálního odhadu 650 miliard korun v dnešních cenách.

Nejdražší bude pravděpodobně tolik diskutované propojení hlavního města s Brnem, které má vyjít na zhruba dvě stě miliard. „Je zde nejméně příznivý terén a zároveň největší nároky na rychlost spojení. Vesměs hovoříme o vysokých částkách, jejich přínosy pro následný rozvoj země mohou být ale obrovské,“ upřesňuje předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

Vybrané body volebních programů v oblasti dopravyVybrané body volebních programů v oblasti dopravyVybrané body volebních programů v oblasti dopravy|E15

Až budoucí vláda rozhodne, které trasy stavět, na řadu přijde územní a stavební řízení. „Projekt by měl spadat pod speciální zákon. Na celou trasu by se mělo vztahovat jedno stavební řízení,“ myslí si exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). „Když všechno dobře dopadne, mohlo by se poprvé kopnout do země někdy kolem roku 2028 a první úsek by mohl začít vozit cestující v letech 2033 až 2035,“ tvrdí Šíp.

Vybrané body volebních programů v oblasti dopravyVybrané body volebních programů v oblasti dopravyVybrané body volebních programů v oblasti dopravy|E15

Je tak jasné, že hlavní úkol budoucí vlády bude především celý projekt vůbec nastartovat. Zpočátku půjde o dokončení procesů aktualizace zastaralých konceptů vysokorychlostních tratí, pak o určení, které tratě stavět. Z pohledu rychlosti výstavby bude hrát velmi důležitou roli zákon o dopravní infrastruktuře, který může už tak složitý proces zjednodušit, a hlavně zrychlit.

Vybrané body volebních programů v oblasti dopravyVybrané body volebních programů v oblasti dopravyVybrané body volebních programů v oblasti dopravy|E15

Podle návrhu státního rozpočtu půjde příští rok na dopravní stavby 72,5 miliardy korun. Ačkoli se u deseti prioritních podařilo získat výjimky na procesy posouzení vlivu na životní prostředí, žádná z nich se zatím nezačala stavět. Po změně k lepšímu tradičně volají všechny parlamentní strany včetně Ťokova hnutí.

Pravděpodobný vítěz voleb slibuje 280 kilometrů nových dálnic do roku 2021 a zahájení výstavby dalších 220 kilometrů. ANO má prý také připraveno 430 kilometrů nových obchvatů v hodnotě téměř 108 miliard. „Pokud jsou stavby naprojektovány, mají stavební a jiná povolení a jsou vykoupeny pozemky, dokončení v roce 2021 je reálné,“ říká vedoucí dopravního týmu společnosti Deloitte Jakub Sova.

Sliby politiků se ale neomezují pouze na stavby dálnic. TOP 09 například láká na projekt e-dálnice, díky kterému má dojít k elektrifikaci pravého jízdního pruhu dálnic s vysokým podílem nákladní dopravy. Chce tak vyjít vstříc rostoucí obchodní výměně zboží se zahraničím, hlavně s Německem. To má už do konce příštího roku spustit stejný testovací projekt. E-dálnice podporuje i Evropská unie prostřednictvím projektu E-Highway2050.

Rozpočet ministerstva dopravy (v miliardách korun)Rozpočet ministerstva dopravy (v miliardách korun)Rozpočet ministerstva dopravy (v miliardách korun)|E15

Rostoucí nákladní dopravu na dálnicích chce využít i ČSSD, výnos z mýta hodlá investovat do podpory železniční sítě. Shodně s KDU-ČSL navrhují socialisté také vytvoření celostátního systému, díky kterému budou moci cestující uplatnit jeden jízdní doklad, ať už pojedou s jakýmkoli dopravcem. „Uznávat doklady bychom mohli do několika měsíců,“ tvrdí dopravní expert ČSSD Petr Dolínek.