Volební klipy vypadají jako školácké reklamy, říkají odborníci. Podívejte se

Petr Čtvrtníček, nejdříve politiky zesměšňoval, pak s nimi hrál v politických klipech

Petr Čtvrtníček, nejdříve politiky zesměšňoval, pak s nimi hrál v politických klipech Zdroj: Blesk.cz

Andrej Babiš ve volební klipu hnutí ANO kritizuje ostatní politiky, že blábolí
V předvolebním klipu ODS, kterou do voleb podporují Soukromníci Petr Fiala vsadil především na volební heslo strany? Můžete se spolehnout
Lubomír Zaorálek vsadil ve volebním klipu ČSSD i na osud svého otce
4
Fotogalerie

Kreativitu kandidujících stran prověřily ve vrcholící kampani volební klipy. Největší strany využívají videa na sociálních sítích poměrně často, zástupci stran se často na kameru vyjadřují i k aktuálním politickým kauzám. Oficiální volební klipy, kterým ze zákona dává prostor Česká televize, se však podle odborníků od předchozích let příliš nezměnily.

Oficiální volební klipy nedoznaly podle odborníků příliš změn. „Strany dnes už mnohem lépe přemýšlí marketingově, víc přemýšlí o svých voličích, ale nezdá se mi, že by se to nějak výrazně promítlo do zlepšení jejich klipů,“ říká Denisa Hejlová s Katedry marketingové komunikace FSV UK.

Některé strany, jako ČSSD, KDU-ČSL nebo Zelení, vsadily na své volební lídry, jejich sliby a na záběry z českých měst a podniků. Klasické zpracování volebního klipu však má své stinné stránky. „ČSSD vypráví solidně zpracovanou pohádku o volebním lídrovi Lubomíru Zaorálkovi a životních jistotách, která nejvíc připomíná velké korporátní reklamy na sušenky či kávu,“ míní Hejlová. Sociální demokracie nicméně na sociálních sítích zveřejňuje další videa, nejnověji spot se Zaorálkem jako Forrestem Gumpem.

„Z obsahového hlediska je jasné, že v krátkých propagačních šotech není prostor pro více, než jen hesla a fráze, tedy spíše obecná, abstraktní a nicneříkající prohlášení,“ myslí si politolog Petr Just.

Odlišné pojetí je naopak vidět u TOP 09, kde vystupuje herec Petr Čtvrtníček. „Myslíme si, že humor a nadsázka odjakživa patří k předvolební kampani TOP 09. Netradiční formou tak upozorňujeme na vážné věci,“ řekl mluvčí strany Jakub Hnát. Hejlová nicméně dodává, že TOP 09 akorát okopírovala „dnes již skoro retro formát reklam se Čtvrtníčkem“.

Piráti zase vsadili na zpívajícího předsedu Ivana Bartoše. „Naše videa zaujmou i lidi, kteří by se běžně na spot nepodívali, protože ty bývají nudnou přehlídkou mluvících hlav,“ říká volební manažer Pirátů Štěpán Štrébl.

Piráti i další strany umístili oficiální spot také na sociální sítě. Vedle toho se politici prezentují v dalších videích a spotech, výjimkou nejsou ani animační videa vysvětlující program stran. 

Čeští politici podle politologa Justa nepůsobí v klipech přirozeně. „Ve vystoupení politiků v klipech se střídá buď přehnaný patos nebo mluvení stylem, jako by školák odříkával naučenou básničku, přirozených projevů jsem v klipech našel minimum,“ řekl.

Například klipy ANO a ODS stojí pouze na lídrech strany. Předseda hnutí ANO Andrej Babiš ve videu poukazuje na to, že ostatním není rozumět, a předseda ODS Petr Fiala na jednoduchém pozadí jen odříkává sliby strany.

 „ANO dosáhlo mistrovství v tom, jak v předvolebním klipu skutečně nic obsahově neříci. ODS na svých klipech patrně značně šetřila, protože vypadají, jako kdyby je vytvářel školák,“ kritizuje spoty Hejlová.

Mluvčí ODS Jana Havelková jednodušší pojetí klipu brání. „Vtipnými reklamami je televize zahlcená, v ODS volby považujeme za zásadní rozhodnutí pro Českou republiku, proto k nim přistupujeme seriózně,“ uvedla. 

Videa KSČM se naopak vymykají, neboť v nich nevystupuje na kameru nikdo. Komunisté přišli s klipem založeným pouze na grafice a psaném textu, předseda Vojtěch Filip v nich vystupuje jen jako hlas.

„Úspornější variantu jsme nezvolili poprvé, stalo se v podstatě již tradicí, že místo toho, abychom natáčeli hodně drahý klip, raději věnujeme část prostředků na nějaký významný sociální účel,“ uvedl mluvčí strany Robert Kvacskai.

KSČM podle svých slov utratila na různé předvolební klipy celkem 300 tisíc korun. Piráti za svá videa utratili zhruba sto tisíc korun. „Ta cena není za takový formát vysoká, jelikož se hodně spoléháme na nadšení a bezplatnou podporu řady spolupracovníků," uvedl volební manažer Pirátů Štěpán Štrébl. Ostatní strany se k nákladům odmítly vyjádřit.