Soukromí v oblacích. Podívejte se, jak létají čeští miliardáři

Největší stroj na českém bizjetovém nebi vlastní Petr Kellner už více než deset let.

Největší stroj na českém bizjetovém nebi vlastní Petr Kellner už více než deset let. Zdroj: profimedia.cz

Ve variantě pro aerolinie může v Boeingu 737-700 létat i 140 cestujících, v tomto případě má dvacítku míst k sezení, zato v naprostém luxusu.
Nový luxusní letoun si Radovan Vítek pořídil před dvěma lety. Bombardier Global 6000 přitom patří mezi největší a nejvýkonnější stroje své kategorie. Letadlo až pro 13 cestujících zvládne lety dlouhé přes 11 tisíc kilometrů, umožní tak bez mezipřistání cestovat do USA i do libovolné asijské destinace. Prostřednictvím Eclair Aviation si Vítkovo letadlo mohou pronajmout i další zájemci.
Gulfstream G550 si oblíbili nejen miliardáři, ale i armády po celém světě. Ty jej místo luxusních interiérů osazují například zařízeními pro elektronický boj nebo systémy včasného varování. Státy včetně USA jim také svěřují přepravu svých představitelů. Karel Komárek jej vlastní od roku 2013. Letadlo patří mezi dálkové stroje schopné na jedno natankování dosáhnout většiny destinací na světě.
Chloubou ve flotile Iva Lukačoviče je bezesporu Lockheed 10-A Electra (N241M), jehož prvním majitelem byl Jan Antonín Baťa. Lukačovič letadlo vyhledal a koupil v USA, následně jej nákladně rekonstruoval.
Lukačovič má k dispozici i dispozici osmimístný bizjet Cessna 525
10
Fotogalerie

Privátní létání nabývá pod vlivem epidemie na přitažlivosti. Čeští a slovenští miliardáři je ale objevili už dávno. Většina z nich zůstává dlouhé roky věrná vybranému modelu, přesto se v posledních letech v českých a slovenských hangárech několik zajímavých změn událo.

Letošní rok mění zvyklosti uživatelů privátních letadel. Provozovatelé bizjetů pochopitelně nemohou být příliš konkrétní. Ti čeští i ti zahraniční se však shodují, že po náhlém jarním zákazu linkových letů po Evropě zaznamenali mimořádný nárůst poptávky. Dopravovali domů klienty uvízlé v zahraničí a často museli zájemce i odmítat.

Od jara se ale situace významně zklidnila. „Po slabším červnu a červenci jsme měli nadprůměrný srpen,“ popisuje Martin Pražský, majitel společnosti Time Air, která provozuje spíše menší soukromé tryskáče, na tomto poli ale patří mezi významné evropské hráče. „Nyní lidé objednávají lety nanejvýš na pár dní dopředu, je znát značná nejistota,“ dodává.

Podle něho se letos movití čeští uživatelé služeb privátního létání na svých cestách drží z opatrnosti blíže k domovu. „Když létají, tak do Itálie, Chorvatska, občas do Francie,“ popisuje proměny cestovních zvyklostí bohatých Pražský. Cestování do vzdálenějších destinací Češi omezili. Ze strany zahraničních klientů přitom Pražský takové chování nezaznamenal.

Mít, nebo létat?

Že je některý z českých miliardářů pravidelně vídán, jak nastupuje do určitého letounu, ještě nutně neznamená, že jej přímo vlastní nebo že tento stroj využívá pro svou potřebu výhradně on. Forem vlastnictví privátního letounu je mnoho a ani to, že patříte mezi nejbohatší Čechy, nemusí nutně znamenat, že máte potřebu vlastnit letadlo. Nájem letounu na konkrétní cestu totiž často může být výhodnější. A nejde jen o finance – jako ten, kdo si letadlo najímá dle potřeby, nejste omezeni vlastnostmi stroje, který máte zrovna zaparkovaný v hangáru.

Přesto řada českých a slovenských miliardářů privátní letouny prokazatelně vlastní a někteří z nich to i přiznávají. I když opak bývá v tomto případě spíše pravidlem.

Mezi hlavní výhody privátního létání patří vedle okamžité dostupnosti a možnosti volby trasy podle vlastního uvážení i vysoká míra soukromí. A tu si uživatelé bizjetů přísně hlídají. Jakékoliv informace o svých klientech se střeží prozradit i společnosti, které se zabývají správou a pronájmem soukromých tryskáčů.

Tajnůstkářský byznys

Právě provozovatelé tryskáčů či účelově založené společnosti představují způsob, jak vlastnictví letounu skrýt. Jako majitel může být také uvedena leasingová společnost. Ostatně nákup tryskáče může být otázkou až miliard korun, takže financování na splátky bývá běžnou praxí.

Další z variant, jak se zbavit spojení letadla se svou osobou a tím i nechtěné pozornosti, je registrace letadla v zahraničí. Na rozdíl od českého či slovenského leteckého rejstříku, v nichž lze dohledat údaje o majiteli i provozovateli konkrétního stroje, bývají zahraniční registry mnohem mlčenlivější.

Může jít třeba o karibský ostrov Aruba, kde má svůj boeing registrován například nejbohatší Čech Petr Kellner, není ale nutné létat tak daleko. Vzhledem k přísnému zákonu na ochranu osobních údajů nezveřejňuje data z leteckého rejstříku ani německý letecký úřad LBA.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!