GfK: Tržby za domácí spotřebiče rostou

...

... Zdroj: Shutterstock

Domácí elektrospotřebiče
2
Fotogalerie

Hodnota prodeje za drobné a velké domácí spotřebiče stoupla za první půlrok 2017 ve sledovaných odbytových cestách1 v ČR meziročně téměř o 7 %. Větší část obratu (71 %) zajistil sortiment devíti skupin bílého zboží, který vzrostl o 6 %, zatímco 13 skupin drobných spotřebičů dosáhlo 10% nárůstu. Přírůstek vykázala většina produktových skupin.

Dynamický růst sušiček

Prodej v kusech i korunách se u sušiček zvý- šil o necelých 30 % – nejvýrazněji v porovnání s ostatním sortimentem. Kupující za ně v první polovině 2017 zaplatili průměrně 14 800 korun, což bylo u skupin bílého zboží nejvíce. Do celkového obratu za tyto kategorie se největší měrou promítly pračky a chladničky s kombinacemi – každá tato skupina bezmála čtvrtinou.

Pračky

Poptávka po pračkách meziročně narostla o 1 % – do plusu ji posunul třetinový přírůstek kombinací se sušičkou a 4% navýšení mělkých zpředu plněných praček. S objemovým podílem rostly v první polovině letoška úspornější modely (třída A+++ s podílem 62 %), na větší náplň prádla (43 % na více než 6 kg), s vyššími otáčkami pro odstře- ďování (23 % přes 1200 ot./min) a nižší hlučností (35 % do 55 dB) – průměrná cena však meziročně stagnovala na 9 200 korunách.

Chladničky a kombinace

K nejprodávanějším patřily kombinace s mrazákem dole (61 % v objemu) s 1 % přírůstkem. V kusech dále meziročně rostly nejvýrazněji tzv. americké chladničky (zhruba o 30 %), přičemž se společně s tří- a vícedveřovými kombinacemi postaraly o 10 % tržeb za chlazení první poloviny tohoto roku.

Drobné domácí spotřebiče

Nejvyšším tempem (o 17 %) se zvedl obrat za holicí strojky (vč. epilátorů) a zubní hygienu, o 15 % narostly meziročně kávovary a rychlovarné konvice. Z celkové hodnoty prodeje za první půlrok 2017 zaujímaly největší díl vysavače (27 %) a kuchyňské roboty a mixéry (19 %), u kterých významně narostla poptávka (o 52 %) po stolních a smoothie mixérech.

Vysavače

Objemově vzrostly o 7 %, s 65% podílem vedly nadále klasické podlahové vysavače. Vysavače s příkonem nižším než 900 W odpovídaly za 52 % poptávky po vysavačích za první pololetí 2017, což oproti předchozímu roku znamenalo nárůst o 15 procentních bodů. V kusech rostly dvouciferně pouze robotické vysavače, které v hodnotě zajistily 18 % trhu.

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www. g¡.com/cz , případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK (zdenek.barta@g¡.com).

1 Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny) a u bílého zboží ještě kuchyňská studia a prodejny nábytku.

Zdroj: Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech

Domácí elektrospotřebičeDomácí elektrospotřebiče | GfK