Kvalitní učitelé si polepší

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Učitel se žákem - ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
4
Fotogalerie

Novela zákona o pedagogických pracovnících, která na konci února prošla ve sněmovně do třetího čtení, obsahuje i nový kariérní řád, na který učitelé už léta čekají. Ten by měl přinést změnu systému odměňování. Učitelé mají být nově zařazeni do tří stupňů od začínajících po vynikající, podle zařazení budou také odměňováni. 

Každý začínající učitel bude muset podle návrhu kariérního řádu absolvovat dvouleté adaptační období zakončené atestačním řízením na škole, kde bude působit. Poté se může stát „samostatným učitelem“ a přilepšit si o dva tisíce korun. Pomáhat mu má takzvaný uvádějící učitel za příplatek tři tisíce korun měsíčně.

Přezkušováni nebudou pedagogové s více než dvouletou praxí, kteří budou automaticky samostatnými učiteli. Atestace pro třetí stupeň mají být spuštěny v roce 2021. Vynikající učitelé, kteří na ně dosáhnou, si přilepší až o pět tisíc korun měsíčně, ale až po sedmi letech praxe. Novela by podle poslaneckých úprav měla stanovit příplatky třídním učitelům, které by se mohly pohybovat od tisícikoruny do 1500 korun měsíčně nebo být určeny jako pět až osm procent z výše platu.

Více učitelů do škol

Změna systému odměňování má být jeden ze způsobů, jak posílit řady tuzemských učitelů. Podle ministryně školství Kateřiny Valachové totiž v současnosti šedesát procent absolventů pedagogických fakult končí mimo školství. „Tento trend musíme změnit do roku 2020,“ prohlásila. Do zákona o kariérním řádu učitelů by mohly přibýt i další novinky.

TOP 09 chce, aby učitelé, jejichž praxe přesahuje patnáct let, měli jednou za deset až patnáct let nárok na placené půlroční volno. Během něj by si pedagog měl „aktualizovat“ své vzdělání na pedagogických fakultách, jazykáři by šestiměsíční lhůtu mohli využít k zahraniční cestě a prohloubení svých jazykových dovedností. Učitel se žákem - ilustrační fotoUčitel se žákem - ilustrační foto|Profimedia

Učitelé bez pedagogického vzdělání

Poslanec ANO Jiří Zlatuška zase navrhl, aby jako začínající učitelé do škol mohli nastoupit i vysoko­ školáci, kteří nemají pedagogické vzdělání. Povinné pedagogické vzdělání by podle něj mělo nahradit absolvování atestačního testu po dvou letech praxe. Poukazuje přitom na nedostatek učitelů některých aprobací. Valachová řekla, že se nebrání vstupu vysokoškoláků na střední odborné školy nebo do odborných předmětů na gymnáziích.

Trvá ale na tom, že si budou muset do čtyř let doplnit pedagogické minimum. Zároveň podotkla, že lidí s pedagogickým vzděláním je v Česku dostatek, avšak současná úroveň platů učitelů je nemotivuje k nástupu do profese. Čeští učitelé jsou svými výdělky výrazně pod průměrem států Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Školské odbory proto vyhlásily loni kampaň s názvem Konec levných učitelů.