V platech učitelů a ve financování inkluze je stále nejasno

Premiér Sobotka s nově jmenovaným ministrem Štechem a jeho předchůdkyní Valachovou

Premiér Sobotka s nově jmenovaným ministrem Štechem a jeho předchůdkyní Valachovou Zdroj: ČTK

Odkdy a o kolik se zvýší platy pedagogů, není kvůli neschválení kariérního řádu jasné. Jisté je jen to, že o něco vzrostou. Nejisté jsou i odměny speciálních pedagogů v inkluzivním vzdělávání.

Bude ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) po neschválení kariérního řádu usilovat o přípravu nového zákona na téma kariérní řád, anebo to nechá až na další vládu?

„Připravuje se nový projekt, který bude zaměřen na profesní podporu učitelů. Konkrétně mají vzniknout např. oborové kabinety již od okresní úrovně nebo má být vyhodnocen a následně upraven systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto výsledky jsou aplikovatelné bez ohledu na legislativní změny, respektive v budoucnosti mohou být využity pro další diskuze o kariérním řádu,“ uvedlo k dotazům tiskové oddělení ministerstva.

Kvůli zamítnutí učitelského kariérního řádu ve sněmovně učitelé v příštím roce přijdou o 1,8 miliardy korun, které se měly využít na jejich platy. Na Twitteru to uvedl ministr školství Stanislav Štech. Školské odbory s případným vyškrtnutím částky nesouhlasí.

Kdy se dočkají učitelé dalšího zvýšení platů?

Budou se platy učitelů, které jsou podle statistických zjištění jedny z nejnižších v Evropě, zvyšovat už od září, nebo až od ledna 2018? A o kolik? Je zvyšování platů učitelů skutečná priorita MŠMT pro toto období?

„Co se týká rozpočtu, prioritou je zajištění růstu platů učitelů o 15 procent a zajištění financí na vzdělávání vyššího počtu dětí, žáků a studentů včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami. Zásadní je také navýšení rozpočtu vysokých škol včetně platů akademických pracovníků a navýšení doktorandských stipendií. Jednání o rozpočtu ale ještě nejsou ukončena, proto v tuto chvíli nelze říci přesná čísla,“ sdělilo dále tiskové oddělení MŠMT.

Školské odbory už ale na sliby nevěří. Proto svolaly na prvního září do pražské Betlémské kaple protestní shromáždění, aby upozornily na nízké platy v regionálním školství a na vysokých školách. „Chceme, aby veřejnost věděla, že pokud nebude školství finančně podpořeno, tak nesplní očekávání veřejnosti,“ prohlásil předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík.

Sto třicet procent průměrné mzdy pro učitele v roce 2020. Takový je hlavní cíl, kterého chtějí odbory dosáhnout s tím, že jejich požadavky jsou rozfázované. „Máme propočítáno, že pokud v roce 2018 nedostaneme 15 procent, v tom dalším také 15 procent a pak zhruba necelých 10, tak nejsme schopní se na těch 130 procent dostat,“ vysvětlil Dobšík.

Inkluze se zadrhává

Na konci července proběhlo připomínkové řízení k „technické“ novele „vyhlášky o inkluzi“(vyhláška 27/2016). Ministerstvo školství čelilo velké kritice, že nemá celý projekt inkluze dobře promyšlený a připravený. Přišla navíc i velice závažná kritika ze strany ombudsmanky, ministerstva spravedlnosti a ministerstva financí. Předkládaná novela jde proti duchu inkluze, tvrdí například ministerstvo spravedlnosti. A požadovaná částka na implementaci inkluzivního vzdělávání v rozpoč tu prostě není, tvrdí ministerstvo financí.

Inkluze měla v prvním roce vyjít na miliardu korun, jen od ledna do června se však náklady vyšplhaly na jeden a půl miliardy korun. Odhad na příští rok se zvýšil z plánované miliardy a půl dokonce na čtyři miliardy korun. Ministerstvo školství vysvětluje nesoulad nečekaným zájmem, který i přes negativní kampaň program zaznamenal. Chystá se ale náklady částečně osekat novelou zákona, která mění pravidla pro zřizování speciálních tříd, snižuje odměny například za doučování dětí nebo omezuje nárok na asistenty.

Šéf státní pokladny by si však představoval ráznější škrty. „Uvedené požadavky překračují možnosti státního rozpočtu,“ kritizuje jeho rezort výdaje školství a vyzývá k přehodnocení rozsahu podpory prostřednictvím asistentů, speciálních pomůcek a doučování.

Naopak Asociaci ředitelů základních škol se nelíbí, že chce novela výdaje omezit a krátit odměny pro pedagogy. Speciální pedagožka Jana Karvaiová zase upozorňuje na to, že se má snížit počet hodin, ve kterých se speciální pedagogové nebo učitelé mají věnovat dětem se specifickými poruchami učení nad rámec výuky. Změny by měly začít platit od začátku září.