Braun mění trh již 100 let – poutavá historie legendární značky
Letos v únoru uplynulo přesně jedno století od chvíle, kdy německý mechanik Max Braun otevřel svou první dílnu ve Frankfurtu nad Mohanem. Během následujících desetiletí se z firmy, která dodnes nese jeho jméno, stal globální symbol kvality, nadčasového designu a inovací přinášejících užitek milionům lidí po celém světě.
1890 – 1921
Skromné začátky a velké sny
Přestože se narodil Max Braun v roce 1890 do rodiny námořníka a farmáře, učil se už v mládí na mechanika v nedaleké dílně, která se věnovala výrobě zemědělských strojů. Důvodem bylo jednoduše to, že nebyla otcova farma schopná uživit početnou rodinu – vždyť Max měl ještě dalších šest bratrů. Postupně se mladý Braun přes další pracovní zkušenosti dostal až do Hamburku, kde pracoval například na projektu tunelu pod Labem. Práci získal také u firem Siemens či AEG. Nakonec ale došlo k nevyhnutelnému kroku, kterým bylo v roce 1921 založení první vlastní dílny. Z ní se během dvacátých let stala mladá a ambiciózní firma pronikající i mimo domácí německý trh.
1929
Nástup rozhlasu a Braunovo řešení „vše v jednom“
Postupně rozšířil Max Braun výrobní kapacity a přidal do svého portfolia kompletní radiopřijímače a gramofony. Budoucnost viděl zejména v rozhlasu, který znamenal nejen technologickou, ale i informační revoluci. Řešení firmy Braun se na trhu vymykala díky integraci rádia a přehrávače desek do jednoho zařízení. Stejně tak udivoval Braun přenosnými rozhlasovými přijímači.
1935 – 1939
Vznik slavného loga Braun a fungování ve stínu národního socialismu
V tomto roce spatřilo světlo světa logo Braun s vystupujícím písmenem „A“, které se od té doby výrazně nezměnilo a firma ho používá dodnes. V té době ale začíná stále více ovlivňovat budoucnost firmy nastupující národní socialismus v Německu. Max Braun se ocitl pod silným tlakem, aby vstoupil do NSDAP (Národně socialistická německá dělnická strana), což odmítl. Ze spárů Hitlerovy diktatury ovšem zcela uniknout nešlo. Aby mohly firmy v Německu nadále fungovat, musely se řídit novou ideologií a postupně začaly podléhat státem plánované ekonomice. Braun musel například produkovat levné rozhlasové přijímače, které byly klíčové pro tehdejší státní propagandu. Následný začátek druhé světové války pochopitelně dále negativně zasáhl do mezinárodních aktivit firmy.
1945 – 1950
Obnova továren a opětovné nastartování mezinárodního obchodu
Po skončení války se Max Braun obával o budoucnost své společnosti, ale navzdory obrovským dopadům světového konfliktu byl připraven ji zachránit. Již dlouho nosil v hlavě plán, jak firmě zajistit další úspěšné fungování v poválečné realitě. Bylo jím zaměření výroby na suché holicí strojky. Ostatně pánské holení je jednou z nejdůležitějších oblasti pro Braun dodnes.
Ve druhé polovině 40. let se Braun současně věnoval obnově válkou zničených továren a opětovnému navazování narušených mezinárodních vztahů. Ve firmě se také začaly aktivně angažovat jeho dva synové Artur a Erwin.
1951
Bratři Braunové přebírají otěže
Po náhlé a nečekané smrti Maxe Brauna v roce 1951 se ujal vedení firmy starší z jeho synů Erwin, tehdy třicetiletý, zatímco mladší Artur dostal ve svých šestadvaceti letech na starost technickou a výrobní část byznysu. V té době byli bratři zodpovědní už za 800 zaměstnanců, jejichž počet nadále stoupal. V následujících letech došlo k postupnému rozšiřování výroby a dalších oddělení firmy, takže v roce 1960 zaměstnávala už 3 000 lidí.
1967
Americká investice pro další rozvoj značky
Růst firmy Braun během 50. a 60. let byl skutečně překotný, nicméně vedení postupně narazilo na limity vyplývající z její struktury a financování. Konkurence na globálním trhu sílila a pro Braun bylo stále složitější udržet nastavenou laťku v oblasti inovací a investic do jejích vývoje. Po sérii jednání s několika velkými společnostmi prodali bratři Braunové majoritní podíl své společnosti americké firmě Gillette, jejíž korporátní zázemí umožnilo značce Braun další globální rozvoj.
1968
Výrobky Braun vyrážejí do celého světa
Po převzetí Braunu ze strany americké společnosti Gillette panovala v německé centrále nervozita. Co lze od Američanů čekat? Zachovají jednotlivá oddělení? Nebude se americký průmyslový obr s tehdy šestkrát větším obratem zajímat pouze o výrobu holicích strojků? Braun ovšem žádný útlum nečekal. Gillette Němcům zpřístupnil nové prodejní kanály ve 145 zemích a sám na druhou stranu těžil ze špičkového designu a technologií, k nimž získal přístup. Hlavnímu designérovi Braunu Dieteru Ramsovi byla ponechána tvůrčí svoboda a jeho oddělení se nadále přímo zodpovídalo managementu, jak už zavedli bratři Braunové.
1970
Modernizace vývoje a první testovací oddělení
Pod taktovkou nového vlastníka vzniklo v Kronbergu, kam byla koncem 60. let přesunuta centrála firmy, zcela nové testovací oddělení. Přední specialisté společnosti Braun zde v rámci několika týmů vyvíjeli a zkoušeli prototypy nových výrobků a nástrojů. Výrazně se tím zvýšila efektivita vývoje jak po stránce času, tak investic.
1973
Reorganizace mezinárodních aktivit a japonský úspěch
Braun založil svou mezinárodní divizi už v roce 1969 s cílem efektivně řídit zakládání lokálních poboček. Jednou z nejzásadnějších se stala ta japonská, která vznikla v roce 1973 a navázala na práci, kterou zde od 50. let vykonávala zastupitelská kancelář firmy. Čistý a jednoduchý německý design byl u japonských spotřebitelů vnímán velmi pozitivně, a tak se stalo Japonsko pro Braun velmi rychle třetím největším trhem po Německu a USA.
1985
Fenomenální úspěch na domácí půdě
V polovině 80. let byl každý čtvrtý výrobek značky Braun prodán na domácím německém trhu a každý druhý v rámci západní Evropy.
1990
Dvě akvizice ve Francii a posílení v oblasti péče o krásu
V listopadu tohoto roku koupil Braun dvě francouzské společnosti, Silk-Épil a Epiliance, čímž rázem získal velmi silnou pozici v kategorii výrobků sloužících pro péči o tělo. K dámským holicím strojkům se tak v portfoliu Braunu velmi rychle přidaly epilátory, které v rámci řady Silk-épil uvádí společnost na trh dodnes.
1990
„Sbohem milované hi-fi“
V tomto roce také provedl Braun zásadní rozhodnutí – prodat svou slavnou divizi hi-fi, která se v té době již soustředila téměř výhradně na německy hovořící země v Evropě. Celých 95 procent prodejů připadalo na ně a na těchto trzích se výrobkům Braun dařilo navzdory sílící globální konkurenci. Skvělé prodeje v jedné oblasti světa ovšem nedokázaly udržet divizi v ziskovosti. Braun se s ní rozloučil limitovanou edicí hi-fi sestavy „Last Edition“, které bylo vyrobeno pouze 5 000 kusů a jejíž cena odpovídala ceně menšího auta. Mezi sběrateli se rychle stala vyhledávaným kouskem.
2005
Integrace do Procter & Gamble
Největší výrobce spotřebního zboží na světě koupil v roce 2005 společnost Gillette, jejíž součástí byl i německý Braun. Značce to zajistilo budoucnost na rychle se měnícím globálním trhu, kde je zázemí jedné z velkých světových korporací důležitou výhodou v konkurenčním boji.
2012
Italské De’Longhi vstupuje do hry
Firma z Trevisa a přední světový výrobce kávovarů získal od Procter & Gamble značku Braun, její patenty a výrobní závody v kategoriích kuchyně a péče o prádlo, což umožnilo jejich další rozvoj. Procter & Gamble nadále vyvíjí a produkuje výrobky Braun v segmentech osobní péče, jako jsou holicí strojky, epilátory či fény.
Pokud vás zajímá, jaké inovativní a revoluční výrobky uvedl za poslední století na trh, doporučujeme tento článek.
Autor: Lubor Jarkovský