Jak si bez pokut užít německé silnice a dálnice | E15.cz
Partnerem projektu je Land Rover

Jak si bez pokut užít německé silnice a dálnice

Jak si bez pokut užít německé silnice a dálnice

Při vší úctě k lyžařskému vyžití, jaké na jihu Německa nabízí třeba Garmisch-Partenkirchen nebo mnoha Němci preferovaný Sauerland – Winterberg ležící v centrální oblasti Německa, pro většinu Čechů je Německo při cestě za lyžováním spíš tranzitní zemí. Tím pádem se ale jejím dálnicím nevyhnou.

Německo má nejrozvinutější a dá se říci i nejkvalitnější dálniční síť v Evropě, její celková délka se blíží třinácti tisícům kilometrů, pro letošní zimní sezonu má být jejich využívání bezplatné.

Tankování – pokryto

Německé komunikace vynikají i v tom, co by šlo označit jako „dálniční servis“. Čerpací stanice jsou na dálnicích otevřeny 24 hodin denně, na menších státních silnicích většinou od od 08.00 do 20.00 hodin. V Německu lze bez problémů tankovat LPG, je zde hustá síť čerpacích stanic, v celém Německu dohromady skoro šest tisíc. O jejich umístění se nejlépe dozvíte na těchto internetových stránkách.

Stejně tak je možné dobíjet akumulátory automobilů hnaných elektromotory. Počet dobíjecích stanic už v současnosti převyšuje LPG stanice a v roce 2020 by podle plánů německé vlády, která elektromobilitu masivně podporuje, mělo být k dispozici 28 tisíc běžných a sedm tisíc rychlodobíjecích stanic. Kde je hledat se dozvíte třeba tady.

Německé jarní prázdniny

V únoru mají školáci v jednotlivých spolkových zemích prázdniny, střídají se postupně po týdnu a na některé dojde až na přelomu února a března. Celé rodiny jezdí v tomto období lyžovat a často se hromadně přesouvají především do rakouských Alp. To má samozřejmě o víkendech vliv na situaci na německých dálnicích, zejména těch směřujících přes Bavorsko do Rakouska. Bavorsko, územně největší a co do počtu obyvatelstva druhá nejlidnatější spolková země Německa, má letos jarní prázdniny poslední týden v únoru.

Rychle a bezpečně

Německé dálnice jsou etalonem evropské silniční dopravy, nicméně je také dobré vědět něco o tom, jak se na nich chovat. Maximální povolená rychlost, oblíbené téma mnoha diskusí, skutečně není v některých dálničních úsecích omezena. Úseků, kde je rychlost regulována značkami, je ale ve skutečnosti hodně. Detektory radarů jsou navíc v Německu zakázány.

Z ostatních pravidel mějte zejména na paměti, že nepojízdné vozidlo (min. rychlost pro jízdu po německé dálnici je 60 km/hod) musí být neprodleně odtaženo do nejbližšího výjezdu. V případě technických potíží lze na německých dálnicích využít nouzové telefony, které jsou zde umístěny ve dvoukilometrových intervalech, nejbližší je vždy označen černou šipkou na sloupu při okraji vozovky. Tyto nouzové telefony vás spojí přímo s centrem záchranné služby, některé mají dokonce samostatné tlačítko pro žádost o pomoc při poruše a tlačítko žádosti o ambulanci.

V případě nehody se zraněním osob máte povinnost nahlásit událost pojišťovně jednoho z účastníků nehody do 3 dnů. Nehody s hmotnou škodu se musí nahlásit do jednoho týdne.

Antiradary zakázány

V Německu je zakázáno používat radarové detektory. U GPS navigací musí být funkce POI deaktivována.

Silnice nižších kategorií a obce

Mimo dálnice, tedy na státních silnicích, je v Německu v zastavěných oblastech rychlostní limit 50 km/h, pokud není uvedeno jinak dopravními značkami. Zastavěná plocha vychází z místního názvu uvedeného na začátku obce.

V Německu nemusíte v zimním čase svítit, nicméně se celoročně doporučuje denní svícení. Pozor ale na tunely. V tunelu musíte mít zapnuta světla nehledě na to, jak je tunel krátký. Obvykle je tato povinnost při vjezdu do tunelů připomenuta pomocí dopravního značení.

Pokud jde navíc o značky: naprostá většina z nich je snadno pochopitelná. Vybíráme proto jen dvě, které by vás mohly zneklidnit nezvyklými barvami:

-žlutá obdélníková značka s černým okrajem a slovem "Umleitung" v černé barvě = objížďka

-žlutá kruhová značka se zeleným ohraničením a písmenem "H" v zelené barvě = zastávka autobusu nebo tramvaje

Pozor na autobusy

Na městské a školní autobusy pozor. V Německu je zakázáno objíždět školní autobus, který zastavil mimo zastavěnou plochu z důvodu nástupu a výstupu cestujících. Autobus je obvykle označen blikajícími červenými světly.

V Německu také platí rychlostní omezení na autobusových zastávkách. Autobus blížící se k zastávce musí oznámit úmysl zde zastavit pomocí výstražných světel a ostatní řidiči jej v ten okamžik nesmějí předjíždět. V momentě, kdy již autobus zastavil (s rozsvícenými bezpečnostními světly), jej smějí vozidla předjíždět pouze rychlostí chůze (4 - 7 km/h). Toto platí i pro protijedoucí vozidla. Řidič přistižený při předjíždění autobusu v okolí zastávky (stejně tak překročí-li povolenou rychlost) je nemilosrdně pokutován.

V souvislosti s řízením městem či obcí snad ještě pár slov k tolik proklínanému parkování. Německý policista považuje vozidlo za zaparkované, pokud zůstává na stejném místě po dobu delší než 3 minuty. Za „parkovací přestupky“ pak ukládá pokuty ve výši 10 až 35 EUR. V Německu se nepoužívají v Česku známé botičky pro znehybnění vozidel, vozidlo působící překážku v provozu však může být odtaženo. A to může být hodně drahé. Zpět jej dostanete až po zaplacení pokuty, jejíž výše se pohybuje v rozmezí 100 až 300 EUR. 

Netelefonujte

Používání mobilních telefonů při řízení je v Německu zakázáno. Řidiči mohou být pokutováni až 60 EUR.

Povinná výbava

Od 1. července 2014 platí pro vozidla registrovaná v Německu povinnost mít ve vozidle – uvnitř vozidla, nikoliv v kufru – oranžovou nebo žlutou reflexní vestu. Každá osoba, která opouští vozidlo odstavené při poruše, musí mít reflexní vestu povinně na sobě.

V případě zahraničních motoristů platí toto nařízení pouze pro jízdu firemním vozidlem. V případě, že cestujeme soukromým vozidlem a vestu v autě nemáme, bude celá věc nejspíš řešena domluvou. Co z výše popsaného vyplývá? Dejme si reflexní vestu do auta, třeba do kapsy za sedačku. Vyhneme se tím zbytečným diskusím s německým policistou.

Podobné je to s výstražným trojůhelníkem a třeba také s lékarničkou. Německý policista je považuje za povinnou součást výbavy pouze u vozidel registrovaných v Německu. Každopádně je každý řidič v případě poruchy vozidla povinen dát ostatním řidičům zřetelný signál. Výstražné trojúhelníky se dají koupit na každé čerpací stanici. V Německu není povinné mít ve vozidle hasicí přístroj.

Bezpečí naše a dětí

Nad něčím jsou snad němečtí policisté ochotni přimhouřit oko, ale jakmile se jedná přímo o bezpečí posádky auta, zejména pak dětí, budou neoblomní. Řidič i všichni pasažéři vozu, i ti na zadních sedadlech, musí mít zapnuté bezpečnostní pásy, pokud je jimi vozidlo vybaveno. Za jízdu s nezapnutými bezpečnostními pásy se vyměřuje pokuta ve výši 30 EUR, dvojnásobek potom zaplatíte, vozíte-li dítě bez dětské sedačky. V té musí cestovat děti od 3 do 12-ti let věku a děti měřící méně než 150 cm. Děti do 3 let musí být přepravovány v odpovídajícím zádržném systému na přední sedačce. Všechny dětské zádržné systémy/sedačky musí být v souladu s normou ECE 44/03.

Zima na německých silnicích

Podle právní úpravy platné od prosince 2010 je v Německu zakázáno používat letní pneumatiky během zimních povětrnostních podmínek. Všechna motorová vozidla musí být v době panování zimních povětrnostních podmínek vybavena zimními nebo tzv. celoročními pneumatikami s hloubkou vzorku min. 4 mm na všech nápravách (označení M + S nebo symbol sněhové vločky) a nemrznoucí čisticí kapalinou pro čištění čelního skla. V horských oblastech může být dopravním značením výjimečně stanoven i požadavek na použití sněhových řetězů.

S nimi pak nesmíte překročit rychlost 50 km/h. Za řízení vozidla, které není přizpůsobeno místním podmínkám silničního provozu, vám může být udělena pokuta až do výše 40 EUR. Pokud vozidlo z důvodu nevybavenosti zimními pneumatikami způsobí překážku v provozu, může řidič dostat pokutu až 80 EUR.

INFOBOX

Dálniční poplatky
Pro osobní vozy jsou v Německu dálnice zdarma

Rychlostní limity
Na dálnici: doporučená 130 km/h
Mimo obec: 100 km/h
V obci: 50 km/h

Alkohol
Tolerance do 0,5 promile
Neplatí pro řidiče do 21 let a pro držitele řidičského průkazu po dobu kratší než 2 roky.

Orientační ceny pohonných hmot:
Natural 95 - 1,5 EUR
Nafta - 1,3 EUR


Tísňové linky:

112
Hasiči: 122
Policie: 133
Ambulance: 144

Více informací o dopravě v Německu tady.

Tematický speciál v rámci komerční  spolupráce s portálem Snow.cz vytipovává ne všem milovníkům lyžování dobře známá místa. Jeho součástí je i základní dopravně-informační servis.

Partnerem speciálu E15 Autem na hory je i Land Rover. Podívejte se detailněji na nejnovější Land Rover Discovery Sport

Autor: Ondřej Katz