Nový Land Rover Discovery Sport: Více, než jsme čekali | E15.cz
Partnerem projektu je Land Rover

Nový Land Rover Discovery Sport: Více, než jsme čekali

Nový Land Rover Discovery Sport: Více, než jsme čekali

Na první pohled se zdá, že nový Land Rover Discovery Sport prošel ne příliš rozsáhlým faceliftem. Ačkoli vypadá téměř identicky, hlavní změny se v jeho případě odehrály pod povrchem. 


První Land Rover Discovery Sport jsme si poprvé prohlédli před pěti lety. Model, který svými rozměry a pojetím navazoval na oblíbený Freelander, je na trhu tak akorát dlouho, aby si nějakou modernizaci zasloužil. Britský specialista na terénní vozy ale rovnou představil výrazně přepracovaný model. Byť se jeho design ani rozměry příliš nezměnily, útroby schovávají řadu novinek.

Jde například o tužší podvozkovou platformu Premium Transverse Architecture nahrazující stávající architekturu D8 nebo nejmodernější generaci pohonných jednotek Ingenium se zabudovanou 48V palubní sítí. Mild-hybridní systém podle výrobce umí ušetřit až šest procent paliva, třeba díky možnosti vypnout spalovací motor v rychlosti pod 17 km/h. Všechny tyto technologické novinky přitom převzal z aktuálního luxusnějšího „bratříčka“ Range Rover Evoque. Pro první test jsme zvolili slabší benzinový dvoulitr P200 a vrcholnou výbavu HSE.

Prohlédněte si detailně nový Land Rover Discovery Sport:

 

Rozvíjení stylu

První Discovery Sport se stal trhákem, protože se ho za prvních pět let prodalo 475 000 kusů. Důležitou roli v jeho úspěchu hrál i povedený design, takže si představitelé značky řekli, že zasahovat do jeho vzhledu není zase až tak potřeba. Silueta s výrazným lakovaným sloupkem za zadními dveřmi je tedy identická, stejně jako linky a prolisy na bocích. Jiné jsou přední nárazník, světlomety i maska chladiče. Celkový výraz však zůstává podobný jako dosud. Také zadní část nám připadá shodná až na jinak poskládaná zadní světla, z nichž zmizel motiv kompasu.  

To vnitřek se proměnil mnohem více. Zachovává si sice tradičního ducha v podobě jednoduchého tvarování palubní desky a výplní dveří nebo typickým rozmístěním většiny ovládacích prvků, ale přenáší nás do světa moderních technologií. Stahování oken tak zase najdeme svrchu dveří, ale jsou to asi jediná tlačítka v celém interiéru. V přístrojovém štítu se usadila obrazovka s úhlopříčkou 12,3 palce a na středovém panelu nacházíme 10,25“ dotykový displej multimediálního systému a pod ní velký dotykový panel pro ovládání dalších funkcí auta.

Chytrá je pak možná změna otočných ovladačů teploty klimatizace. Jimi se nastavuje i vyhřívání či chlazení sedadel nebo se volí jízdní režimy. Na některé kroky v ovládání auta jsme si ale museli delší dobu zvykat. A lesklé materiály jsou také po chvilce upatlané, což platí i o dotykových plochách na volantu.

První třída

Celkově ale můžeme říci, že vnitřek působí luxusněji. Komfortní atmosféru dotvářejí i kvalitní materiály. Vždyť kůží je potažena palubní deska nejen v horní, ale také ve spodní části, nebo třeba výplně dveří. A pohodlí sedadel je také na vysoké úrovni. Zvětšení vnitřního prostoru jak Land Rover slibuje, ale nějak nemůžeme najít. Možná bychom ho odhalily, kdybychom přímo přesedli z předchozí verze do nové. Dříve bylo discovery sport dostatečně velké a nyní máme kolem sebe místa také dost. Druhá řada je také standardně posuvná a tu třetí lze použít jen v nouzových případech. Všímáme si ale větších odkládacích kapes ve dveřích nebo rozměrnější schránky pod loketní opěrkou.

Také po otevření víka kufru na nás hledí stejný otvor. Dříve u discovery sport uváděl výrobce objem 829 litrů, ale tu měřil metodou tekutin. Podle uznávaného schématu VDA je to nyní 780 litrů. Předpokládáme, že na něm se nic nezměnilo, což vůbec nevadí. Vždyť i tak se dovnitř krásně zabalí celá rodina na týdenní dovolenou.

Elektrifikace

Kromě základní vznětové verze jsou všechny ostatní motorizace spojeny s devítistupňovým automatem, pohonem všech kol, a zejména mikrohybridním 48V systémem MHEV. Startér-generátor u něj při zpomalování mění kinetickou energii na elektřinu, kterou ukládá do baterií v podlaze a následně ji využívá pro lehké přistrčení při rozjezdech.

Základní zážehové provedení slibuje maximální rychlost 206 km/h a zrychlení na stovku za 9,2 s. Čtyřválec běží sametově, má dost síly doslova od volnoběhu, a když ho rozparádíte, ukáže, že se nebojí ani svižnějšího cestování. Hravě si poradí i s vysokou hmotností v podobě 1979 kg.

Nejlépe se ale cítí při poklidné cestování, protože od sportovních zážitků má Land Rover v portfoliu Range Rover Evoque. Při svižných průjezdech zatáčkami působí těžkopádně a dá rychle najevo svoji nedotáčivost. I přes dodatek Sport je tak podvozek discovery naladěn hlavně na komfortní notu. Tlumiče i dvacetipalcová kola bez zaváhání filtrují většinu nerovností a nerozhodí je ani větší výmoly. Díry na polní cestě nechává bez povšimnutí a dokazuje, že se nebojí ani náročnějšího terénu. Se světlou výškou 212 mm, slušnými nájezdovými úhly, brodivostí 600 mm a systémem Terrain Response 2 zvládne i nejnáročnější úkoly.

Pohon všech kol lze opět nastavit do různých režimů podle povrchu, po kterém jedete. Novinkou je automatický mód s detekcí povrchu pod vozem a samočinným nastavením vozu podle aktuálních podmínek.

Přestože lze Land Roveru vytknout cukavější rozjezdy, pomalou reakci převodovky při podřazování a vyšší spotřebu, jen těžko jsme se s Discovery Sport loučili.

Land Rover Discovery SportLand Rover Discovery SportAutor: petr homolka


 

Spotřeba během testu: 9,7 l/100 km

 

ZÁKLADNÍ ÚDAJE VÝROBCE

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Zážehový čtyřválec uložený vpředu napříč s mild-hybridní technikou. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1997 cm3. Výkon 147 kW při 5500 min-1, točivý moment 320 Nm při 1250-4500 min-1. Pohon všech kol. Automatická převodovka, 9°. Nejvyšší rychlost 206 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,2 s. Spotřeba město/mimo město 10,1/6,9 l/100 km.

Kombinovaná spotřeba 8,1 l/100 km

 

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

Délka x šířka x výška 4597 x 2069 x 1727 mm. Rozvor náprav 2741 mm. Rozchod 20“ kol vpředu/vzadu 1635/1642 mm. Světlá výška 212 mm. Nájezdový úhel vpředu/vzadu 25,0°/30,2°. Maximální brodivost 600 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1979/796 kg. Maximální hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného 750/2000 kg. Objem palivové nádrže 67 l. Standardní pneumatiky 235/60 R18, testovaný vůz 235/50 R20.

Objem kufru 115/780/1574 l

 

ZÁRUKY

Celková záruka 3 roky nebo 100 000 km, 3 roky na lak, 6 let na neprorezavění karoserie.

 

CENY

Nejlevnější Land Rover Discovery Sport (D150/110 kW Sport) 986 513 Kč

Nejlevnější Land Rover Discovery Sport P200/147 kW AWD 1 153 251 Kč

Testovaný vůz 1 767 749 Kč

 

(Výbavový stupeň HSE 1 545 896 Kč + metalický lak 24 790 Kč, paket s černými doplňky 18 720 Kč, černě lakovaná litá kola 22 303 Kč, vyhřívaná a chlazená přední sedadla 31 823 Kč, 7místné provedení 34 765 Kč, páčky pro manuální řazení 5348 Kč, přijímač digitálního rozhlasového vysílání 9360 Kč, paket Cold Climate s vyhřívaným čelním sklem, ostřikovači a volantem 16 045 Kč, paket Driver Assist 42 787 Kč, paket Technology s bezdrátovým dobíjením mobilu, průhledovým displejem a 12,3“ přístrojovým displejem 15 912 Kč)

 

Hodnocení Světa motorů

+

Stále líbivý vzhled

Atmosféry v kabině

Prostorný interiér

Možnost sedmi sedadel

Komfortní odpružení

Terénní schopnosti

-

Vyšší spotřeba paliva

Cukavější rozjezdy

 

 

KONKURENTI 4x4

Alfa Romeo Stelvio 2.0 GME/147 kW 8AT 1 253 500 Kč

BMW X3 xDrive20i/135 kW 8AT 1 236 300 Kč

Mazda CX-5 2.5 Sky-G/143 kW 6AT 893 400 Kč

Mercedes-Benz GLC 200/145 kW 9AT 1 206 370 Kč

Seat Tarraco 2.0 TSI/140 kW 7DSG 1 004 900 Kč

Škoda Kodiaq 2.0 TSI/140 kW 7DSG 971 900 Kč

 

VW Tiguan Allspace 2.0 TSI/140 kW 7DSG 976 900 Kč

Komerční speciál Autem na hory vytipovává ne všem milovníkům lyžování dobře známá místa. Jeho součástí je i základní spotřebitelský servis.

Autor: Leoš Káňa, foto: Petr Homolka