V Itálii se připravte na dražší benzin i vyšší pokuty za přestupky v noci | E15.cz
Partnerem projektu je Land Rover

V Itálii se připravte na dražší benzin i vyšší pokuty za přestupky v noci

V Itálii se připravte na dražší benzin i vyšší pokuty za přestupky v noci

Když přijde řeč na lyžování, patří sever Itálie k velice oblíbeným a hojně navštěvovaným destinacím. Slavná Madona di Campiglio, tradiční Cortina d’Ampezzo anebo Val di Fiemme nabízejí překrásné, většinou široké a vždy skvěle upravené sjezdové tratě. A nespornou devizou Dolomit je vedle kvalitních sjezdovek i zejména na jaře povětšinou slunečné počasí. Do Itálie, byť jsou její lyžařská střediska od Česka většinou vzdálená o něco víc než ta německá a tím spíš rakouská, se vyplatí zajet.

Itálie celkem disponuje přibližně 6700 km dálnic a 50 tisíc kilometrů hlavních silnic. Nejen na severu země je jejich kvalita v naprosté většině na vysoké úrovni, stejně tak  místní komunikace jsou obecně v dobrém stavu. Je zde také poměrně hustá síť čerpacích stanic, které jsou na dálnicích otevřeny 24 hodin denně, ale na ostatních komunikacích je třeba počítat s možností poměrně dlouhé polední přestávky, na to pozor. Menší benzinky mohou být v některých oblastech zejména v zimním čase v provozu jen od 07.00 do 12.30 hodin a odpoledne od 15.30 do 19.00 hodin, s tím je třeba počítat. Ve větších městech jsou však samoobslužné čerpací stanice s automatickými čerpadly, která fungují nonstop (možné je platit jak kartou, tak bankovkami).

Italové popisují na stojenech benzin jako BENZINA, ale naftu někdy jako Gasolio. V každém případě zde platí povinné jednotné evropské symboly – černý kroužek s písmenem E (benzin) a čtverec se zaoblenými rohy s písmenem B (nafta). Dlužno podotknout, že pohonné hmoty nejsou v Itálii, tím méně na dálnicích, právě levné. Za litr benzinu zde zaplatíte i o deset korun více než v Čechách.

Italské mýto placené od kilometru

Na italských dálnicích se platí mýto a výše poplatku logicky záleží na délce projetého úseku. Platí se přibližně 8 eur/100 km. Mýtné je vždy účtováno na základě lístku (biglietto), který si stisknutím červeného tlačítka vyzvednete při vjezdu na dálnici. Při opouštění dálnice lístek vsunete do automatu, který vám ukáže, kolik je třeba zaplatit, nebo jej předáte obsluze. Vyvarujte se ztracení lístku, to by vás mohlo přijít draho.

Situaci v Itálii trošku komplikuje skutečnost, že o dálnice a výběr mýtného se tu stará více společností. Některé dálniční úseky, zejména na jihu země, jsou například zpoplatněny konstantní částkou, tedy nezávisle na ujeté vzdálenosti. V oblastech, kam jezdíme za lyžováním, je ale cena v podstatě vždy závislá na počtu ujetých kilometrů. Požadovanou částku uvidíte na displeji a můžete platit hotově nebo platební kartou. Podle toho, jak budete platit, se ale musíte včas zařadit do příslušné fronty. Žlutě označená brána je rezervována pro řidiče využívající elektronické mýto Telepass, modře jsou označeny brány pro platby formou Viacard, bíle označené vjezdy jsou s obsluhou a platí se v nich hotovostí a platebními kartami. Bohužel obsluha mýtnic většinou mluví pouze italsky a na severu Itálie německy.

Nový Land Rover Discovery Sport: Více, než jsme čekali

Placené horské tunely

Kromě mýtného za dálnice jsou v Itálii zpoplatněny také průjezdy některými tunely. Za velmi specifický lze z pohledu průjezdnosti považovat jednosměrný tunel Munt La Schera na cestě do populárního Livigna. Otevřený je 24 hodin denně, ovšem má střídavý provoz a můžete před ním tedy poměrně dlouho čekat. O sobotách, kdy je provoz tradičně nejsilnější, je v zimní sezóně od 5 do 10 hodin otevřen jen ve směru z Livigna, od 11 do 18 hod naopak jen ve směru do Livigna. Pro další informace o provozu tunelu je vždy dobré nahlédnout na web Livigna www.livigno.eu.

Poplatky v tunelech:

Neprůjezdné horské průsmyky

Také Itálie má, podobně jako Rakousko, na svém území několik horských průsmyků, které jsou v zimní obdoví kvůli častému sněžení nebo dokonce lavinovému nebezpečí neprůjezdné.

Jedná se o tyto horské silnice:

Italové rádi měří rychlost

Na italských dálnicích se jezdí slušně a bezpečně, žádný Řím nebo Palermo tady nečekejte. Většina řidičů dodržuje maximální povolenou rychlost, kontroly rychlosti jsou totiž poměrně časté. Na některých úsecích italských dálnic se prostřednictvím speciálních zařízení měří úseková rychlost a vedle toho často probíhá měření rychlosti radarem, ať už prostřednictvím mobilních nebo stacionárních radarů. Obecně je v Itálii povoleno na dálnici řídit rychlostí 130 kilometrů za hodinu, ale dálniční společnosti (v Itálii provozuje dálnice několik společností) mají možnost zvýšit v úsecích se třemi jízdními pruhy v každém směru maximální povolenou rychlost až na 150 kilometrů za hodinu. Na druhou stranu řidiči mající řidičský průkaz méně než tři roky nesmějí na italských dálnicích překračovat rychlost 100 kilometrů za hodinu.

Pokuty jsou v noci dražší

Italská policie může ukládat poměrně vysoké pokuty, například za překročení max. povolené rychlosti o 10 – 40 km/h v přepočtu až 17 000 korun. Na místě je oprávněna ihned požadovat zaplacení jedné čtvrtiny maximální výše pokuty. Pokud řidič z jakéhokoliv důvodu odmítne zaplatit, může mu policie zabavit vozidlo, dokud pokutu nezaplatí. A pozor, pokuty za závažné přestupky spáchané mezi desátou večerní a sedmou ranní hodinou jsou zvýšeny o 30 %. Týká se to např. významného překročení povolené rychlosti nebo projetí červené na světelné křižovatce.

V případě, že řidič způsobil dopravní nehodu pod vlivem alkoholu, se pokuty automaticky zdvojnásobí.

V Itálii platí zákaz kouření ve voze přepravujícím děti do 17 let nebo těhotné ženy. Za porušení zákazu hrozí pokuta od 500 do 5 000 EUR.

Policie v Rakousku posuzuje přepravu lyží přísněji. Na co si dát pozor?

Povinná výbava

Posádka, jejíž vozidlo je odstaveno na vozovce mimo zastavěnou oblast, např. z důvodu poruchy, na sobě musí mít při vystoupení z vozidla reflexní oblečení. Toto nařízení platí jak pro domácí, tak i pro zahraniční řidiče (a jejich spolujezdce). Bunda nebo vesta používaná zahraničními motoristy nemusí odpovídat italským standardům, ale měla by být buď žluté nebo oranžově-červené barvy, v souladu s právními předpisy EU (EN471). Italská policie nekontroluje přítomnost reflexních vest ve vozidle, nicméně motorista pohybující se po vozovce bez reflexní vesty/oblečení může být pokutován.

Lékárnička ani hasící přístroj v osobním vozidle nejsou povinné, výstražný trojúhelník ano.

Používání zimních pneumatik není v Itálii obecně povinné, nicméně zimní gumy mohou být mezi 15. listopadem a 31. březnem nařízeny lokálně, a to speciálními značkami. Speciální režim a povinnost obouvat zimní pneu momentálně platí i pro frekventovanou brennerskou dálnici a také ve Valle d'Aosta, malém autonomním území na severu země. Zde je zimní obutí povinné mezi 15. říjnem a 15. dubnem.

Ostatní informace

Dálniční poplatky

Mýto placené od kilometru, cca 8 EUR/100 km

Rychlostní limity
Na dálnici: 130 km/h
Mimo obec: 90 km/h
V obci: 50 km/h

Řidiči mající řidičský průkaz kratší dobu než 3 roky musí na dálnici dodržovat max. rychlost 100 km/h a na rychlostních a hlavních silnicích 90 km/h.

Alkohol

Tolerance 0,5 promile

U osob mladších 21 let a řidičů, kteří vlastní řidičský průkaz kratší dobu než tři roky, není alkohol tolerován.

Orientační ceny pohonných hmot:

Natural 95 - 1,6 EUR
Nafta - 1,5 EUR

Více informací o dopravě v Itálii naleznete ZDE 
Informace o Jižním Tyrolsku najdete ZDE

Tematický speciál v rámci komerční spolupráce s portálem Snow.cz vytipovává ne všem milovníkům lyžování dobře známá místa. Jeho součástí je i základní dopravně-informační servis.

Partnerem speciálu E15 Autem na hory je Land Rover. Podívejte se na Land Rover Discovery Sport v detailech.

Autor textu: Ondřej Katz