Co mají společného Siemens, Dimension Data, AB In-Bev, Zebra Technologies, KBC Group, Atlas Copco a Johnson&Johnson? Každá z těchto firem se může chlubit zajímavým inovativním projektem, s jehož pomocí zefektivnila své procesy, zlepšila poskytované služby, přispěla k rozvoji dovedností svých lidí, nebo zvýšila standard svého pracovního prostředí. A získala za to obří diamant.
Ocenění v podobě zářivého diamantu uděluje každoročně asociace ABSL v sedmi kategoriích. Výherci letošního ročníku dosud nejsou známí, vyhlášeni budou až v rámci slavnostního večera na výroční konferenci ABSL, která proběhne ve dnech 13.-14. listopadu v Brně. Své nominace mohou firmy podávat až do konce října, inspirovat se přitom mohou například loňskými vítěznými projekty:
V kategorii Education (Nejlepší projekt v oblasti vzdělávání) byla oceněna společnost Siemens za svůj komplexní vzdělávací program, s pomocí něhož rozvíjí své zaměstnance během celé jejich kariérní dráhy. Její Shared Services Academy zahrnuje více než 200 vzdělávacích aktivit poskytovaných 70členným týmem interních školitelů, ať už formou prezenčních kurzů, či prostřednictvím e-learningu. Veškeré vzdělávací aktivity řídí interní LMS (Learning Management System) a využívány jsou i jiné technologie, například virtuální realita. Měsíčně se lze přihlásit na 30 tréninků, které vyvinuli a vedou samotní zaměstnanci, čímž dochází k výraznému snížení nákladů na firemní vzdělávání v porovnání s využitím externích zdrojů. Díky akademii se každému zaměstnanci dostane zhruba 60 hodin školení ročně, což je třikrát více než před čtyřmi lety.
V kategorii Business Innovation (Nejlepší inovace) získala cenu společnost Dimension Data, která v uplynulém roce úspěšně centralizovala technickou podporu ze 47 zemí do 2 servisních center sídlících v Praze a v Bangalore. V Praze za tímto účelem musela v průběhu pouhých 9 měsíců najmout 160 technických expertů, kteří hovoří sedmi různými jazyky a obsluhují celkem 13 000 zákazníků z celého světa. Projekt, jehož součástí byl i kompletní re-design procesů s cílem co nejvíce zlepšit zákaznickou zkušenost, přinesl meziroční růst tržeb o 8 %, kvalitnější vzdělávání zaměstnanců a o 40 % vyšší efektivitu při poskytování služeb.
V kategorii Customer Initiative (Nejlepší zákaznický projekt) si cenu zasloužil projekt společnosti Anheuser-Busch InBev Czech, jehož cílem bylo zvýšení transparentnosti dodatečných nákladů, které vznikají v průběhu zaoceánské přepravy, a jejich následné snížení. Společnost proto během pouhých 3 měsíců vyvinula Accessorials Risk Management Dashboard, který dokáže pracovat s informacemi ze systémů dopravců a predikovat výši poplatků za zdržení, demuráž či skladování zboží v přístavech. Na denní bázi dochází také ke kontrole využití přepravních kontejnerů a jejich efektivnějšímu vytěžování. Díky této iniciativě se podařilo snížit dodatečné náklady spojené se zaoceánskou přepravou mezi lety 2017 a 2018 o vice než 50 %.
V kategorii Value Creation (Nejlepší přidaná hodnota) byla oceněna společnost Zebra Technologies za projekt orientovaný na rozvoj a motivaci zaměstnanců. Renomované společnosti v oblasti lidských zdrojů potvrzují, že investice do vzdělávání a rozvoje zaměstnanců se firmám vrací v podobě vyšší efektivity a spokojenosti jejich zaměstnanců. Společnost Zebra Technologies se rozhodla jít touto cestou a vytvořila celou řadu příležitostí pro své zaměstnance, které umožňují dále rozvíjet jejich znalosti a dovednosti. Nejedná se pouze o širokou nabídku externích a interních školení, ale i možnosti vyzkoušet si práci na jiném oddělení formou krátkodobých nebo dlouhodobých rotací, zapojit se do nových projektů jako např. robotizace, zkusit si práci v oddělení interního auditu (a poznat, jak funguje globální firma) nebo v zahraničních pobočkách Zebry. Výsledky tohoto dvouletého projektu jsou velmi pozitivní - fluktuace zaměstnanců klesla za toto období o 50 % a je výrazně pod tržním průměrem.
V kategorii Business Excellence (Nejlepší projekt v oblasti kvality) zvítězila společnost KBC Group, Shared Service Center CZ, která inovativním způsobem značně zredukovala operační náklady. Společnost se v roce 2018 zaměřila na možnosti využití robotické automatizace procesů ve svém brněnském centru sdílených služeb. Vedle snížení chybovosti a zvýšení efektivity (roboti pracují až 10x rychleji než člověk) dosáhla společnost KBC Group, SSC CZ i snížení pracovního zatížení. Roboti zastanou práci zhruba za 27 pracovníků na plný úvazek, kteří se díky automatizaci mohou věnovat komplexnějším procesům. Do projektů robotizace procesů je zapojeno asi 30 zaměstnanců, kteří roboty vyvíjejí, implementují a testují. S pomocí svého RPA Competence Center řeší KBC Group, SSC CZ již 54 procesů v rámci své organizace. Kromě toho poskytuje SSC RPA CoC tým podporu jiným entitám v rámci firmy KBC a tudíž zvyšuje efektivitu celé skupiny.
ABSL Diamonds Awards 2018:
V kategorii Employer Branding (Budování značky zaměstnavatele) uspěla společnost Atlas Copco, která v souvislosti se změnou jména z Edwards Services na Atlas Copco Services zrealizovala úspěšnou rebrandigovou kampaň zaměřenou na stávající i potenciální zaměstnance, partnery a místní komunity. Firma se zaměřila mimo jiné i na budování povědomí o značce mezi studenty a potenciálními zaměstnanci, a to například formou školních prezentací experimentů s vakuem, účastí na veletrzích práce, soutěží o nejlepší diplomovou práci či spoluprací s místními komunitami.
V kategorii Innovative Workplace (Inovativní pracovní prostředí) získala ocenění společnost Johnson & Johnson, která přestěhovala své kanceláře ze tří různých pražských lokalit do nových moderních prostor, jejichž podobu měli šanci ovlivnit i samotní zaměstnanci. Cílem celého projektu bylo nabídnout zaměstnancům inovativní pracovní prostředí, které podporuje spolupráci a kreativitu a zároveň nabídne zaměstnancům zázemí pro relax a volnočasové aktivity. Při vytváření kanceláří, kde sídlí více než 1200 zaměstnanců, byl důraz kladen i na zdravý životní styl a ekologii. Výsledek přinesl pozitivní ohlasy nejen u zaměstnanců, ale pochvaly se dočkal i v médiích.