Kolega robot. Včera sci-fi, dnes realita | E15.cz
Partnerem projektu je ABSL

Kolega robot. Včera sci-fi, dnes realita

Kolega robot. Včera sci-fi, dnes realita

Nahradí nás v práci stroje? Někteří experti jsou přesvědčeni o tom, že tento osud hrozí mnoha pracovníkům, protože každé druhé zaměstnání má být automatizací ovlivněno. Praxe však ukazuje, že robotizace pro zaměstnance i firmy představuje především příležitost. Pracovní pozice nebudou zanikat nijak živelně, spíš se postupně změní jejich náplň a charakter. K automatizaci totiž dochází na úrovni konkrétních úkolů, nikoliv celých pracovních míst.

Asi nejdál je v adopci těchto technologií sektor podnikových služeb. Robotická automatizace procesů (RPA) v tomto oboru neznamená průmyslové roboty, ale softwarové nástroje, které dokáží převzít značnou část rutinní administrativní práce a v kombinaci s technologiemi strojového učení a umělé inteligence i řadu dalších odbornějších úkolů. Po automatizaci účetnictví, reportingu nebo jednoduchých zákaznických dotazů tak tyto nástroje vstupují i do řešení náročných úkolů, jako je správa a vývoj softwaru, analytika, tvorba prognóz, pokročilý monitoring, řízení financí či dokonce vytváření pracovních nabídek a smluv.

Masivní nasazování těchto technologií umožňuje firmám jednak přesunout lidskou pracovní sílu na kvalifikovanější úkoly, jednak ušetřit náklady a dosáhnout vyšší rychlosti a efektivity při procesování služeb. Nasazení robotické automatizace také umožňuje snížit množství chyb, jichž se lidé při plnění opakujících se manuálních úkonů nutně dopouštějí. Zatímco lidská práce vykazuje v průměru 78 % přesnost, v případě robotického softwaru dosahuje přesnost i více než 95 %.

Výhody a výzvy

Lidé se s pomocí automatizace postupně zbavují nezajímavé rutinní práce a ruce se jim uvolňují pro kreativnější úkoly, při kterých je důležité zejména kritické myšlení a komunikace. Podílet se mohou i na vývoji, trénování, řízení či údržbě robotického software.

„V souvislosti s novou náplní práce lidí přichází ke slovu nutnost průběžného vzdělávání, důležitá je zejména oblast datové analytiky a technologií souvisejících s robotickou automatizací. Experti z našeho oboru se shodují na tom, že by se dokonce RPA měla stát součástí základní počítačové gramotnosti kancelářských pracovníků,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL s tím, že řada center podnikových služeb už dokonce základy RPA zařadila do vstupních školení pro všechny nové zaměstnance. Lidé, kteří znají „řeč strojů,“ jsou a budou na trhu práce ve velké výhodě, a to i v profesích, které jsou dnes plně nepočítačové.

Reportáž: První robotická vinárna v Evropě stojí v Praze. Sklenku naleje ruka, která montuje škodovky

„Velká část pracovních pozic budoucnosti bude založena na spolupráci lidí a strojů. A tato budoucnost začíná už dnes,“ říká Jonathan Appleton. Lidé by se dle něj měli učit i novým formám spolupráce v rámci týmů, které budou díky digitalizaci a automatizaci mnohem více různorodé, ať už se bavíme o virtuálních týmech, spolupráci na dálku anebo komunikaci s robotickými kolegy využívajícími umělou inteligenci.

Chatboty přebírají komunikaci

Vedle RPA získávají na významu i nástroje vybavené technologiemi pro automatizovanou komunikaci v přirozeném jazyce, tzv. chatboty. Pro kontakt se zákazníky, při náboru zaměstnanců i v dalších HR procesech je dle průzkumu ABSL v loňském roce využívalo již 30 % poskytovatelů podnikových služeb, do dvou let pak dle expertů doplní lidské kolegy ve všech českých centrech služeb. Důvod je jasný, přináší do komunikace rychlost a snižují náklady.

Například podle průzkumu společnosti Gartner jsou organizace díky chatbotům schopné snížit objem telefonátů nebo e-mailů až o 70 %. Navíc až 80 % běžných požadavků dokáží chatboty vyřešit rychleji než lidé, kteří se mohou soustředit na řešení nestandardních situací.

Nejde přitom o zcela novou technologii, digitální asistenty ve smartphonech využívají lidé již několik let. Nový je ovšem trend nasazování chatbotů v rámci podnikových aplikací a profesionálních služeb. „Chatboty v ideálním případě představují otevřenou platformu, k níž lze podle potřeby přidávat nové funkce. Systém generuje odpověď na přijatý dotaz a zároveň může provádět další akce, například zapisovat důležitá data do databáze a propojovat je s dalšími podnikovými aplikacemi, jako je například systém pro rezervaci zasedacích místností, firemní intranet, Projekt Management systém či profily společnosti na sociálních sítích,“ vysvětluje Lukáš Kaňka, ředitel společnosti D-ploy, která se vývojem chatbotů zabývá.

Chatboty dle něj pracují s rozpoznáváním významu klíčových slov, dokáží chápat gramatické struktury nebo analyzovat stromy konverzace. Na základě dostupných dat a proběhlých interakcí se pak neustále učí a zdokonalují.

Karel Havlíček: Přes noc z autolandu biotechnologickou velmoc neuděláme

Automatizace v číslech

•    Společnost Deloitte v loňském roce vydala dvě zajímavé studie: „Automatizace práce v ČR“ a „Roboti čekají – jste připraveni sklízet výhody?“ (The robots are waiting – are you ready to reap the benefits?). Vyplývá z nich, že robotická automatizace procesů zvýšila produktivitu firem v ČR o 74 %. Díky zvýšené produktivitě se pak může do roku 2033 zvýšit potenciál české ekonomiky až o 78 %, což je více než dvojnásobek růstu bez využití robotizace.

•    Trh s nástroji pro RPA v loňském roce vzrostl dle průzkumu společnosti Gartner o 57 % na 680 milionů dolarů. Ani v následujících letech nebude tempo růstu nízké – v roce 2022 má RPA trh dosáhnout celkové velikosti 2,4 miliardy dolarů. Zejména v případě největších podniků se z RPA již stala stává mainstreamová záležitost, do roku 2022 bude RPA v nějaké podobě a míře využívat 85 % velkých firem. Očekává se, že nástroje pro nejen základní, ale i pokročilou automatizaci budou na trhu běžné a cenově dostupné podnikům všech velikostí maximálně do pěti let.

•    Podle průzkumů asociace ABSL mělo v loňském roce technologie RPA nasazeno 74 % českých center, ve 30 % se využívaly chatboty a ve 30 % nástroje spadající do kategorie umělé inteligence.

•    Nejrychleji postupuje automatizace při zpracovávání finančních procesů (automatizováno v průměru 57 % procesů), následují lidské zdroje (42 %), zákaznické služby (25 %) a IT služby (25 %). V průměru je v českých centrech podnikových služeb automatizováno 29 % procesů.

•    V roce 2018 zastali softwaroví roboti v oboru podnikových služeb v ČR práci za 4 000 zaměstnanců na plný úvazek, což odpovídá 4 % pracovní síly. ABSL očekává, že v průběhu letošního roku poroste tohle číslo na dvojnásobek.

Roboti jdou do světa

Slovo robot je českého původu a je tedy skoro příznačné, že ČR dnes patří k zemím, kde je robotika velmi rychle přijímána a zároveň prostřednictvím profesionálních služeb i „vyvážena“ do celého světa – a to bez ohledu na to, že Karel Čapek si pod robotem asi nepředstavoval zrovna RPA.

„Způsob práce v centrech podnikových služeb a to, jak tato centra fungují, je pro zavádění automatizace ideální. Robotická automatizace procesů je dnes navíc stále častěji nabízena i jako služba (RPA as a service). Česká centra podnikových služeb tak tato řešení nejen vyžívají, ale rovněž vyvíjejí a spravují pro své partnery, to samé se týká i chatbotů,“ říká Jonathan Appleton a dodává: „Můžeme tedy de facto říci, že robotizaci nyní vyvážíme do světa.“