Nejlépe hodnocené společnosti: TOP Odpovědná velká firma | E15.cz
Partnerem projektu je Byznys pro společnost

Gambrinus a Radegast bez plastu

Gambrinus a Radegast bez plastu

Plzeňský Prazdroj byl letos ratingem TOP Odpovědná firma ohodnocen jako pátá nejlepší velká firma (91 %). Pavel Šemík, technický ředitel Plzeňského Prazdroje, v rozhovoru hovoří nejen o tom, jak důležité je právě nyní důsledně trvat na principech udržitelnosti, ale i o budoucnosti, v níž jednorázové obaly nemají místo.

 

Jaký byl pro pivovarnictví rok 2020?

Ještě loni bychom jen těžko uvěřili, jaký bude. Veškerou naši pozornost věnujeme zajištění maximální bezpečnosti našich kolegů v pivovarech, abychom mohli i v těžké situaci vařit a dodávat naše produkty do maloobchodu. Největší dopad na naše podnikání samozřejmě na jaře i nyní mají uzavřené hospody, kdy jsme ze dne na den museli přehodnotit, do jakých obalů budeme pivo stáčet, a místo sudů a tanků se více zaměřit na lahve a plechovky. Prodeje baleného piva přitom v žádném případě nevykompenzují pokles prodejů v hospodách a restauracích. Zaměřujeme se teď nejen na plynulou distribuci do obchodů, ale i na pomoc hospodám, abychom jim pomohli situaci zvládnout.

Je podle vás nutné dbát na udržitelnost podnikání navzdory všem dnešním výzvám?

Záleží nám na životním prostředí a trvale se snažíme snižovat dopady našeho podnikání na něj. Dlouhodobě na tom pracujeme, a proto nedává žádný smysl s tím teď přestat. Všechny naše aktivity i veškerá komerční rozhodnutí činíme s cílem eliminovat dopad na prostředí a společnost. To v praxi může vypadat i tak, že uděláme i rozhodnutí, které nebude krátkodobě komerčně zajímavé, ale my věříme, že dlouhodobě je správné. Takovým případem je naše obalová strategie, ve které dáváme důraz na recyklaci a opakované využívání obalů. V současné době je přes 70 procent našich obalů vratných a znovupoužitelných, přitom všechny jsou recyklovatelné. Od začátku letošního roku jsme přestali naše dvě značky Gambrinus a Radegast nabízet v PET lahvích. Ušetříme tím zhruba 800 tun plastu ročně, přičemž další značky budou postupně následovat. Dali jsme si závazek, že do roku 2025 snížíme spotřebu jednorázových plastů o 89 procent a za dalších pět let budeme používat výhradně recyklované. Letos jsme také snížili tloušťku plastových folií, které drží pohromadě piva na paletách, a to až o třetinu.

A jak se vám za pomoci těchto nových opatření a procesů daří závazky ohledně udržitelnosti a zodpovědnosti plnit?

Vedle důrazu na pomoc gastro segmentu, zajištění výroby a péči o naše zaměstnance se i nadále soustředíme na udržitelné chování. Když děláme nový produkt nebo balení, díváme se na něj od začátku i očima udržitelnosti. Stejně tak když řešíme nové technologie v pivovarech, vždy musí splňovat dvě klíčové věci – aby byla zachována kvalita našich piv a aby přispěly k šetrnějšímu chodu pivovaru, ať už z pohledu úspory energií, vody nebo emisí. A to nejen v pivovarech, ale i v logistice. Část distribuce jsme v posledních dvou letech převedli na železnici. Letos jsme začali používat šetrnější nákladní automobily s novými motory, čímž snížíme roční produkci emisí o 414 701 kilogramů CO2. To odpovídá 377 zaoceánským letům z Prahy do New Yorku. Navíc provádíme testování nákladních elektromobilů.

Jaká je v tomto směru vaše představa pro budoucnost?

Nedávno jsme představili naši novou strategii udržitelného rozvoje do roku 2030 s názvem Na budoucnost. Klíčové budou zejména aktivity na ochranu životního prostředí. Do roku 2030 chceme dosáhnout uhlíkové neutrality ve výrobě piva, která bude založena kompletně na obnovitelných zdrojích energie. I nadále budeme snižovat spotřebu vody. Suroviny chceme nakupovat výhradně od farmářů s udržitelným způsobem výroby. Už v průběhu nejbližších pěti let máme v plánu snížit produkci odpadů natolik, abychom nic nemuseli skládkovat. Plánujeme používat pouze plechovky ze 100% recyklovaného hliníku a chceme úplně přestat používat jednorázové plasty. Čeká nás hodně práce, ale když vidím energii lidí, s jakou projekty posouvají dopředu, tak jsem si jistý, že jsme na dobré cestě k dosažení cíle.

 

Návrat do speciálu