Vzniká nový trh cloudových služeb, účastnit si může téměř každý | E15.cz
Partnerem projektu je Tech Data

Vzniká nový trh cloudových služeb, účastnit si může téměř každý

Vzniká nový trh cloudových služeb, účastnit si může téměř každý

Nový trend cloudových služeb přináší výhody nejen jejich uživatelům, ale vytváří nové byznysové příležitosti i pro řadu dalších firem. Začíná vznikat nový trh.

Cloudové technologie už nějakou dobu rezonují nejen IT světem, ale i tím byznysovým. Až pandemie covidu-19 ale jejich nástup skutečně urychlila. Celosvětové výdaje na IT infrastrukturu pro cloudová prostředí totiž i ve složité ekonomicko-epidemické situaci ve druhém kvartálu 2020 vyrostly o třetinu a dosáhly 19 miliard dolarů. Důvody jsou nasnadě – organizace po celém světě potřebují fungovat efektivněji a nezávisle na místě. Ve velkém začaly využívat například nástroje pro vzdálenou komunikaci a spolupráci. Cloudová prostředí pak v tomto přesunu do virtuálního prostředí hrají zcela zásadní roli.

 

 

Trend potvrzuje i pozitivní přístup české veřejné správy v této oblasti. To, že si cloud nachází cestu i do tohoto segmentu, jenž v adopci nových technologií tradičně postupuje poněkud pomaleji, potvrzuje i report společnosti IDC. Podle něj se výdaje tuzemské veřejné správy na cloudové služby (konkrétně typu software jako služba - SaaS) v loňském roce zvýšily o třetinu. Ještě zajímavější zprávou je, že zvýšená poptávka české veřejné správy po službách typu SaaS podle analytiků přetrvá i v letošním roce a v roce 2024 by pak investice mohly dosáhnout téměř 950 milionů dolarů.

Cloud je také způsob, jak s menším úsilím a náklady řešit proces digitální transformace. To platí zejména pro menší a střední firmy. Umožňuje jim vyhnout se náročné, zdlouhavé implementaci technologií a převést náklady z investičních do provozních. Nikoho by také nenapadlo stavět si vlastní telekomunikační síť, ale raději si od operátora pořídí volání jako službu za malý měsíční paušál. Ačkoliv je tento příklad trochu extrémní, tak logika je stále stejná. Ve výsledku na tom uživatel vydělá. Jak finančně, tak z pohledu flexibility, kterou mu taková služba přináší.

Nová příležitost pro IT resellery

Cloud ale nepřináší výhody jen uživatelům. Profitovat na něm mohou firmy i tak, že cloudové služby nabízejí svým zákazníkům. Nemusejí přitom ani být specialisty na danou problematiku, stačí jen využít připravená řešení a služby obchodního partnera nebo implementátora, který je na danou technologii specialista. Tak trochu skrytě zde vzniká nový trh se zajímavým potenciálem. Možnost takové spolupráce nabízí například společnosti Tech Data a Navertica, které připravily balíčkové řešení cloudového ERP systému Microsoft Dynamics 365 Business Central. „IT reselleři se mohou stát naším partnerem a nabízet svým zákazníkům cloudové balíčky služeb, které pokrývají potřeby menších a středních firem v oblasti řízení finančních procesů, případně i logistiky a skladových operací. Klíčovou vlastností celého modelu je to, že koncový partner nemusí umět implementovat Dynamics 365, to za něj uděláme my. On jen zajistí obchodní příležitost a získá pravidelnou měsíční odměnu plynoucí z plateb zákazníka,“ vysvětluje výhody této formy spolupráce Naďa Vyhlídalová, která projekt zastřešuje.

Provoz a nasazování cloudových řešení navíc doprovází další výdaje, které směřují do oblastí správy, podpory a realizace projektů. Podle analytiků IDC není bez zajímavosti, že jejich celkový objem se v České republice téměř rovná výdajům za cloudové služby jako takové. V minulém roce šlo o 392,8 milionu dolarů. Analytická společnost v tomto kontextu předpovídá, že tuzemské organizace v blízké budoucnosti přestanou cloudové služby nasazovat jako alternativu k tradičním řešením, ale podstatně více se zaměří na přínosy cloud computingu pro digitální transformaci a na jeho podporu rozvíjejících se technologií. Pokud tedy spojíme potřebu firem řešit digitální transformaci, nutnost řešit ji rychle a s menšími náklady, stejně jako potřebu mít v investicích flexibilitu, čeká cloudové služby období výrazného růstu. Díky nabídkám, jako je právě ta od Tech Data, se objevují nové obchodní příležitosti a z tohoto koláče si tak svou část může ukousnout i ten, kdo by tuto možnost dříve neměl.

Prezentace klienta

Návrat do speciálu