Nepřesouvat výrobu do Asie, radí šéf STASTO Tomáš Jahn | E15.cz
Partnerem projektu je Bisnode ČR

Přesun výroby klíčových průmyslových komponentů do Asie může přinést problémy, tvrdí šéf STASTO Automation Tomáš Jahn

Tomáš Jahn, ředitel a prokurista STASTO Automation, za ním syn Tomáš, vedoucí oddělení marketingu. Tomáš Jahn, ředitel a prokurista STASTO Automation, za ním syn ...

Přesun výroby špičkových výrobků z oblasti automatizace do Asie či jiné nízkonákladové destinace by Evropě mohl přinést velké problémy. Dopad by měly na veškerý průmysl, především pak na oblast automotive. Nejen o tom mluví v rozhovoru Tomáš Jahn, ředitel a prokurista společnosti STASTO Automation s.r.o., která sídlí v Týnci nad Sázavou.

(Foto: Jakub Hněvkovský)

 

Jak moc ovlivnila pandemie koronaviru automatizaci, tedy oblast vašeho podnikání?

Pandemie ovlivnila život všech v osobním i profesním životě. Automatizovaná výroba, na rozdíl od té ruční, je samozřejmě méně ovlivněná lidským faktorem, ale úplně izolovaná od lidských zdrojů také není. Na začátku pandemie v roce 2020 došlo k totálnímu lockdownu i u tak automatizovaných výrob, jako je automobilový průmysl. To se okamžitě projevilo negativně i na našem obratu. Naštěstí to trvalo jen zhruba měsíc a pak se výroba ve většině firem opět rozběhla. Nejistota a váhání s investicemi ovlivnila mnoho firem a až v posledním půlroce se dá říci, že většina pro nás důležitých zákazníků funguje ve standardním módu a poptávka po našich komponentech se pomalu vrací do obdobných čísel jako před pandemií. Neočekáváme ale, že by oživení dosáhlo úrovně z roku 2018, respektive 2019.

Museli jste propouštět zaměstnance, nebo naopak přijímat, protože vzrostla poptávka? Případně po kterých produktech či službách?

Nemuseli jsme nikoho propouštět. Pracovali jsme z počátku, kdy se situace zhoršovala, střídavě tak, aby se nepotkávali všichni ve firmě, a stále jsme měli zálohu lidí doma. Pokud to profese umožnila, pracovali zaměstnanci na home office.

Kdo jsou vaši klienti?

V naší zákaznické databázi máme více než osm tisíc firem, z nich je pravidelně kupujících asi dva tisíce ročně. Vzhledem k našemu širokému sortimentu, ve kterém jsou kromě špičkových automatizačních komponentů a speciálních průmyslových armatur i běžné komponenty pro pneumatické obvody a rozvody různých médií, jsou našimi zákazníky firmy ze všech oborů. Od automobilového průmyslu, přes elektrotechniku, energetiku, chemickou výrobu, potravinářství, farmacii a zemědělství, až k výzkumným institucím, univerzitám a školám.

Kde se s vašimi výrobky lze nejčastěji setkat? A kde nejvíce pomáhají?

S těmi technicky nejsložitějšími automatizačními komponenty, jako jsou například otočné polohovací stoly a lineární systémy, se setkáte nejvíce ve výrobních linkách pro automatizovanou montáž všech možných výrobků v automotive a v jejich subdodavatelském portfoliu. Naše speciální regulační GS ventily najdete v energetice, gumárenství i chemickém průmyslu. Solenoidové ventily se používají v protipožárních systémech. Námi dodávané koaxiální ventily jsou například nezbytnou součástí chladících systémů obráběcích strojů. A tak bych mohl pokračovat.

Pyšníte se tím, že nabízíte produkty pouze evropských výrobců. Proč?

Protože si myslíme, že jsme v Evropě schopni vyrábět špičkové produkty a měli bychom se snažit tuto evropskou tradici zachovat. Pokud se z důvodu vyšších zisků budeme zbavovat evropské produkce, a to nejen průmyslové, budeme jednou absolutně závislí na dovozu z Asie nebo jiných nízkonákladových destinací a pak se může stát ještě něco mnohem horšího, než nyní vidíme při akutním nedostatku elektronických komponentů a polotovarů pro automatizaci, chemický průmysl, metalurgii a další obory.

Dodáváte výrobky jen na domácí trh? Nebo také na zahraniční?

Soustředíme se na český trh. Na ostatních trzích jsou naši dodavatelé většinou zastoupeni prostřednictvím dalších, buď vlastních poboček, nebo obchodních zastoupení. V malé míře dodáváme některé speciální výrobky na Slovensko a vypomáháme si vzájemně i v rámci STASTO Group v zemích, kde je STASTO zastoupeno.

Jste součástí rakouské skupiny STASTO. V Česku, stejně jako v Rakousku, jde o rodinné podniky. Jaká mají specifika ?

V obou zemích je vedení firmy svázáno s rodinami, které, myslím, opravdu pro firmu žijí. V obou případech jsou zaměstnanci firem přímo motivováni na firemním profitu a pokud se firmě daří, mají jasně daný podíl na jejím úspěchu. Je to ale samozřejmě i naopak, když se ziskovost snižuje. Každý ze zaměstnanců ví naprosto přesně, kolik se firmě podařilo vydělat a kolik z toho připadne právě jemu. Dá se říci, že všichni zaměstnanci patří do jedné velké firemní rodiny.

Jak jsou ve skupině rozděleny kompetence, jaké pravomoci náleží české divizi?

Ve firmě má každý odpovědnost za svůj úsek a v této oblasti taky rozhoduje. Pokud se jedná o zásadní rozhodnutí týkající se větších investic, obchodní a personální strategie, rozhodujeme v rámci vedení firmy včetně rakouského vedení STASTO Group.

Jak se vám daří udržet stávající zaměstnance? Stoupajícími platy, nebo spíš výjimečnými pracovními podmínkami?

Výdělky našich zaměstnanců byly vždy ve srovnání s obdobnými firmami nadprůměrné. Jak už jsem ale popisoval výše, jsou to výdělky zasloužené a odpovídají ziskovosti celé firmy. Společně s důrazem na příjemné pracovní prostředí a velmi přátelskou atmosféru mezi členy firemní rodiny je to určitě základem pro naprosto minimální fluktuaci.

Prošli jste certifikací společnosti Bisnode. Co pro vás zisk prestižního certifikátu znamená?

Certifikát Bisnode Platinum je pro nás oficiálním potvrzením toho, o co se téměř 30 let snažíme. Fungovat jako firma, která splňuje všechna náročná ekonomická kritéria, která dělá svou práci jak nejlépe umí a tuto skutečnost vnímá pozitivně i její okolí.

 

Tomáš Jahn (61)

Ředitel a prokurista STASTO Automation s.r.o. Vystudoval Mechanizační fakultu Vysoké školy zemědělské v Praze. Dříve pracoval ve společnosti Agrozet Praha. Je ženatý, s manželkou Katarínou mají syna Tomáše, který vede ve firmě STASTO oddělení marketingu a má na starost kontakt s dodavateli. Zajímá se o motorismus, sport, design a hudbu.

 

návrat do Speciálu