Stínící technika byla v Česku žádaná, a tak využili příležitosti | E15.cz
Partnerem projektu je Bisnode ČR

Vyplnili jsme mezeru na trhu a během třiceti let se posunuli do evropské špičky, říká Erich Stavař z ISOTRY

Erich Stavař (64 let) Člen představenstva Isotra a.s., ve společnosti pracuje 30 let.
Erich Stavař (64 let) Člen představenstva Isotra a.s., ve ...
Po roce 2000 se opět začal významněji měnit trend a to ve prospěch venkovní stínicí techniky, zejména žaluzií. Tím, že jsou žaluzie umístěny vně budov, dochází k výrazně menšímu zahřívání interiéru.
Po roce 2000 se opět začal významněji měnit trend a to ve ...
Dál bude dále narůstat trend bydlení v exteriéru. Tomu výrobně odpovídají zejména bioklimatické pergoly, které jsme uvedli na trh v minulém roce, říká Erich Stavař z firmy ISOTRA.
Dál bude dále narůstat trend bydlení v exteriéru. Tomu výrobně ...
1/3

 

 

Před třiceti lety montovali těsnění do oken. To bylo ještě v Československu. Po rozpadu republiky vyslyšeli volání zákazníků po stínicí technice a vrhli se do nového oboru. „V té době byly dodací lhůty na montáž žaluzií až dva roky a zájem zákazníků byl mimořádně velký. Proto jsme se rozhodli, že to zkusíme,“ popisuje v rozhovoru zrod jednoho z nejvýznamnějších výrobců stínicí techniky nejen v Česku , ale i v Evropě, Erich Stavař, člen představenstva ISOTRA a.s.

 

 

 

Začínali jste s velkoobchodem s těsněním do oken. Viděli jste tam krátce po změně režimu mezeru na trhu?

Ano, viděli jsme tam obrovskou mezeru na trhu. V té době byl známý pouze Kovotěs. A my jsme nabízeli a montovali švédské silikonové těsnění s deklarovanou životností 50 let a mnohem lepšími užitnými vlastnostmi. Díky velkoobchodu s těsněním jsme vytvořili síť odběratelů, která nám velmi pomohla i v následném období.

Co vás přimělo pustit se do výroby žaluzií, rolet a další stínicí techniky?

Byla to reakce na zájem zákazníků. Čím dál víc přibývalo dotazů, zda montujeme i žaluzie. Protože v té době byly dodací lhůty pro dodávku a montáž žaluzií až dva roky a zájem zákazníků byl mimořádně velký, rozhodli jsme se, že to zkusíme. Hodně jsme o tom přemýšleli, probděli pár nocí, nakonec padlo rozhodnutí žaluzie i vyrábět. Využili jsme síť našich partnerů a B2B zákazníků z oblasti velkoobchodu s těsněním do oken a vytvořili tak síť odběratelů i pro žaluzie a postupně i pro další stínicí techniku. Úspěch to byl velký, abychom stíhali reagovat na poptávku zákazníků, museli jsme pořizovat další stroje pro výrobu. Následoval vývoj vlastních modernějších komponentů a nových typů žaluzií a stínicí techniky.

Jak se postupem času měnila či mění přání zákazníků? O co byl největší zájem v 90. letech a o co nyní?

Jako ve všech oblastech, tak i tady dochází ke značným změnám trendů. V počátku převažovaly interiérové hliníkové žaluzie a k nim se přidávaly vertikální žaluzie a rolety. S probíhající výměnou oken za nová plastová, hliníková a eurookna, došlo i k vývoji nových typů interiérových žaluzií s řetízkovým ovládáním. A to otevřelo zcela novou etapu jak v kvalitě, tak i v kvantitě výroby. Po roce 2000 se opět začal významněji měnit trend a to ve prospěch venkovní stínicí techniky, zejména žaluzií. Tím, že jsou žaluzie umístěny vně budov, dochází k výrazně menšímu zahřívání interiéru. Užitné vlastnosti a vliv na tepelnou bilanci budov je u exteriérové stínicí techniky významně vyšší než u interiérové. Tento trend pokračuje do součanosti. Kromě venkovních žaluzií se těší stále větší oblibě venkovní screenové rolety a bioklimatické pergoly.

Po roce 2000 se opět začal významněji měnit trend a to ve prospěch venkovní stínicí techniky, zejména žaluzií. Tím, že jsou žaluzie umístěny vně budov, dochází k výrazně menšímu zahřívání interiéru.

 

Jak vypadá výrobní proces? Máte takový tým, že obsáhne všechny činnosti? Tedy od skic, návrhů, přes samotnou výrobu až po distribuci?

Disponujeme vlastním vývojovým oddělením, nástrojárnou, lisovnou plastů a výrobními prostorami. Obsáhneme tedy vývoj, sestrojíme si technologie pro výrobu, následně vyrobíme, co potřebujeme a to dodáváme do naší distribuční sítě.

Jak vám ve výrobě pomáhá vlastní nástrojárna?

Velmi. Díky vlastní nástrojárně můžeme v relativně krátkém čase realizovat vše od vývoje po hotové produkty stínicí techniky. Díky tomu jsme také méně závislí na externích subdodavatelích.

Vyvážíte do 40 zemí. Kam nejvíce?

V loňském roce byl náš největší exportní trh Švýcarsko, dále Německo, Francie, Rakousko, Slovensko, Polsko a další země Evropy.

Kolik procent z vaší celkové výroby zůstává v Česku?

Česká republika je náš nejdůležitější trh. Realizujeme zde přes polovinu naší výroby.

Jak se liší zájem o výrobky podle oblastí, kam je dodáváte?

Každá země má svá specifika a my se snažíme přizpůsobit naši nabídku zvyklostem v dané zemi. Například ve Švýcarsku je největší zájem o venkovní žaluzie, zatímco v Polsku a Francii převažovaly venkovní rolety, ale nyní roste zájem zákazníků o venkovní žaluzie.

Na jaké nové trhy byste se chtěli prosadit?

V Evropě je největší trh se stínicí technikou v Německu. Vzhledem k tomu, že jsme na tomto trhu aktivní, jsme se rozhodli otevřít vlastní dceřinou obchodní společnost právě v Německu. Počátkem letošního roku jsme zahájili výrobu venkovních žaluzií v naší další nové dceřiné společnosti v Polsku. Polský trh je teritoriálně blízký, významný, ale cenově náročný.

Jak bojujete s asijskou konkurencí?

Asijská konkurence se v našem oboru zatím nijak zvlášť neprosadila. Vzhledem k tomu, že jsme zakázková výroba a řídíme se konkrétními rozměry oken v dané zakázce, je logisticky nejjednodušší vyrobit vše zde. Vzdálenost asijských výrobců může být vylučujícím faktorem.

Kam se bude ubírat svět stínicí techniky v příštích letech?

Dále bude narůstat trend bydlení v exteriéru. Tomu výrobně odpovídají zejména bioklimatické pergoly, které jsme uvedli na trh v minulém roce. Letos zaznamenáváme obrovský boom. Pokračující růst trhu je v oblasti exteriérové stínicí techniky, zejména z důvodu nesporných přínosů v oblasti energetických bilancí budov.

Dál bude dále narůstat trend bydlení v exteriéru. Tomu výrobně odpovídají zejména bioklimatické pergoly, které jsme uvedli na trh v minulém roce, říká Erich Stavař z firmy ISOTRA.

 

Co bude dalším trendem? Bezpečnost? Skrytí se před zraky okolí, jak píšete na vašich internetových stránkách?

Bezpečnost a soukromí vždy byly, jsou a budou důležitými výhodami stínicí techniky. Proto jsme například v oblasti venkovních žaluzií vyvinuli speciální produkt se zvýšenou odolností proti vniknutí s názvem Titan.

Získali jste certifikaci společnosti Bisnode. Přináší vám větší důvěru od zahraničních partnerů?

Domníváme se, že ano. Prezentujeme to na našich webových stránkách i při komunikaci s našimi partnery – jak dodavateli, tak odběrateli.

Získali jste díky ní nějaké nové partnery, klienty?

Nemůžeme to říci takto jasně. V každém případě nám to zvyšuje prestiž a důvěru u našich obchodních partnerů jak v Česku, tak v zahraničí.

Na co jste po 30 letech v oboru pyšní?

Jsme hrdí na to, že máme dynamicky se rozvíjející firmu, máme více než 500 zaměstnanců, obrat přes miliardu korun, exportujeme do 40 zemí světa a patříme mezi nejvýznamnější výrobce stínicí techniky nejen v Česku, ale i v evropském měřítku.

 

Erich Stavař (64)

Člen představenstva ISOTRA a.s., ve společnosti pracuje 30 let. Narodil se v Opavě a tam je také sídlo firmy. Mezi jeho koníčky patří tenis, kuželky a jóga.