Dobíjení elektroaut bude přetěžovat městské distribuční sítě. | E15.cz
Partnerem projektu je ChargeUp

Dobíjení elektroaut může přetěžovat městské distribuční sítě. Řešení pro Prahu hledá společnost Unicorn.

Unicorn Unicorn

 

 

Elektromobilita nabírá na obrátkách, v roce 2030 by podle současných odhadů v Česku mělo jezdit půl milionu elektromobilů. A o deset let později má být zhruba stejný počet vozů na elektřinu jen v Praze. Ve větších městech totiž nejspíš nastane rychlejší rozvoj. Distributoři elektřiny už zkoumají, jak zajistit, aby se dostalo na všechny řidiče, kteří budou chtít nabíjet. Zároveň se ale chtějí vyhnout investicím za miliardy, které by třeba v budoucnu nikdo dostatečně nevyužil.

 

 

Podle odborníků nelze vyloučit, že v případě velké koncentrace elektromobilů na jednom místě může dojít k přetížení distribuční sítě. Distributoři budou mít v zásadě dvě možnosti. "Buď 'natvrdo' odpojí odběrné místo, které slouží pro nabíjení elektromobilů. Nebo se budou snažit odběry nějak chytře řídit, aby nedošlo k ohrožení stability sítě," říká produktový manažer pro elektromobilitu Jan Sommer ze společnosti Unicorn. Právě Unicorn nyní pro společnost PREdistribuce společně s LEEF Technologies pracuje na pilotním projektu, jehož cílem je popsat, jak se bude síť s "napojenými" elektromobily chovat. A na základě této analýzy navrhne IT systém, který s pomocí predikce spotřeby v následujících hodinách pomůže udržet stabilitu sítě. Jinými slovy, umožní vyhladit největší výkyvy a ideálně rozloží odběry na pozdější dobu. "Každý přijede v šest večer domů, začne dobíjet auto, pustí si pračku, začne vařit večeři. To je ohromná špička. Hledáme cestu, jak ji rozložit do nočních hodin, aniž bychom připravili elektromobily o dostatek energie," říká konzultant Unicornu Jaroslav Beránek.

Dobíjení podle živých dat

Chytré řízení sítě v kombinaci se speciálními tarify může majitele elektromobilů motivovat k tomu, aby nezačali s nabíjením svého vozu ihned po příjezdu domů, ale odložili ho až na pozdější hodinu. "Základní myšlenkou je dynamické řízení podle živých dat a aktuálního stavu distribuční sítě. Umíme spočítat, kolik volné energie pro dobíjení elektroaut zbývá v dané trafostanici, na daném území," vysvětluje Sommer. Ze zkušeností plyne, že není nutné každý den nabíjet na plnou kapacitu. Už dnes si podle Sommera majitelé elektromobilů vybírají, kdy, kde a za kolik (jak moc) budou nabíjet, podle toho, co se jim nejvíc vyplatí. A díky chytrému nabíjení by si třeba jednou mohli doma nebo ve firmě individuálně nastavit, zda chtějí nabíjet hned, bez ohledu na výši poplatku, nebo zda raději počkají, až cena poklesne. V budoucnu by to však mohlo fungovat automaticky – nejen podle požadavku uživatele, ale také podle možností a potřeb distributora dle aktuálního stavu sítě.

Někdy to ovšem nemusí vyjít podle původního odhadu. Jan Sommer zmiňuje příklad z Francie, kde se snažili špičku trochu zploštit a posunout ji do nočních hodin, ve výsledku však situaci ještě zhoršili. "Zavedli levnější tarif od devíti večer bez dalších omezení. A co se stalo? Všichni si nastavili začátek dobíjení právě na devátou a v tu chvíli rychle naskočily odběry. To je úplně proti myšlence chytrého řízení sítě," říká Sommer.

Budou třeba nové paragrafy

„Zákony a vyhlášky zatím nejsou na prudký rozvoj elektromobility připravené. Je nutné například vyřešit, jakou bude mít dobíjení prioritu v rámci sítě, či jaké přesně povinnosti dopadnou na soukromé provozovatele dobíječek,“ říká Martin Cmíral z LEEF Technologies. Dnes jsou největšími provozovateli dobíjecích stanic města nebo právě energetické společnosti, jako ČEZ, E.ON či PRE. To se ale do budoucna může měnit. S dalším rozvojem elektromobility a se zdražováním elektřiny se výstavba dobíječek začne vyplácet i dalším subjektům. Určitě budou dobíječky ve větší míře vznikat ve firmách. Příklady ze Skandinávie ukazují, že je staví třeba i hotely. Na veřejných prostranstvích zase výstavbu potáhnou městské samosprávy. Živelný rozvoj bez jakýchkoliv mantinelů by však mohl přidělat starosti distributorům.

Pilotní projekt chytrého řízení sítě je rozdělen do několika fází, během nichž bude navržen, vyvíjen a prakticky otestován software. Na základě výsledků testování budou pak vznikat návrhy pro legislativu. Nasazení do ostrého provozu bude záviset na rychlosti zavádění legislativních úprav. "Letos si chceme ty systémy hlavně 'osahat', v provozu odhalujeme věci, které nikoho předem od stolu nenapadnou. Musíme zjistit, jaká data je potřeba sbírat a jak je interpretovat," říká Beránek. Unicorn s Pražskou energetikou spolupracuje dlouhodobě, vyvíjí například systémy pro obchodování s elektřinou či pro predikci spotřeby portfolia. Dodal jí také geografický informační systém, který zaměstnanci PREdistribuce používají díky mobilní aplikaci při práci v terénu. /oka/