Dojezdová vzdálenost už není hlavní téma. Vývoj jde kupředu | E15.cz
Partnerem projektu je ChargeUp

Dojezdová vzdálenost už není hlavní téma

Dojezd je delší než se tvrdí
Dojezd je delší než se tvrdí
Elektroauta většinou disponují navigačními systémy, které v sobě mají integrována data z dobíjecích stanic a jsou schopna při plánování trasy zohlednit i dobíjení a naplánovat dobíjecí zastávky.
Elektroauta většinou disponují navigačními systémy, které v sobě ...
1/2

 

 

Bylo mnohokrát napsáno, že elektromobil nikam nedojede nebo že dobíjení trvá dlouho. Technologie jdou ale dopředu, nyní je reálný dojezd elektromobilů už v řádech stovek kilometrů. V případě, že plánujete vyjet na cestu v řádu stovek kilometrů, je třeba si uvědomit, jak daleko se na jedno dobití dostanete a jakou rychlostí je možné elektromobil dobíjet. To ovlivní vaše časové plány.

 

 

 

Je dobré vědět, jaký typ dobíječky na cestě potkáte, zda CCS, CHAdeMO, Typ 2, nebo Tesla konektor. Pak je užitečné plánovat dobíjení v místě cíle. Tedy tam, kde strávíte hodně času. Pak můžete dobíjet pomalou rychlostí, a ještě k tomu ušetřit oproti rychlodobíjení, které je většinou dražší. Proto například výběr ubytování i s možností dobíjení může situaci velmi usnadnit.

Jak takové dobíječky na trase najít? Elektroauta většinou disponují navigačními systémy, které v sobě mají integrována data z dobíjecích stanic a jsou schopna při plánování trasy zohlednit i dobíjení a naplánovat dobíjecí zastávky. Nejpohodlnější systém pravděpodobně používá TESLA. Její navigace vypočítává požadované zastávky a pravděpodobnou dobu dobíjení a naviguje řidiče do vlastní sítě zvané „Supercharger". Nevýhodou je, že pokud se dobíjecí bod nachází mimo vlastní síť, navigace jej při výpočtu trasy nepřidá.

Pokud však elektromobil není tímto systémem vybaven, lze se připojit přes chytrý telefon a využít map třetích stran, jako například:

A Better Routeplanner – asi nejrozšířenější plánovač trasy elektromobilem mezi uživateli. Je velmi intuitivní, umožňuje zvolit konkrétní elektromobil včetně jeho specifikace, zda je či není vybaven tepelným čerpadlem, možností rychlodobíjení nad 50 kW apod. Dále je možné zvolit úroveň dobité baterie, plánovač pak dle spotřeby navrhne optimální dobíjení. Navrhovanou trasu je možné exportovat do navigace v různých formátech. Pokud má uživatel placený přístup, má možnost vidět i dynamická data k dobíjecím stanicím se statusem, zda náhodou právě někdo na dobíjecím bodě nedobíjí.

PlugShare či Chargemap – jde o komunitní nástroje, které řidiči ukazují dobíjecí místa po celém světě s možností vidět a napsat recenzi dobíjecího bodu, zhodnotit spokojenost či nespokojenost s dobíjením a případně i přiložit fotografii.

Obecně platí pravidlo nevyužívat při plánování takové trasy poslední možnou dobíječku, protože v případě, že se nepodaří z jakéhokoliv důvodu dobít (stanice nefunguje, přestane fungovat či je u ní tolik elektromobilů, že budete čekat hodiny, než se dostanete na řadu) a v baterii již nezbyde dostatek energie na další jízdu, čeká řidiče zajímavé dobrodružství s hledáním jiné možnosti dobíjení.

 

Nejběžnější metody identifikace a spuštění dobíjení

RFID karta – je připojena k platební metodě a jejím přiložením k dobíjecí stanici aktivujete a ukončujete dobíjení

Aplikace – jedním z řešení v chytrém mobilním telefonu je aplikace ChargeUp od společnosti Unicorn, která umožní po identifikaci stanice spuštění dobíjení, výběr platební metody a po dobu dobíjení ukazuje uživateli stav dobíjení. Po ukončení dobíjení informuje o všech detailech nabíjecí sekce – o čase, počtu dobitých kilowathodin a ceně.

Plug and Charge – jde o nejpohodlnější nástroj k dobíjení, kdy po zasunutí konektoru do elektromobilu dokáže dobíjecí stanice auto identifikovat, a pokud má toto auto v sobě nastaven i algoritmus pro zaplacení za dobíjení, rovnou spustí dobíjení bez nutnosti ještě cokoliv aktivovat. Ukončení dobíjení pak lze provést buď v elektromobilu, přes aplikaci k elektromobilu či přímo na stanici. Tento typ dobíjení již několik let používají elektromobily značky Tesla na vlastní síti „Supercharger". Nyní se tato možnost už rozšiřuje i u jiných značek, např. u Audi na síti IONITY.

 

Jak dlouho budeme na dobíjení čekat?

To závisí na tom, jakou rychlostí dokážou dobíječky elektrickou energii dobíjet a kolik energie dokáže elektromobil přijmout. Dalším faktorem pak je, jaký je status kapacity baterie, tedy kolik energie se v baterii ještě nachází a jaká je okolní teplota. Řídící systém totiž chrání baterii před přehřátím a při velmi vysoké rychlosti dobíjení je schopen omezit dobíjecí výkon tak, aby k přehřátí nedošlo. To pak ale způsobuje, že dobíjecí rychlost není tak vysoká, jak by se mohlo dle dobíjecí křivky zdát a dobíjení časově trvá déle. Rozdíl je však jen v řádech několika minut, nikoliv hodin. Obecně však platí pravidlo, že nejefektivnější způsob dobíjení je od 20 % do 80 % kapacity baterie, takže netrvá tak dlouho, jako dobíjení do 100 %, kdy je dobíjecí rychlost výrazně zpomalována.

Dlouhé trasy elektromobilem jsou již v dnešní době velmi podobné těm v konvenčních automobilech a platí tedy, že pravidelné přestávky po několika hodinách jízdy jsou vhodné nejen jako prevence proti únavě, ale i pro průběžné dobíjení elektromobilu. 

Návrat do speciáu