Elektromobilita roste o desítky procent. Evropa už předběhla Čínu | E15.cz
Partnerem projektu je ChargeUp

Elektromobilita roste o desítky procent. Evropa už předběhla Čínu

Elektromobilita roste o desítky procent. Evropa už předběhla Čínu

 

 

Nejbližší budoucnost elektromobility je jasná až zářná, říkají poslední prognózy. Po silnicích celého světa jezdilo ke konci loňského roku přes deset milionů elektrických aut, což znamená meziroční nárůst o více než 40 procent. Kupce loni podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) našly tři miliony bateriových vozidel a plug-in hybridů. Letošek má být ještě výrazně lepší.

 

 

 

 

„Zásadní vliv má nepochybně rozšiřující se nabídka. Zatímco v roce 2015 bylo celosvětově k mání méně než 100 různých modelů aut do zásuvky, loni už jich bylo více než 350. Průměrný dojezd se za tu dobu zvýšil ze zhruba 260 na 400 kilometrů,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.

Agentura Bloomberg NEF předpovídá, že v roce 2021 zákazníci celosvětově pořídí 4,4 milionu aut do zásuvky. Pokračovat přitom bude soupeření mezi Čínou a Evropou, která loni překonala asijského obra a stala se největším elektromobilním trhem poté, co začaly platit zpřísněné emisní limity pro vozy dodávané na její trh. „Ty se pro letošek nemění, nicméně výrobci už nebudou moci z kalkulace svého emisního průměru vyjmout pět procent nejhorších vozidel,“ poznamenává Colin McKerracher z Bloomberg NEF. Přechod k elektrickým autům se tak podle něj dále zrychlí. Jejich celoroční prodej by se mohl pohybovat kolem 1,9 milionu a představovat 14 až 18 procent trhu proti loňským deseti procentům. Čína by měla zůstat druhá jen o 100 tisíc prodaných elektroaut.

 

Předpovědi jsou optimistické

Vzestupu e-mobility pomáhají nejen přísnější ekologické normy, ale i státní podpory. Výdaje zákazníků za nákup elektroaut loni podle Mezinárodní energetické agentury celosvětově vzrostly na 120 miliard dolarů. Vlády utratily za přímou podporu prodejů či daňové zvýhodnění 14 miliard dolarů. „Nicméně podíl státních pobídek na celkových výdajích za posledních pět let klesl, což naznačuje, že elektrická auta jsou pro zákazníky stále atraktivnější,“ uvádí agentura ve své publikaci Global EV Outlook 2021.

Elektromobilům na přitažlivosti ubírá jejich pořizovací cena, která je zpravidla podstatně vyšší než u alternativy se spalovacím motorem. I v tomto ohledu jsou ale předpovědi optimistické. Výrobní náklady se podle Bloomberg NEF vyrovnají v závislosti na kategorii vozidla v letech 2026 a 2027, poté už budou auta do zásuvky levnější. Lví podíl na tom bude mít padající cena baterií, které jsou hlavní nákladovou položkou. Do roku 2030 by měla oproti současnosti klesnout o 58 procent, soudí experti Bloomberg NEF.

Zároveň budou mít kupující stále více na výběr. „Z 20 největších světových výrobců, kteří si v roce 2020 připsali 90 procent registrací nových aut, jich 18 oznámilo plány na rozšíření portfolia elektromobilů a rapidní zvyšování jejich produkce,“ uvádí IEA. Agentura tak ve scénáři založeném na současných státních politikách předpovídá v roce 2030 celosvětovou flotilu čítající 145 milionů elektroaut bez započtení motocyklů a tříkolek, což by představovalo sedm procent všech vozidel. Scénář udržitelného rozvoje hovoří o 230 milionech a podílu 12 procent.

 

Česko to nechává osudu

Méně optimistický obrázek zatím nabízí Česko. „Nevyvíjí se to úplně dobře,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Čistě elektrických vozidel se tu loni prodalo 3262, zatímco svaz předpovídal čtyři tisíce. Pokorný proto zatím nevidí důvod něco měnit na prognóze, podle níž by prodej bateriových aut měl postupně růst na 35 tisíc v roce 2030. Vztaženo k průměrné velikosti domácího trhu za posledních pět let by to znamenalo tržní podíl 14 procent. I při započtení hybridů by se tak e-mobilita v tuzemsku rozvíjela výrazně pomaleji, než se nyní očekává v celoevropském měřítku.

Hlavní problém je podle Pokorného v tom, že v tuzemsku chybí výraznější státní podpora. Protože automobilky hrají o průměrný emisní limit za auta dodaná na evropský trh, elektromobily, které jim ke splnění normy pomohou, prodají spíše v zemích poskytujících na nákup dotace. 

Střední scénář Národního akčního plánu Čistá mobilita počítá se zhruba 220 tisíci čistými elektromobily na českých silnicích na konci dekády. „Nicméně vůbec nepovažujeme za nereálný scénář, který hovoří o 500 tisících čistých elektromobilů, tedy osmi procentech vozového parku v tuzemsku v roce 2030,“ říká Synek z Unicornu.

 

Návrat do speciálu