Elektromobily Němce moc nelákají | E15.cz
Partnerem projektu je ChargeUp

Elektromobily Němce moc nelákají, chce je jen čtvrtina řidičů

elektromobilita Německo elektromobilita Německo

 

O koupi elektrického automobilu má zájem jen čtvrtina Němců, ukázal nejnovější průzkum pro Německou akademii technických věd (Acatech). O hybridní vozy, které kombinují spalovací motory s jiným pohonem, je to jen 31 procent dotázaných. Společnost, která posledních dvacet let sleduje zájmy výzkumníků v technických oborech a předkládá rozvojové vize v oblasti digitalizace, dopravy nebo energetiky, tím dokládá velký rozpor mezi oficiální zelenou strategií německé vlády, Evropské unie i výrobců aut a názorem občanů, potenciálních kupců.

 

 

 

Evropská komise minulý týden oznámila další prohloubení Zelené dohody, která počítá s tím, že od roku 2035 nebude povolen prodej aut se spalovacím motorem. Největší automobilka světa, německý Volkswagen, pak ve stejnou dobu zveřejnila svůj plán na přechod výroby na e-auta, který se kryje s plány EK.

Firma do vývoje nových motorů investovala už více než 40 miliard eur, další miliardy půjdou do výstavby sedmi nových závodů na výrobu baterií, kterým se po vzoru Tesly Elona Muska říká „gigafactory“. Celý německý autoprůmysl hodlá do roku 2025 investovat do vývoje a výroby e-aut 150 miliard eur. Automobilky a politici mají jasno, němečtí spotřebitelé ale nejsou z elektrovozů zatím nijak nadšeni.

Průzkum pro Acatech, který proběhl během května a zahrnoval standardních 1027 respondentů starších 16 let, odhalil i důvody, proč Němci zatím elektromobilům moc nevěří. Nejvíce z nich, celým 69 procentům, vadí vysoké prodejní ceny. Zatím nepřesvědčila ani prodejní prémie, kterou zavedla vláda během pandemie, s jejím vyplácením jsou nyní navíc byrokratické problémy. Celkem 67 procent lidí v průzkumu odpovědělo, že jim vadí nedostatek dobíjecích stanic, který vytváří permanentní cestovní stres. Lidé dále hodně kriticky hodnotí dlouhou dobu dobíjení (66 procent) a nedostatečně doložený pozitivní dopad na životní prostředí (58 procent).

Průzkum podle viceprezidenta Acatechu Thomase Webera mimo jiné ukázal, že Němci nejsou o vývoji elektroaut dost dobře informováni, protože řada věcí, které v průzkumu vystupují jako vady, je technologicky už dávno vyřešena. „Ve vývoji dopravních prostředků, které jsou ohleduplné k životnímu prostředí, jsme dnes dál, než si lidé myslí,“ řekl při prezentaci průzkumu Weber. „E-auta jsou stále ještě považována za vozy na krátkou vzdálenost, což už neodpovídá realitě, protože větší a výkonnější baterie už umožňují mnohem více.“

Počet elektrovozů v Německu stále roste. V červnu jich přibylo 65 tisíc, celkově už se jejich počet v Německu dostal přes milionovou hranici. Svaz německého autoprůmyslu odhaduje, že po zpřísnění Zelené dohody Evropskou komisí přibude do roku 2030 na německých silnicích deset až čtrnáct milionů automobilů na elektrický pohon.