Elektromobil versus spalovací motor | E15.cz
Partnerem projektu je ChargeUp

Jak je to s náklady? Elektromobil versus spalovací motor

Jak je to s náklady? Elektromobil versus spalovací motor

 

 

Auta na spalovací motor jsou si svou konstrukcí a typem motoru velmi podobná, odlišuje je jen druh náhonu či umístění motoru. U elektromobilu je odlišností více. Na trhu jsou v současnoti tři varianty aut s elektrickým pohonem: BEV, PHEV a HEV.

 

 

 

 

BEV – elektromobil poháněný jen pomocí akumulátoru/baterie, 

PHEV – plug-in hybridní elektrický automobil, který jezdí na elektřinu a konvenční palivo a elektřinu může dobíjet z elektrické sítě či rekuperačním brzděním,  

HEV – hybridní automobily, které se spoléhají pouze na rekuperaci při brzdění, aby mohly částečně jezdit na elektrický pohon.

Tato auta nemají možnost dobíjení z externí zásuvky, musí se spoléhat čerpací stanice. Jejich provozní náklady se tedy logicky různí.

 

Napřed dražší, pak levnější

Náklady ve výsledku rozhodují, jakou cestou se vydat a tedy jaký typ automobilu pořídit. Elektromobily jsou dražší než srovnatelný vůz na konvenční palivo. Největším rozdílem ale zůstává typ pohonné hmoty a její cena. Zatímco průměrná cena za kWh je asi pět korun, u konvenčního paliva je to cca 30 Kč za litr benzínu či nafty. Přepočtem nákladů na kilometr dojdeme ke zhruba dvěma korunám na kilometr u palivových motorů, zatímco u elektromobilů kilometr vyjde na řádově desítky haléřů.

Elektrická vozidla mají ke všemu nižší náklady na údržbu, jelikož výměnu převodové kapaliny, chladící kapaliny či motorového oleje není třeba do nákladů započítávat.

Takzvaný TCO výpočet zohledňuje veškeré náklady na vlastnictví/užívání automobilu. Při porovnání aut ze stejného koncernu je patrné, že ačkoli je leasingová splátka zdánlivě vyšší u elektrického auta, v čase je pak tento rozdíl vykompenzován výrazně nižším nákladem na spotřebu. 

Neméně důležitým parametrem je rychlost dobíjení. Při nabíjení střídavým proudem z běžné sítě je nutný měnič proudu v elektromobilu, tak zvaná palubní nabíječka, která umožňuje změnu proudu na stejnosměrný. Hodnota výkonu nabíjení střídavým proudem se pohybuje nejčastěji v rozmezí od 7,2 kW do 11 kW, ale může být i 22 kW, maximálně 43 kW. Hodnoty se mohou samozřejmě lišit, když nabíjíte doma, ve firemních garážích, v nákupním centru, u kina či hotelu.

Při nabíjení stejnosměrným proudem pomocí rychlonabíječek teče proud přímo do automobilu mimo jakýkoli měnič. Hodnota nabíjecího výkonu u aut se tedy pohybuje od 40 kW do 250 kW. To je důležité vědět při plánování dlouhých vzdáleností. Auto je schopno do sebe během krátké chvíle absorbovat velké množství elektrické energie a za několik minut se nabije na stovky kilometrů.

 

Na vracení energie do sítě se dá vydělat

U vozu s palivovým motorem je nutné měnit olej, svíčky či brzdové destičky, což jsou náklady, které u elektromobilu odpadají. Proto se uvádí, že údržba je u elektrických aut je zhruba třikrát nižší. U elektromobilů se dá energie jízdou získat do baterie zpět přes rekuperaci. Při lehčí jízdě či při brzdění teče energie z kol zpět do baterie. To mimo jiné znamená, že měnit brzdy u elektromobilu stačí výrazně později než u konvenčního auta.

Do roku 2030 bude v Evropě jezdit několik milionů elektromobilů, mělo by to představovat zhruba pětinu všech aut. Tím pádem se dají očekávat velké investice do infrastruktury. Hromadné vybudování dobíjecí infrastruktury přinese příležitosti k nákladově efektivnějšímu provozování takových zařízení. To může zvýšit příjmy z nových oblastí.

Nákup elektřiny přímo ze zařízení generujícího energii mimo energetickou síť přinese úsporu nákladů.

Prodej energie uložené v bateriích elektromobilů zpět do sítě během špičkové poptávky, tedy služba V2G, nejenže snižuje maximální zatížení sítě, ale také umožňuje majitelům elektromobilů vydělávat na vysoké ceně za elektřinu. Je tedy možné nakonfigurovat dobíjecí stanice tak, aby při poklesu cen dobíjely baterie elektromobilů síťovým napájením. To pak pomůže majitelům těchto aut vyhnout se poplatkům za zvýšenou poptávku po elektřině. Ty mohou někdy tvořit až 90 procent účtů za elektřinu z dobíjecí stanice. Například školní autobusy mají předvídatelné nízké využití během pár hodin, kdy vrcholí poptávka po energii. Společnost Unicorn na takovémto řešení již v rámci řízení sítí pracuje a tuto funkcionalitu vyvíjí v rámci produktu pro elektromobilitu ChargeUp.

Společnosti mohou nejlépe využít příležitost na trhu dobíjení vozového parku elektromobilů tím, že nabídnou ucelenou sadu služeb.

Návrat do speciálu