Elektroauta a mýty kolem nich | E15.cz
Partnerem projektu je ChargeUp

Sedm mýtů o elektromobilitě

Výrobci uvádějí dojezd běžně přes 300 kilometrů, u vozů s větší kapacitou baterie až 500 kilometrů. A nemusí to být ani luxusní Tesla, která má rádius ještě větší. Výrobci uvádějí dojezd běžně přes 300 kilometrů, u vozů s větší ...

 

 

Po českých silnicích se už prohání téměř sedm tisíc vozů s elektrickým pohonem a jejich počet se zvyšuje o desítky každý týden. Řada lidí se však na ně stále kouká s určitou nedůvěrou. Možná i kvůli mýtům, které kolem elektromobilů panují. Podívejme se, jaké jsou ty nejčastější.

 

 

 

 

Neskutečně dlouho se dobíjejí

Automobily obvykle větší část dne někde stojí. Přes den ve firemních garážích, v noci doma. To je dost času pro pomalé nabíjení baterie, které u běžných elektromobilů zabere čtyři až pět hodin. Právě tento způsob nabíjení využívají majitelé elektromobilů nejčastěji. Při „tankování“ na cestách se dají využít veřejné stanice. Standardní nabíječky například u nákupních center zvládnou dobít většinu kapacity baterií za dvě hodiny. U rychlé dobíječky se doba zkracuje na 20 až 30 minut. A v Česku jsou i ultrarychlé dobíječky, kde stačí třeba jen deset minut. Není nutné vždy nabíjet na 100 procent. Poslední „procenta“ před dosažením plné kapacity přibývají pomalu a na další cestu většinou postačí, když je baterie plná třeba z 80 procent.

Nikam nedojedou a infrastruktura je slabá

První elektromobily v moderní éře skutečně měly dojezd kolem sta kilometrů na jedno nabití baterie. Šlo většinou o vozy určené do městského provozu. Technologie však jde rychle dopředu. U dnešních modelů už výrobci uvádějí dojezd běžně přes 300 kilometrů, u vozů s větší kapacitou baterie až 500 kilometrů. A nemusí to být ani luxusní Tesla, která má rádius ještě větší. Veřejné dobíječky navíc rychle přibývají, v Česku se jejich počet blíží tisícovce. Z mapy rychle mizí místa, kde by v rozumném dojezdu žádná nebyla.

Nejsou ekologické, jak se tváří

Často se říká, že elektromobily mají výfuk v nejbližší uhelné elektrárně. A tudíž životnímu prostředí nepomáhají, emise vzniknou jen někde jinde. To je sice pravda, nicméně i v Česku, které zatím při výrobě elektřiny spoléhá z velké části na uhlí, je elektromobil ekologičtější. Emise oxidu uhličitého, které v elektrárnách vzniknou, jsou u průměrných elektromobilů na kilometr dojezdu o čtvrtinu až polovinu nižší, než toho, co vylétne z výfuku auta se spalovacím motorem. S postupným „zelenáním“ energetického mixu a s každou odstavenou uhelnou elektrárnou se bude tento rozdíl jedině vylepšovat. Mnoho elektromobilistů nabíjí své vozy elektřinou, kterou si vyrobí ve fotovoltaických panelech doma nebo ve firmě na střeše. Na rozdíl od aut se spalovacím motorem je však elektromobil ekologický tam, kde jezdí. To napomáhá k čistějšímu ovzduší na místech s hustou dopravou, tedy hlavně ve městech. 

Jejich motor není dostatečně výkonný, ani účinný

Zatímco účinnost spalovacích motorů se pohybuje kolem 30 až 40 procent, u elektromotoru dosahuje až 90 procent. V případě celého elektromobilu jsou největší ztráty při nabíjení baterie, brzdění pomocí rekuperace naopak bilanci vylepšuje. Různé studie obvykle pro elektromobily uvádějí celkovou účinnost kolem 80 procent. Taková hodnota je pro benzinové a naftové motory nedosažitelná, velká část energie se v jejich případě přemění na teplo, které je potřeba vyvětrat chladičem, případně se vyfoukne ven.

Baterie nic nevydrží a zatěžují životní prostředí

Výrobci nejčastěji dávají na baterii záruku pět nebo osm let, případně do nájezdu 200 tisíc kilometrů. Byť je nutné s úbytkem výkonnosti baterie počítat, její kapacita by neměla klesnout pod 80 procent původní kapacity. Ukazuje se to například u prvních modelů Nissan Leaf či BMW i3, které jsou už řadu let v provozu s původním akumulátorem. Životnost a kvalitu baterie ovlivňuje způsob nabíjení či přírodní podmínky, v nichž je elektromobil provozován. Moderní Li-ion baterie lze využít i v bateriových úložištích.

Jsou moc drahé a provoz se nevyplatí

Pořizovací náklady na elektromobily jsou při srovnání s vozy stejné třídy, které jezdí na benzin či naftu, vyšší. Výrobci ale přicházejí s cenově dostupnějšími novými modely. Při srovnání s auty se spalovacím motorem mají však výrazně nižší provozní náklady. „Palivo“ vyjde zhruba na třetinu. Při převažujícím nabíjení doma a občasném využití veřejné nabíječky stojí ujetý kilometr v elektromobilu na 50 až 70 haléřů. U aut na benzin a naftu to vychází v průměru na dvě koruny na kilometr jízdy. A nižší jsou i ostatní náklady. Elektromobily nepotřebují měnit filtry nebo oleje, celkový servis tak vyjde levněji než u klasických aut. 

Vadí jim zima i voda a topením se snižuje dojezd

Teplotní extrémy nesvědčí žádnému automobilu, ať ho pohání elektřina či klasická paliva. Stejně jako u běžných aut se při spuštěném topení či klimatizaci zvyšuje spotřeba, u elektromobilů klesá dojezdová vzdálenost. U starších vozů byl pokles výrazný, i v desítkách procent, nové modely mají tepelné čerpadlo a dojezd se sníží jen v jednotkách procent. Elektromobil je také možné před cestou vyhřát či vychladit energií ze zásuvky. Elektromobilu nevadí ani voda, všechno musí být vodotěsné, dráty mají speciální izolaci. Je s ním tedy možné zajíždět do myčky nebo používat dobíječky i v dešti.

Návrat do speciálu