Meteority cenu neztrácejí, u některých dramaticky poroste, říká jejich znalec | E15.cz
Partnerem projektu je Partners

Meteority cenu neztrácejí, u některých dramaticky poroste, říká jejich znalec

Peníze z nebe nepadají, to je stará a často opakovaná pravda. Její platnost však tak trochu podkopávají meteority. Podle Jiřího Vedrala, předního českého znalce a sběratele přírodnin, z nebe padají objekty, které peníze umí vydělat a mohou tedy být docela zajímavou investicí. V jistém smyslu meteority připodobňuje k umění.

Běžně obchodovaným artiklem jsou především meteority železné. Tím, co se u těchto meteoritů cení, jsou Widmanstattenovy obrazce – krystaly vzniklé velmi pomalým, miliony let trvajícím chladnutím ve vesmíru. Tímto způsobem vzniká struktura, která je v pozemských podmínkách nenapodobitelná. Po nařezání na plátky a naleptání kyselinou dusičnou se na řezu železných meteoritů objevují nádherné obrazce, jež logicky nacházejí uplatnění ve výrobě šperků, ale ke své činnosti je například využívají také esoterici. A ve velkém tento ceněný materiál nakupují.

Zajímavý, krásný, vzácný

Cenu meteoritu v podstatě tvoří jeho výjimečnost ve smyslu původu (železné meteority jsou vesměs jádra kometek), estetická hodnota, která se zvyšuje kvalitou opracování, a nakonec , což je z pohledu investic nejzajímavější, jeho dostupnost. Ta totiž u vzácných a krásných meteoritů logicky klesá a tím stoupá jejich cena. Hezkým příkladem je namibijský meteorit nazývaný podle místa pádu Gibeon. Doba, kdy dopadl na zemský povrch, není známa, ale je jisté, že se tak stalo v době prehistorické. Radiometrické datování určilo, že železo-niklová krystalizace v Gibeonském meteoritu vznikla asi před čtyřmi miliardami let. Investora ale bude zajímat spíš popis vývoje jeho ceny. Před patnácti lety se Gibeon prodával v cenách okolo dvaceti centů amerického dolaru za gram. Vláda Namibie však zhruba před deseti lety zakázala jeho vývoz a nalézaného materiálu tím pádem na trhu významně ubylo. Dnes je pěkný kámen z meteoritu Gibeon prakticky nedostupný a jeho cena vzrostla přinejmenším na desetinásobek. „Já prodávám přibližně dva centimetry velké železné celotvary v cenách okolo 3,5 USD/g. To jsou kousky vhodné pro fanoušky a sběratele, nejde tu o žádný velký byznys. Ale prospektoři, kteří si Gibeon ještě v nedávné době nasbírali, nebo dealeři, kteří jej nakoupili a neprodali, dnes sedí na zlatém pokladu,“ říká Jiří Vedral. Kalkulace je jednoduchá, kilogram meteoritu z Namibské pouště za patnáct let vydělal zhruba 80 tisíc korun. Existují ale kusy vážící desítky i stovky kilogramů.

Muonio dobyl Čínu

Cenu meteoritu, který spadl přibližně před jedním milionem let v severním Švédsku, za polárním kruhem v oblasti Muonionalusta, nezvýšilo „politické rozhodnutí“, jako tomu bylo u Gibeonu. Přesto cena tohoto materiálu každý rok narůstá o desítky US centů. V současnosti se kvalitní surovina Muonia prodává velkoobchodně v cenách okolo dolaru až dolaru a půl za gram. Také u tohoto meteoritu jsou po zpracování ceněny Widmanstattenovy obrazce, které obdivují především zákazníci čínského trhu. „Číňané zvedli cenu Muonia za posledních deset let několikanásobně. Výroba šperků z tohoto meteoritu se rozjela hlavně v Hongkongu a čínští dealeři dnes od hledačů meteoritů nakupují celosezónní produkci. Takže materiálu rychle ubývá,“ říká Jiří Vedral a upozorňuje ještě na další skutečnost, která dělá Muonio stále vzácnějším. Pádové pole tohoto meteoritu není územím klasického elipsovitého tvaru, ale nálezy jsou ledovcem druhotně rozvlečené doslova na všechny strany. Jejich hledání je tedy velmi obtížné, sezona sběru je za polárním kruhem krátká a sběr navíc díky extrémnímu výskytu komárů probíhá za nesmírně obtížných podmínek.

Meteorit z lokality Muonionalusta byl před několika roky vystaven ve foyer Národního muzea. Tento vzorek vážil téměř jednu tunu a je doposud největším meteoritem, který byl kdy na území České republiky k vidění.

Šperky z MuoniaŠperky z MuoniaAutor: Michaela Szkanderová

Olivíny z Keni

Palasity jsou železné meteority, které v sobě mají někdy až několikacentimetrové průhledné krystaly olivínu. Tato neuvěřitelná kombinace materiálů, stará 4,56 miliardy let, je šperkaři velmi ceněnou surovinou, ovšem samostatné, z meteoritů vybroušené olivíny jsou jedny z nejdražších drahých kamenů na světě. Krystaly olivínu jsou v železných meteoritech obvykle zakulacené, v barvách od drahokamově zelené až po oranžovou. Čiré krystaly olivínu jsou pak přítomny především ve větších vzorcích palasitů. Typickým příkladem velmi ceněného palasitu je meteorit Fukang, jehož cena už se pohybuje v řádech stovek dolarů za gram.

V roce 2016 byl v Keni nalezen palasit pojmenovaný Sericho. „Je ho zatím relativně dost a podle mě to je jeden z nejlepších materiálů k investici. Zatím se jeho cena počítá v řádech dolarů za gram, ale poroste. A když zvážím, za kolik se dnes prodává Fukang, troufám si říct, že i cena meteoritu Sericho za pár let poletí strmě vzhůru,“ uvažuje Jiří Vedral. Krátce po nálezu prvních vzorků bylo několik větších kusů vykoupeno od vesničanů žijících v oblasti Isiolo (Keňa), celkově bylo zatím sesbíráno asi 2,8 tuny materiálu. Podle odhadů se budou ve 45 kilometrů dlouhém pádovém poli vyskytovat vzorky s hmotností až 500 kilogramů.

Ceněné pozdravy z Marsu

Vedle železných meteoritů či palasitů se stále větší pozornosti dostává také meteoritům kamenným. Tlak mnoha světových přírodovědných muzeí, zvlášť v Jihovýchodní Asii, tlačí jejich ceny vzhůru, protože jsou díky tvarové i materiální různorodosti ideálním výstavním materiálem.

Zvláštní skupinu kamenných meteoritů tvoří lunaity, shergotity nebo diogenity. Tyto kameny nejsou nijak krásné, ale jejich kouzlo spočívá v jejich původu. Ve všech sbírkách vesmírného materiálu vždy patří k největším vzácnostem. Pro zajímavost, vláda USA věnovala spřáteleným zemím jako důkaz přátelství malé kousky horniny dopravené z Měsíce misemi Apollo. Cena lunaitu, měsíční horniny vyražené jiným meteoritem z Měsíce do vesmíru, aby pak dopadla na planetu Zemi, se dnes pohybuje ve stovkách dolarů za gram v závislosti na kvalitě a výpovědní hodnotě materiálu. Ještě dražší jsou shergotity - meteority sopečného původu, které se na Zemi dostaly podobným způsobem, avšak „vypadly“ z Marsu. Shergotity jsou asi nejzajímavějším materiálem, jaký je z naší sluneční soustavy k dispozici. Ze sběratelského hlediska se jedná o vzácné unikáty.

Celkově jsou meteority sběratelským objektem s ohromným potenciálem. Vzhledem k vysbíranosti lokalit už jsou dnes předmětem spekulativních nákupů a řadí se proto k rychle se rozvíjejícímu investičnímu materiálu. Společně se zlatem, drahými kameny a také vzácnými fosiliemi mohou tvořit zajímavé investiční portfolio v oblasti přírodnin.

Prapůvod života na Zemi... se tvrdě platí

Australský uhlíkatý meteorit Muchinson, který na Zemi spadl v roce 1969, je dnes prakticky nesehnatelný. Vědecké instituce z celého světa jej skupují, protože tento meteorit asi skrývá záhadu prapůvodu života na Zemi. Studiu těchto organických látek se přitom věnuje řada specializovaných pracovišť, které mají na nákup studijního materiálu takového typu dostatek prostředků. Cena meteoritu Muchinson se na letošní výstavě v arizonském Tucsonu, největší výstavě drahých kamenů, zkamenělin a meteoritů na světě, pohybovala v rozmezí 200-400 USD/g. Než bylo složení Muchinsonu rozkryto, byl běžně k mání za pár desítek amerických dolarů za gram.

Autor: Ondřej Katz