Esports: nový miliardový byznys a příležitost k investici na vzestupu | E15.cz
Partnerem projektu je Patria Finance

Esports: nový miliardový byznys a příležitost k investici na vzestupu

Esports: nový miliardový byznys a příležitost k investici na vzestupu

Hraní her na počítači, konzoli a dnes už i chytrém telefonu nebo tabletu je miliardový byznys. Víme to a ukazují to i hodnoty vývojářských společností. K této ceněné kratochvíli nově přistupuje další větev v podobě eSports. Sledování někoho, jak hraje počítačové hry, se starším generacím může jevit jako holý nesmysl. Z této zábavy se ale stává obrovský zdroj příjmů.

Z nejvíce vyhledávaných sportovních událostí roku 2017 si na Super Bowl zapnulo televizi 124 milionů diváků, na finále NBA 32 milionů a na NHL 11 milionů. Turnaj v League of Legends, hru od Riot Games, sledovalo on-line 58 milionů lidí. Ve stejném roce tato odnož herního průmyslu generovala celkové výnosy v objemu 655 milionů amerických dolarů a pro rok 2022 například analýza Goldman Sachs předpovídá prudký růst již ke třem miliardám dolarů.

Globálně online je dnes kolem 3,65 miliardy lidí, z tohoto čísla kolem 2,2 miliardy v nějaké podobě hraje online hry. eSports přitom prozatím vyhledává pouhých 5 % z on-line populace. Lze čekat, že toto číslo bude zajímavě růst. Hlavní kanály pro výnosy z eSports jsou zatím tři: reklama, darování (forma „dýška“) a sponzorské dary. Nejvíce doposud plyne ze sponzorství, číslo zde má do roku 2022 vyrůst až na 1,1 miliardy amerických dolarů. Roční dynamika růstu se zde má pohybovat okolo 35 procent.

Dva Češi se probojovali do stovky nejlepších hráčů Fortnite na světě. Stali se z nich milionáři

Další dva zmíněné zdroje jsou proti sponzorství zhruba třetinové s očekávaným ročním přírůstkem kolem 25 procent. Sponzoři se původně omezovali pouze na firmy z IT komunity – typicky vývojáře nebo výrobce hardware a podobně. Nově se k nim přidávají firmy jako Coca-Cola nebo Nissan. Hráči se mohou těšit na stále štědřejší výhry v turnajích. Epic Games, vývojář megaúspěšné hry Fortnite, si dává stranou až 100 milionů amerických dolarů jako prize money na turnaje. Dota 2 International jako největší eSports událost globálně v roce 2017 lákala rozpočtem na výhry za až 23 milionů amerických dolarů.

Pro srovnání: Wimbledon se svou dlouholetou historií ve stejném roce nastřádal prize money ve výši 41 mil. USD. Skupiny, které by z tohoto nového trendu měly nejvíce profitovat, jsou také tři: vybavení, stream, tvůrci her. Žádný dobrý hráč se neobejde bez pořádného vybavení. Grafické karty od Nvidie využívá 71 % hráčů s desktopy a 65 % hráčů s laptopy. Výnosy z divize Gamingu tvoří bezmála polovinu celkových příjmů firmy. Stream musí někdo přenášet. Zde jsou 2 hlavní hráči: Twitch a Youtube. První zmiňovaný se stal akvizičním terčem Amazonu. Dle společnosti Superdata se přes tuto platformu prodá ročně 1,7 mld. USD merchandisingu. Youtube, který spadá pod Alphabet (dříve Google), generuje o miliardu méně.

V neposlední řadě jsou zde tvůrci samotných her (duševního vlastnictví). Zmínit se dá hlavně Activision Blizzard jako tvůrce her Overwatch a Call of Duty. První už má velice úspěšnou ligu (Overwatch League) a u druhé se na tom pracuje. Epic games, se svým trhákem Fortnite, si sice na kapitálovém trhu nepořídíte, protože firma není burzovně obchodovaná, ale stejně jako u Activision Blizzard i zde drží podíl všudypřítomný čínský technologický gigant Tencent Holdings.