Investice do raritních automobilů je pro srdcaře | E15.cz
Partnerem projektu je Patria Finance

Investice do raritních automobilů je pro srdcaře

Investice do raritních automobilů je pro srdcaře

Máte rádi kvalitní vína či obrazy známých mistrů? Je běžné, že do nich můžete investovat. Ovšem vložit peníze do ikonických a celosvětově známých sběratelských automobilů či motocyklů je ještě pořád výjimečná alternativní investice.

V podstatě jediná možnost, jak lze investovat do vzácných motorových vozidel v České republice, je přes fond kvalifikovaných investorů Engine Classic Cars Automobile Fund. A podle Zdeňka Lepky, předsedy představenstva společnosti BH Securities, a obchodníka s cennými papíry, je to skutečně záležitost pro velké srdcaře. „Fondy kvalifikovaných investorů jsou fenoménem posledních let a mají vysoký potenciál.

Specifické jsou tím, že investovaný majetek musí být podstatně větší, ale riziko bývá diverzifikované. V rámci toho nabízíme i netradiční aktiva, jako jsou právě raritní automobily ve fondu Engine Classic Cars. Takových fondů je na celém světě jen zhruba do deseti a u nás nemá adekvátní srovnání,“ říká Zdeněk Lepka.

Minimálně milion korun

Podobné alternativní investice jsou vždy také o určitých emocích, není to stejná záležitost jako vložení peněz do nemovitostí, dluhopisů či nákup akcií. Právě v případě ikonických automobilů se proto mohou naplnit některé představy investorů o neobvyklém uložení peněz. Investiční horizont je pět let, cílený výnos by se měl pohybovat mezi pěti až sedmi procenty ročně a minimální investice je milion korun.

„Na rozdíl od obchodování například na akciových trzích, kde může dojít i k nečekaně náhlým poklesům, tato auta si vždy udrží určitou hodnotu. Ta se samozřejmě v čase mění,“ dodává Radek Pokorný, CEO společnosti BDP Development a celoživotní milovník automobilových veteránů. Právě on byl koncem roku 2015 jedním ze spoluzakladatelů fondu Engine.

Emoce a služby

V současnosti je ve fondu 16 vozů, jejich cena, pokud by se je majitelé rozhodli prodat, se pohybuje od 15 tisíc až do 600 tisíc eur. Vůbec nejdražším je legendární závodní Lancia Stratos. Letos pak do sbírky přibyl Aston Martin a Porsche 914. „Nabídky na prodej máme, vedeme i určitá jednání, ale samozřejmě záleží na ceně, která musí být pro investory výhodná, aby se jejich peníze zhodnotily,“ vysvětluje Radek Pokorný strategii fondu.

Engine Classic Cars je velmi zajímavý především v tom, že není spojený pouze se samotnou investicí, ale i s určitým prožitkem, tedy s emocemi. Pro členy fondu jsou pořádány různé akce a eventy, jako jsou organizace závodů veteránů či účast na veletrzích. Je to celý komplex služeb kolem těchto aut, protože nákup drahého klasického auta a současně schopnost udržet jeho vysokou prodejní cenu nejsou úplně jednoduché. Vyžaduje to pečlivou údržbu, pravidelné opravy, k čemuž potřebujete speciální zázemí. Právě podobným zázemím fond Engine jako jeden z mála disponuje.

Originalita zvyšuje hodnotu

„Na starém autě se cení především jeho originalita, to znamená, že by do něj nemělo být zasaženo opravami, nemá mít najeto mnoho kilometrů a ideální je i dokladovatelný příběh. To znamená, že auto vozilo nějakou celebritu nebo se účastnilo slavných závodů. Pokud jsou tyto předpoklady naplněny, cena je vyšší. V tom se projevují vzpomínané emoce.

Příběhy o slavných lidech mají zákazníci po celém světě rádi,“ dodává ředitel BHS Zdeněk Lepka. Kromě vozů investuje fond též do memorabilií týkajících se automobilismu. Zakoupil například celou výstavu Václava Zapadlíka, malíře a ilustrátora specializovaného na kreslení a malování historických automobilů, čítající 113 signovaných reprintů. Vlastní též unikátní knihu o historii formule 1 s podpisy všech žijících mistrů světa a koupil i speciální pozlacené závodní kolo Colnago z limitované edice.

Zdeněk Lepka (vlevo) a Radek Pokorný, zakladatelé fondu Engine Classic Cars Automobile Fund u jednoho z nejvzácnějších vozů sbírky Lancia Stratos z roku 1974.Zdeněk Lepka (vlevo) a Radek Pokorný, zakladatelé fondu Engine Classic Cars Automobile Fund u jednoho z nejvzácnějších vozů sbírky Lancia Stratos z roku 1974.Autor: ECC

Ve fondu se dají najít i úplně ojedinělé a raritní vozy, příkladem je akvizice v podobě Ferrari California T 70th Anniversary – vyrobené k 70. výročí založení legendární automobilky. Tento roadster s pevnou skládací střechou poháněný přeplňovaným osmiválcem pochází z limitované edice a je jediný na světě vyvedený v dané barevné kombinaci. To dokládá i plaketa uvnitř vozu. Vůz byl do České republiky dovezen přes oficiální zastoupení Ferrari, firmu Scuderia Praha.

Vzácná mohou být i auta vzešlá z časově omezených spoluprací různých automobilek. Příkladem je další investice Engine – Citroën SM. Ten má díky krátké pětileté spolupráci s automobilkou Maserati motor tohoto italského výrobce. Tento vůz na začátku 70. let minulého století poněkud předběhl dobu. A právě to dělá zakoupený model výjimečným.

Exkluzivní auta u Prahy

Pro investory i fond je ale otázkou, jak situaci na trhu ovlivní nástup hybridních a elektrických aut. Ovšem klasická auta v podobných sbírkách podražila od roku 2007 za deset let v průměru o 360 procent. Pak se sice obrovský růst zastavil, kdo ale nakoupil včas, je vlastníkem drahých vzácných vozů. Auta z fondu Engine může navíc vidět každý, kdo navštíví prostory Premium Outlet Prague Airport v Tuchoměřicích na okraji Prahy.

Zdejší obchodní centrum nabízí pro všechny kromě sbírky fondu i velkou stálou prodejní expozici dalších starých aut. „Chodí sem hodně lidí, kteří jsou často překvapeni, že něco tak exkluzivního mohou vidět v České republice na jednom místě,“ říkají Zdeněk Lepka a Radek Pokorný, duchovní otcové fondu Engine Classic Cars a automobiloví srdcaři každým coulem.