Jak být lídrem v dobách krize i blahobytu | E15.cz

Jak být lídrem v dobách krize i blahobytu

Jak být lídrem v dobách krize i blahobytu

HAVEL & PARTNERS je již 10 let největší a dle soutěže Právnická firma roku také nejúspěšnější česko-slovenskou advokátní kanceláří na trhu. Ocenění má i za výjimečnou značku, ekonomickou stabilitu a je nejžádanějším zaměstnavatelem v oboru. Loni tržby celé skupiny HAVEL & PARTNERS dosáhly miliardy korun a dle pololetních hospodářských výsledků kancelář i letos dvouciferně roste. Jak si získala a udržuje vedoucí postavení na advokátním trhu? Přinášíme několik osvědčených zásad, kterými se řídí.

Buďte připraveni

Poslední měsíce ještě víc než kdy dřív potvrdily, jak je důležité být připravený a přizpůsobit se co nejrychleji a nejlépe změnám, a to i těm náhlým a nepředvídatelným. Když se vám to podaří, budete mít náskok.

Krizi se zásadním dopadem do ekonomiky jsme na základě makroekonomických dat i historických zkušeností očekávali již delší dobu a už v průběhu roku 2018 jsme se na ni začali připravovat. Zaměřili jsme se na zvýšení efektivity práce, doplnění portfolia našich služeb i technologií a v neposlední řadě také na důsledné finanční řízení a tvorbu rezerv. Pracovali jsme na zrychlení cash-flow, zvýšili jsme podíl služeb pro klienty z anticyklických oborů a celkovou efektivitu i výkon na právníka. I přesto, že nás krize zasáhla ve zcela jiné podobě, než v jaké jsme ji očekávali, měli jsme na co navázat a mohli jsme reagovat téměř obratem.

Učte se od nejlepších

Pokud narazíte na nějaký osvědčený trend, inovaci či byznys model a dojdete k závěru, že by mohl fungovat i ve vašich podmínkách, začleňte ho do vaší praxe.

V celosvětovém kontextu jsme stále relativně malou firmou. Nemáme ambici vynalézat něco od základu. Velké úsilí věnujeme sledování zahraničních trendů, analyzujeme data, provádíme syntézy a vybíráme to, co by mohlo fungovat. Navíc, a to nás možná nejvíce odlišuje od konkurence, nebojíme se hledat inspiraci i v jiných oborech, například u velkých poradenských firem, privátních bank nebo technologických společností. Učíme se i od řady našich klientů.

Budujte týmy dle podnikatelských odvětví

Poskytování právních a daňových služeb na špičkové úrovni nevyžaduje jen výbornou znalost předpisů a schopnost jejich aplikace, ale i širší vědomosti o příslušném podnikatelském odvětví vašich klientů.   

Díky naší velikosti jsme mohli vytvořit systém řízení právní kanceláře nejen podle právních specializací, ale i dle podnikatelských oborů, u nichž neustále sledujeme jejich specifika, vývoj a trendy, personálie i transakce. Toto organizační uspořádání směřuje k maximálně efektivnímu poskytování právních služeb, kdy komplexní projekty řídí seniorní právníci se širokými praktickými zkušenostmi za podpory specialistů na příslušné právní obory. Jak zásadní je znát dobře podnikání svého klienta, jsme si opět potvrdili v době pandemie covid-19, kdy jsme byli schopni klientům v kontextu znalosti jejich odvětví pomáhat v zásadě obratem.

Rozvíjejte komplexní osobnosti s manažerským přístupem

Pochopit, jak klient uvažuje a jaká má očekávání, se vám podaří, pokud se umíte na danou věc podívat i z jeho manažerské a podnikatelské perspektivy.

Dbáme na to, aby se naši právníci neustále vzdělávali nejen v právu a jednotlivých oborech podnikání, ale i v oblastech jako je obchod, management, marketing nebo finance. S těmito znalostmi lépe rozumí nejen fungování naší kanceláře, ale i potřebám klientů. Zároveň jim otevírají dveře k elitním manažerům a majitelům firem, s nimiž pak mohou naši právníci snáze navázat dlouhodobější spolupráci. Díky tomuto komplexnímu manažerskému přístupu můžeme také naše klienty a obchodní partnery propojovat mezi sebou, pomáháme jim s novými obchodními příležitostmi a jejich financováním, s kontakty v zahraničí či personáliemi.

Držte krok s technologickým rozvojem

Ani v původně konzervativní advokátní profesi neobstojíte, když nebudete neustále držet tempo s technologickým pokrokem. Využití technologií vám dá mj. větší prostor pro to, abyste „lidskou kapacitu“ využili především na složité komplexní případy a budování vztahu s klienty.

I tady se učíme od nejlepších, ať už jde o naše interní systémy, správu klientských spisů, CRM, software na administrativní a jednoduché právnické úkony nebo prostředky dálkové komunikace. Máme dlouhodobou digitální strategii, věnujeme se online marketingu a data miningu. Díky našemu robustnímu technologickému zázemí mohlo v době nouzového stavu přejít cca 500 našich kolegů ze dne na den na home office a poskytovat služby se stejnou rychlostí a hodnotou, včetně online vzdělávání či workshopů. Na dálku jsme společně i „zašli na jedno“.

Buďte klientovi co nejblíž

Individuální přístup ke klientovi, pochopení jeho potřeb, budování vzájemné důvěry a dlouhodobé, strategické partnerství. To je advokacie v našem pojetí.

Technologie vám sice mnohé usnadní, nicméně advokacie tak, jak ji vnímáme my, bude vždy především o lidech. Ať už o talentovaných právnících na straně jedné a jejich profesionálním, osobním klientském přístupu, který žádné technologie nenahradí, tak o spokojených klientech. Naše základna více než 2 tisíc klientů, která je nejstabilnější na trhu, je tím nejlepším důkazem, že to děláme dobře.

Pomáhejte

Být lídrem v jakémkoli oboru totiž znamená přijmout tuto roli včetně odpovědnosti vůči společnosti a těm, kteří to v životě nemají jednoduché.

Máme vlastní nadaci, desítky neziskovek a projektů, kterým poskytujeme právní služby, finanční pomoc nebo jsme je zařadili mezi naše dodavatele. Když přišla krize, pomáhali jsme jim se stejným nasazením jako našim klientům. Nečekali jsme, až nás osloví, ale sami se ptali, jak můžeme pomoci. Zdvojnásobili jsme také finanční pomoc i počet pro bono hodin. V posledních měsících to ale neměl jednoduché nikdo, proto jsme dali veřejně k dispozici naše know how, zřídili jsme komplexní informační servis pro veřejnost a podíleli se zdarma na řadě online poraden a další pomoci.

Buďte pozitivní

Všechny situace a okolnosti - i ty negativní - berte jako výzvu a příležitost být lepší.

Pozitivní „mindset“ nepomůže jen dovnitř společnosti, ale je mimořádně důležitou součástí při hledání těch nejlepších klientských řešení.

Autor: Jaroslav Havel, řídící partner, HAVEL & PARTNERS

Návrat do speciálu