Deset tipů, jak budovat značku podle velkých korporací i v rodinných firmách | E15.cz
Partnerem projektu je Asociace rodinných firem

Deset tipů, jak budovat značku podle velkých korporací i v rodinných firmách

Deset tipů, jak budovat značku podle velkých korporací i v rodinných firmách

Velké korporace vědí, jak budovat značku. Vnímají marketing jako investici, ne náklad. Značky budují a rozvíjejí dlouhodobě a konzistentně. Zkoumají a chápou emoce a potřeby spotřebitelů. Vědomé i nevědomé. A ty i díky využití archetypů předávají skrze příběhy a rozpoznatelné symboly lidem dodnes. A díky konzistenci jsou úspěšné i nadále. 

Tipy, jak budovat značku v rodinných firmách, se opírají o důkazy z velkých korporací (Plzeňský Prazdroj, Campari, Nielsen nebo Kofola). Jako základ jsou jednoduše přenositelné do malých rodinných firem, které je mohou ihned aplikovat do svého podnikání.

1.      Vnímejte marketing jako investici, ne náklad

Budování značky Kofola od tříprocentního podílu na trhu k jedničce v Československu a skokově rostoucí hodnota značky, koupené původně za 215 milionů korun.

2.      Dejte svému podnikání smysl

„Milovat, žít zdravě a stále hledat nové cesty.“ Tato mise naviguje Kofolu, Ugo i Leros a pomáhá jim se neustále rozvíjet.

3.      Zkuste Vaši značku navigovat díky archetypům

Konzistentní komunikace archetypu hrdiny a piva pro pravé chlapy pomáhá Radegastu na cestě z moravskoslezského kraje do všech koutů republiky.

4.      Pochopte, co lidé potřebují

Kozel a jeho oceňování neviditelných hrdinů každého dne je krásným příkladem úspěšného brnkání na potřebu, která je v lidech hluboce zakořeněná.

5.      Pracujte s emocemi

Výzkum mnohokráte prokázal, že 90 procent rozhodnutí lidé udělají na základě emocí, nikoliv racionálních pohnutek.

6.      Neopomíjejte racionální podstatu lidí

Lidé fungují v tomto pořadí: cítím, dělám a teprve poté myslím. Když člověk zpětně hodnotí, co udělal, a něco mu do linky nesedí, tak má značka velký problém.

7.      Mějte jasno, co chcete lidem říct

Semtex předával lidem spoustu protichůdných sdělení. Ti byli zmatení, nevěděli, proč by si ho měli kupovat a prodeje rozhodně nerostly.

8.      Chtějte mít své značky odlišitelné

Úspěšné značky dokázaly přijít na to, jak se odlišit. Kofola například přes emoce a lásku, Kozel přes tradiční řemeslný um a oceňování a odměňování spotřebitelů za jejich úsilí.

9.      Využívejte rozpoznatelné symboly. A to konzistentně.

Dobře rozpoznatelné značky jsou úspěšné. Zeleného ufona, slogan „Kdo umí, umí“, růžovou barvu určitě dokážete přiradit ke správnému e-shopu, pivu nebo mobilnímu operátorovi.

10.   Ověřte si svoje domněnky výzkumem

Ověření či vyvrácení některých hypotéz nám u Semtexu pomohlo změnit základ značky, chuť nápoje, jeho design i komunikaci. A prodeje šly z nuly k dvojcifernému růstu.

Autor: Petr Kouble, www.Brand1st.cz

Návrat do speciálu